انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

منزل انيق نضيف وشيك

1. --ايمي--
    --ايمي--
    اتفضلى ياقمر او يا ميرة الامرات
  2. --ايمي--
    --ايمي--
    اختى فرح لقيتلك فكرة بس متعبه شوية بس تعب ساعه ولا كل ساعه اولا فكى المطبخ بتاعك واغسليه غسيل واغسلي كل حاجه فية بمياه سخنه خالص ولو عندك سطح سبيه ينشف ويجف كويس وبعدين امسكى الحيطان بخرطوم ومياة مغلية من السخان وكلوركس وديتول ونشفية كويس وبخى البوتجاز والانبوبة ولو التلاجة فى المطبخ بخيها من تحت وبعدين وبعد ما تتاكدى ان مفيش حاجه خالص افردي المطبخ وحاولى لاتحطى حاجه فيها كراتين او جرايد فيها المطبخ لانها هى اللي بتلم القرف ده وباذن الله تتخلصي منهم خالص وكمان ابقى غيري بخاخ الصراصير لانهم بيبقا عندهم مناعه لما بيبقا نفس النوع وعندى طريقة عجينه صراصير كنت كاتبها كانوا ناس مشكرين فيها فقلت اكتبها عندى مش بخسارة هطلعها واجيبهالك معلش انا نصيحتى متعبه شوية بس هترتاحى لما تلاقيهم الله يقلعهم اتخفوا وغاروا في ستين داهية انا خايفة حد منهم يسمعنى ويجيلى هههههههه
  3. فرح1983
    فرح1983
    ايمي
    متشكرة قوي يا حبيبتي على تعبك معايا والله ربنا يرزقك الذرية الصالحة يارب عاجلا غير اجل
    بالنسبة للطريقة دي هيا متعبة بس انا شبه عملتها قبل كدة وبعدها الاقيهم بيتفسحوا زي ما بيكونوا بيغظيوني
    والمشكلة انهم مش في المطبخ بسسسسسس
    دول واخدين البيت بيتهم مخليين عنيا في وسط راسي لان عندي اطفال صغيرة 3 سنين و6 شهور فكل حاجة انظفها كويس وبابقى خايفة ييجوا ناحيتهم عشان كدة فكرت في حوار شركة التنظيف او البخ دي
  4. --ايمي--
    --ايمي--
    ربنا ياحبيبتى يخلصك منهم على خير طيب ما دام كدة هاتى الشركة دى ضروري عشان خاطر الولاد
    ومتشكرة قوي على دعوتك
  5. egyptian sister
    egyptian sister
    منورررررررررررره المجموعه يا ايمي وانا ادعو جميع اعضاء المنتدي اللي عاوزين يشتركو يتفضلو لو بودي ابعت دعوه لكل الاعضاء حبايبي معلومااتك خطيره يا ايمي
    انا بقترح نكمل بند التنضيف لحد ما نخلصه بحذافيره كامل مكمل من سجاد لحيطان لبوتاجاز لفرن لكنب الانتريه هاه كنب الانتريه لسيراميك الخ الخ الخ وبعدين نتنقل لبند التنظيم كامل مكمل وبعدين بقه ندخل ع الشياكه عشان يبقي موضوعنا تحت السيطره اوكيه اعذروني لعدم تواجدي الدائم بسبب مشاكل في النت وفي هذه الاثناء هحاول الم لكو معلومات من هنا وهناك عشان يبقي الموضوع ثري
  6. egyptian sister
    egyptian sister
    بانسبه لكنب النتريه ينظف بنفس طريقه السجلد للعسوله ايمي ومامتها بس بنمسك قماشه مبلوله ماء علي خفيف نشطف بها اثار المسحوق عشان نحافظ علي عمر السجاد والانترييييييييييه
  7. --ايمي--
    --ايمي--
    اختى egyptian شكرا ليكى انى المعلومات اللي عندى عجبتك فعلا هى دى نفس الطريقة بالظبط وفعلا ماما عامله قماشة مخصوص بتمسح بيها السجاد زى ما قولتلا بالظبط هى والله عالملاها قميص بيتى معدش بيتلبس ودة معروف انه بتاع السجاد والانتريه بردة بنفس الطريقة بالظبط بس لازم الواحده لما تيجى تنظف ترتب افكارها انا عارفة ان هنظف بكرة يبقا باخد المارش كلها اغسلها الاول والورود والاشجار اللي في البيت والدباديب والحاجات دى واجيب سبت الغسيل التحف كلها امسحها واحطها فيه عشان لما اجى افرش تبقا كل حاجه نظيفة وبعدين ابقا عارفة هبدأ منين انا دايما ببدأ اول حاجه اوضة اوضة وببدا كل اوضة بالشبابيك الاول الاول تنظيف من التراب وبعد كدة انا بغسلهم بصراحه والسلك والزجاج بمسحه لكن الشيش بيتغسل ولازم كل يوم انظفة بالفرشاة بيفضل دايما نظيف والتراب مايدخلش الشقة ياةةةةةةةةةة فكرتونى بايام مصر اصل انا مغترية يالا عايزين تواصل بقا كدة ونكمل
  8. --ايمي--
    --ايمي--
    بالنسبة لليحطان عند ماما كنا نغسلها غسيل كدة السفنجة وبعدين شطف لكن عندى لالا يادوب جردل فية شوية مياة وتايد وقماشة وامسح وبقماشه ناشفه بعديها علطول ولازم قبل مانبدأ فى الحيطان نكون هبينا السقف بالهبابه مش انتوا عارفينها ولا لألألألأ لو ليها اسم تانى قولولى والاوضة اللي اخلصها افرشها واحط المعطر فيها واقفلها لحد ما اخلص الشقة واوصل للركن بتاع الحمام والمطبخ وغالبا المطبخ ببقا عاملاه قبل الشقة بيوم او يومين ودايما اهم حاجه ياجماعه قبل ماتبدأوا تنظيف اى قطعه لازم تكونى نزلتى التراب اللي عليها لأن لو حطيتى مياة وكان فية تراب عمره ما بينظف كويس وبيسهل عليكى وبردة لازم القماشة الناشفة بعد ما مسحتى بمياة عشان التطويس وتلاقى خطوط كدة بعد ما الحاجه تنشف طولت عليكوا بس انا قاعده افتكر ايام ماكنت بنظف شقتي هنا الشغل بسيط وسهل قوى
  9. wbaby
    wbaby
    ازيك ياايمي انا بعمل كده بس لازم عالاقل مرتين تلاته فالسنه اغسل الحيطان بالميه والشقه تغرق وكده
    برده الواحد بيحس بالتغيير
    كمان السجاجيد بعملهم بنفس الطريقه بس بليفه خشنه لان انت عارفه العيال بيوسخوا زياده فكل خميس بعملها كده وممكن تتغسل غسيل بقى مرة كل شهرين تلاته
  10. lolo habeby
    lolo habeby
    السلام عليكم يا بنات
    اية التجمع الجميل دة شكرا على دعوتك يا سيستر
    شكرايا قمر
    جميل اوى جيتوا على الجرح انا بموت فى النظافة وبموت فى ريحة النظافة وريحت الجاز والفنيك والحاجت دية بجد تحفة وكنت بحب اعمل كل حاجة بايدى بجد بس للاسف انى دلوقتى مش بقدر زاى الاول ظهرى تعبنى موت وعرق النساء تعابنى موت الحمد لله
    جربت من كام يوم قلت انظف بنفسى كل يوم حاجة اعدت اسبوع وطلع عينى ونمت فى السرير يومين لانى عملت بضمير وتانى بس مت بجد الحمد لله
    بحاول اعمل بايدى بس على فترات انا مشكلتى انى كنت بغسل السجاجيد فى الشهر مش اقل من مرتين بجد وحماتى الف رحمة عليها كانت تقولى كدة غلط صحتك هتروح فى العمايل بس مفيش فايدة لحد ما الحمل والولادة كملوا عليا
    الحمد لله
    معلش طولت عليكم بس ان شاء الله نشتغل مع بعض للحفاظ على نظافة المنزل ان شاء الله انا معاكم قلبا وقالبا
عرض النتائج 41 الى 50 من 899
لكِ | مطبخ لكِ