انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

ملتقى رياض الاطفال

1. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    هلا والله ياشيمو انا موجودة ياعسل امري
  2. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    ياشيمو انتي فين عم بستناكي
  3. shaimaa 78
    shaimaa 78
    عبير ربنا يعينك فى المذاكرة ... شكلك بتذاكرى
    انا عرفت انك ساكنه فى المدينه المنورة احسن مكان فى الارض ... ادعيلى وانتى بتصلى فى مسجده انى اجيب طفل سليم معافى من كل مرض وشر وسوء ...آمين يارب

عايزاكى تشوفيلى حل لابنى ... مش بيبطل ضرب فيه امبارح كان قاعد جنبى وكان عايز يلعب فى الموبيل بتاعى قولتلوا انا هتكلم مش هينفع دلوقتى ... كان فى ايدية موبيل قديم حقيقى
    ضربنى بيه فى وشى جابلى صداع فى عينى ... زعقتلوا وعاقبنه فى غرفته نام

وكل لما حد مايعملوش اللى هو عايزه انا او باباه يضربنا ويزعق بصوت عالى جدا ... عمرنا مازعقنا بالدرجه دى ... تفتكرى هو عدوانى كده عشان انا حامل؟؟؟؟؟؟؟؟
    مستنيه ردكم عليا
  4. shaimaa 78
    shaimaa 78
    شكل النت فيه حاجة الرسائل بتتأخر ... انا تحت امرك شوفى نتكلم فى ايه
  5. shaimaa 78
    shaimaa 78
    تفتكرى يا عبير حديث الرسول صلى الله عليه وسلم ان الاب والام يدلعوا الطفل 7 سنين ويضرب7
    ويصاحب 7 ... تنفع مع اطفال الجيل ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  6. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    اهلا وسهلا ياشوشو
    حبيتي ياشوشو لمن يعمل تصرف او يطلب طلب انتي مش راضية عليه كلميه بلغه حادة ونبرة حازمة انه هذا الشي اللي انت تبغاه مش بتعاك علشان تتحكم فيه وخليه يفهم انو طالما نتي قلتي لا فالموضوع منتهي على لامن مرة وحدة واياك والتذبذب في معاملته يعني لو طلب منك الجوال المرة الاوللى وقلتي لأ ورجع طلب مرة ثانيه برضوه نفس الاجابة تكون لأ انتبهي تقولي طيب بعد لا لانك هنا انتي بتغرسي مبدا انه مش كل شي في الدنيا بتاعه ويقدر يتحكم فيه
    مشكلة الضرب اللي عنده لازم نلقى لها حل مثلا احرميه من الالعاب حقته كلها ماتخلي ولا لعبة لمدة يوم كامل ولاتخرجيها ولا لسبب من الاسباب وفهميه انك انتي شلتي الالعاب علشان يبطل ضرب ولو مابطل ضرب حينحرم مش بس من الالعاب من الخروج كمان وان شاء الله تجيب نتيجة
    الانفعالات اللي في الطفل اللي بيترجمها لكم عن طريق عدوان او صراخ هو كذا في نظره انه هو بيثبت وجوده بالطريقة هذه
  7. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    احب اقدم لك بعض النصائح اللي حتفيدك عند انجاب طفلك بالسلامة
    1/ الوقت هذا حاولي انك تحببي علي في اخوه او اخته كيف ؟ مثلا لو كان علي جنبك البيبي اتحرك في بطنك حطي ايده على بطنك وقولي شوف حبيبي اخوك فرحان علشان انت جالس جنبي
    2/ ممكن لمن تنزلي تشتري الملابس للبيبي قولي علي ممكن تساعدني وتختار معاي انا مش عارفه اختار لوحدي واشي اللي اختاره خلي يشتريه
    3/ ممكن كمان تشتري لعبه وتقولي شوف حبيبي هذه الهديه من اخوك او اختك علشانها تحبك
    مايمكن عمله بعد الولادة "
    1/فهميه انه هو اخو البيبي الكبير ولازم يحميه ويخاف عليه لاحد يضربه
    2/لمن تكوني عاوزة تعملي رضعة للبيبي قولي علي حبيبي تعال نعمل اكل البيبي مع بعض
    3/اياك وتركه معه لوحده في الغرفة والخروج منها حتى ولو لدقائق بسيطة
    4/ضعيه له في حضنه قليل لكن يكون جنبك

ادعو الله العلي القدير انه يسهل عليكي ولادتك ويرزقك طفل سليم معافى
    ويقومك بالسلامة انه على ذلك لقدير
  8. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    واهتمي بعلي في المرحلة التي تسبق الولادة مباشرة لانه سيشعر
    ان هناك شخص اتى ليشاركه حب الوالدين واقصد بالاهتمام من الجهة النفسية
    لانه سيكون عدواني بزيادة وكثير البكاء وسيزداد العدوان وممكن انه يفش خلقه في اي شي
    بحيث انه يكسره بس حاولي انك تتحمليه هي فترة وحتعدي وهو حيتعود عالوضع
  9. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    اما عن حديث حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم
    فهو صالح لكل زمان ومكان اذا اتبعنا القواعد الصحيحة التي نسير عليها
    لتربية ابنائنا ومصاحبتهم وضربهم والضرب الذي قال عنه النبي المصطفى هو للصلاة فقط ويكون غير مبرح
    "عودوا ابنائكم على الصلاة في سبع واضربوهم عليها في عشر"صدق رسول الله علية الصلاة والسلام
  10. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    رحتي فين ياشوشو من اول عم بستناكي
عرض النتائج 101 الى 110 من 317
لكِ | مطبخ لكِ