انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 10 من 27 الأولىالأولى ... 6789101112131420 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 91 الى 100 من 267

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )

الردود
    26
    ازيكو يا بنات ,, هقولكم انا بتعامل ازاى مع بعض المشاكل اللى عندى وده من اللى اخدته من كلامكم كلكو وكمان من بقيت المنتدى

انا عندى مشكلة السواد فالمنطقة الحساسة :

1- بلبس underwear قطن دايما وساعات كتيرة شورت قطن (عشان امنع الاحتكاك وكمان القطن بيمتص العرق ومبيعملش مشاكل صحية نتيجة البكتريا)

2- بهوى المنطقة على قد مقدر لما بكون فالبيت لوحدى (لان عدم التهوية الجيدة بتزود البكتريا وبالتالى بتزود اضرارها خصوصا السواد)

3-لازم انشف المنطقة بعد كل حمام (لان المنطقة الرطبة بتكون بيئة مثالية لتكاثر البكتريا)

4-جبت كريم بيتادين(BETADINE) هو مرهم مطهر من الصيدلية سعره فى مصر الانبوبة الصغيرة ب 3جنيه والكبيرة ب 7 جنيه (لون الكريم من جوه نبيتى) استعملته 3 ايام قبل منام ولما بصحى بغسله ونتيجته انه كان عندى سواد عظيم دلوقتى بقى سواد اخف هكمل واقولكم النتيجة

تانى مشكلة عندى هى سواد تحت الابط :
    1-بلبس تيشرت قطن 100% عشان برضه الاحتكاك وبيمتص العرق
    2-وقفت المزيلات الصناعية
    3-بشيل الشعر بالسويت
    4-بهوى المنطقة برضه لما بكون فالبيت
    بس للأسف السواد زى مهو معنديش غير حل تانى هجربه :
    وهو وصفة هنودة اللى فيها كريم كيناكومب لان عندى سواد ملوش حل

* نفسى اجرب زيت اللوز المر للهالات تحت العين وكبسولات فيتامين E بس واحدة واحدة عليا يا بنات انا كنت فين وبقيت فين بفضل الله اولا ثم بيكم, اثبت الاول على اللى بعمله وبعدبن هزود

الردود
    26
    كان فى بنت بتسأل على النقط السودا فى الانف وخصوصا
    (Deep cleansing nose strips) يعنى شرائح التنظيف العميق للأنف

فى نوع انا استعملته اسمه(PUREDERM )
    انا بجيبه من صيدلية العزبى وسعره 35 جنيه مصرى ولما بيكون خلصان عند العزبى بجيبه من صيدليات سيف (عند سيف ب 32جنيه مصرى) واللى بعيد عليها ده رقم العزبى(19600) وخدمة التوصيل عندهم وعند سيف مجانا

هو بيحتوى على 6 شرائح (6strips) والطريقة مكتوبة على ظهر العلبة

المهم نتيجته تحفة بينضف بجد وفعلا بيشيل كل حاجة من على الانف من نقط سوداء ودهون وكل حاجة
    بس بحتاج يتعمل كل 4 ايام او ممكن مرة كل اسبوع وساعات بحس انه بيزود عدد النقط السودا بعد الاستعمال كتير

عشان كده انا جايباه وشايلاه عندى بستعمله فى المناسبات فقط (بجد بينفع وجميل جدا )
    جربت حمام البخار والتنظيف بعده للانف بس معملش حاجة معايا ,,هجرب تانى وبذمة شوية يمكن يجيب نتيجة

طالية منكم طلب مهم جدا يا بنات ان كل واحدة سألت على مشكلة عندها ولقت حلها يا ريت تقولنا عن تجربتها وخدت معاها وقت اد ايه

طلب تانى معلش فى ناس كتير اتكلمت عن ماسكات للوجه وارتاحت معاها
    ياريت تذكر معاها نوع بشرتها والمشاكل اللى موجودة فبشرتها (حبوب ,نقط بنى ,ترهل ......) عشان اللى فنفس نوع بشرتها وبتقابل نفس مشاكلها تستفاد اكتر والعكس ميبقاش واحدة نوع بشرتها مختلف وتجربه ويضرب معاها

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة سماح عزت عرض الرد
    شكرا ليكى يا نودة ياجميلة على اجابتك للاسئلة وبجد اثبتى لينا ان الواحد ممكن يبقى له اخوات غاليين عنده ومخلصين ليه مع ان عمره ما شافهم... ربنا يحفظك ويسترك فى الدنيا والاخرة ويفرحك ويحققلك كل الى تتمنيه..اللهم امين
    كل سنة وانتى بخير ياقمر وتسلمى حبيبى على كلامك اللى بتكسف من كتر ذوقه
    تعقيب كتبت بواسطة ملوكة 12 عرض الرد
    وأنتى طيبه يا سماح ويا رب كلنا نكون دائما من عباد الله المخلصين

أزيك يا هنووودة وحشتينى جداااا و كمان بقية التمارين تسلمى عليها
    يا قمر بجد مجهودك رائع بالتوفيق دائمااااا
    وانتى كمان يا ملوكة وحشتنيى كتير ويارب تكون تمارين عجبتك

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة the 1st queen عرض الرد
    شكرا اوى ياهنوده على مواضيعك الجامده دى دى حتى بترجعلى همتى لما ابدأ اكسل ولا حاجه انتى بجد تحفه اوى وعاوزينك تكملى بقه وياريت تعملى الموضوع بتاع الحياه الاجتماعيه عشان نستفيد من خبرات بعض بصى ياهنوده انا عاوزه اسئلك على حاجه انا جبت من اسبوع ملح الحليب وبستخدمه كل يوم لما باخد الشاور هو كده غلط وممكن تقوليلى طريقه الحمام المغربى الصح ايه ياقمر
    كمان عاوزه اسئلك هو ينفع احط الجليسوليد مع الليمون على جسمى بعد الحمام المغربى ولا يبقى تقيل ع البشره معلش طولت عليكى ياقمر وجزاك الله خيرا

ازيك يا جميل ان شاء الله نعمل موضوع فى الحياة الاجتماعية قريب ,,,

ملح الحليب طبعا تحفة للجسم بس مش كل يوم هو كفاية مرة او مرتين بس فى الاسبوع عشان بشرة متتعبش لانه هو عبارة عن تقشير وسكرب حيبقى كتير على البشرة انه كل يوم ....

طريقة الحمام المغربى وعلى فكرة مش لازم الطمى
    الحمام المغربى
    بصى بقى هو ليه طرق كتير بس نهايته ان هدفه انك تنظفى البشرة من خلايا الميتة وانك لو فيه حبوب او اثار بقع تبتدى تقل يوم بعد يوم واسهل طريقة تحققلك ده وانا بستخدمها مش محتاجهة فيها الا

الليفة المغربية ديه موجودة عند اى عطار يكون مضمون سعرها بالمصرى 15 جنيه على شكل قفاز وكمان طبعا موجودة فى محلات بودى شوب

محتاجين صابونة مغربية بتيجى فى برطمان لونها غامق لانها من مكونات طبيبعة بردو تلاقيها عند العطار سعرها 20 جنيه

فيه طبعا الطمى المغربى وحاجات تانية بس احنا عايزين نعمله بابسط الحاجات عشان نستمر عليه لاننا لو لقينا انه صعب حنكسل نعمل صح ؟؟؟

نيجى بقى للطريقة ::::
    تخلى بخار ماء فى الحمام انك تفتح حنفية والمياه السخنة وتسبيها 5 دقايق عشان جسمك يتفتح المسام بعد كدا تغسلى جسمك بمياه دافية وتحطى الصابونة المغربية على كل جسمك ماعدا الوجه طبعا وتسبيها من 5 ل 10 دقايق وبعدها تفسلى جسمك كويس اوى بالمياة الدافية وتجيبى الليفة المغربية وتبداى تفركى جسمك كويس جدا حتلاقى حاجات كتير بتطلع من جسم على شكل خطوط مش تتندهشى ده كل خلايا الميتة وابداى من اول رقبتك لغاية رجلك بعدها اغسلى جسمك تانى بالمياه الدافيه كويس وفى اخر الشاور اغسلى جسمك بمياه باردة عشان تقفلى المسام ونشفى جسمك وحطى زيت لوز مر عشان بينعم البشرة جدا لو مش بتحبى زيت اللوز حطى اى لوشن مرطب للجسم .. المهم لازم ترطبى بعد الحمام المغربى عشان البشرة ترتاح وتبقى رطبة واتفرجى على الجسم تحفة وناعم ومرة بعد مرة بتلاقى النتيجة احلى انتى ممكن تعمليه مرتين فى الشهر يعنى كل اسبوعين

جليوسليد مع الليمون حلو سواء بعد الحمام المغربى او عامة هو اه تقيل بس مرطب حلو للبشرة وحطيه عادى بالعكس بيبقى كويس اوى

تعقيب كتبت بواسطة the 1st queen عرض الرد
    اه معلش كمان افتكرت انا عندى منطقه الوسط البكينى غامقه شويه عن باقى جسمى وده من صغرى يلترى ياهل ترى فيه حل للموضوع ده؟؟؟؟؟؟

اسمرار منطقة ديه محير البنات كلها بصى هو فيه وصفات كتير بس بطيئة لو تحبى اقولهالك ماشى .. وفيه مرهم بيتادين ده مطهر جاب نتيجة حلوة مع بنات كتير ومعايا

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة dodo412 عرض الرد
    صباح الفل ياقمرات دايما اجى اكون لوحدى حظى وحش
    ازيكم يابنتا اخباركم ايه فى الحر دا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بصى ياهند انتى قولتى احط زيت الزيتون بعد السويت ساعتين
    طيب قوليلى لما بتعملى ايدك ورجلك والابط وتحت كدا هتقعدى ساعتين ازاى بتقضيهم فى الحمام ولا اعمل ايه
    مش هقدر البس هدومى كدا هيتمسح
    محتااااارة ياحبيبتى معلش قوليلى بتعملى ازاى
    بصى يادودو االزيتون تحطيه بعد السويت وتسبيه ساعتين
    بس طبعا بعد 10 دقايق البسى هدومك عادى مش حتقعدى ساعتين كدا
    ومش حيتسمح ولا حاجة لان 10 دقايق حيكون جلد امتص جزء كبير منه

هنودة انا اشتريت قبل كدا 10 كبسولات فيتامين كانو ب10 جنيه
    وبجد كانت رائعة حطيتهم لوشى بس بس فادونى كتير ونويت اشترى تانى
    حسيت وشى ناعم وطرى ومنور اوى
    ميرسى لكل موضوعاتك ياقمر
    قوليلى ياهند انا بعمل سكرب بشتريه عادى الملح والليمون بعملى حوالى اد ايه
    وبتستخدميه ازاى بتاخديه بايدك ولا قطنه
    سكرب ملح مع ليمون

تحطى ملح وعليه ليمون ويبقى سائل ومن غير انك تخلى الملح يذوب فقط خليه زى سائل وبايدك تاخديه وتحطيه على بشرتك او جسمك

الردود
    1,943
    بصى ياهنودة الناهردة جت خبيرة تجميل مغربيه مع دعاء عامر فى برنامج ست الحسن
    يارب حد يكون شافه اتكلمت عن الحمام المغربى كتيييييير
    قالت انه ماينفعش غير فى الحمام فى البيت مش زى الحمام
    كمان جابت حاجات كتيييير اوى لازم تتحط فيه وهى ::
    صابونة مغربى لونها اسود سايلة - صابونة بابايا - ليفة مغربى - خزامة - طمى مغربى -
    ورد وعود - حنة مغربى شرط اساسى وحاجات تانية اسمها غريب اوى ماعرفتوش
    وكل المكونات الغريبة دى تقول من غيرها الحمام باييظ ومش بتيجى غير من المغرب
    فى الاخر عقدتنى وحسيت ان اللى بنعمله غلللللط ومالوش لزوم
    حتى لما دعاء قالت لها نفتح الدش قالت لها لالالالالا ماينفعش كنت عاوزة اضربها والله
    رأيك ايه ياهنودة
    بصى يادودو حمام مغربى له طرق كتير وحاجات زى ما انتى بتقولى طمى وورد وصابونة وماسك وحناء

ده الطريقة كبيرة بتاعته وخاصة بيعملوها فى سنتر التجميل وللعرايس قبل الفرح وده حلو طبعا

بس انا بحب اكتر عشان نبقى واقعين اسهل طريقة ليه زى اللى كاتبها فوق يادودو عشان نسهل لنفسنا نعمله فى البيت وعشان منكسلش والطريقة السهلة معتمدة على صابونة مغربية وليفة مغربية وبخار وترطيب بعد الحمام المغربى ونتيحتها تشيلى فعلا كل خلايا الميتة من الجسم والترطيب بيدى نعومة حلوة

اما الطريقة الطويلة لو عايزة طريقتها اقولك عليها ومكوناتها موجودة فى العطار بس مشكلة اننا حنكسل نعملها هى حلوة تتعمل قبل الفرح او كل مدة بس صعب كل اسبوع حتعمليها

وصفة للخبيرة المغربية يابنات على الطاير كدا
    الكلف ::::
    طمى ابيض + ماء ورد يدهن على منطقة الكلف كل يوم خلال اسبوع
    بتظر النتيجة ان شاء الله
    ميرسى حبيبى على الوصفة السهلة ديه

الردود
    1,943
    [quote=f-angel;8441452]* نفسى اجرب زيت اللوز المر للهالات تحت العين وكبسولات فيتامين E بس واحدة واحدة عليا يا بنات انا كنت فين وبقيت فين بفضل الله اولا ثم بيكم, اثبت الاول على اللى بعمله وبعدبن هزود

كلامك جميل خالص ومفيد ياقمر عايزنين دايما كدا افادة عالطول منك
    كلامك فعلا صح التهوية ولبس القطنيات بيسلعد وكمان بعد ما بيروح السواد بتحافظى على منطقة من رجوع السواد ليها

وان شاء الله تجربى زيت اللوز ويطلع حلو

الردود
    100
    هنوده ازيك يا جميله بخصوص الحمام المغربى اتلخلطه مش للوجه ولا لا اصل واحده قبل كدا قالت الوصفه فى المنتدى وقالت الوجه كمانز بشرتى مختلطه وحساسه شويا ممكن تقوليلى منظف وتونك ومرطب مناسبين اشتريهم ومرسى يا قمر

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة f-angel عرض الرد
    فى نوع انا استعملته اسمه(PUREDERM )
    انا بجيبه من صيدلية العزبى وسعره 35 جنيه مصرى ولما بيكون خلصان عند العزبى بجيبه من صيدليات سيف (عند سيف ب 32جنيه مصرى) واللى بعيد عليها ده رقم العزبى(19600) وخدمة التوصيل عندهم وعند سيف مجانا

هو بيحتوى على 6 شرائح (6strips) والطريقة مكتوبة على ظهر العلبة

المهم نتيجته تحفة بينضف بجد وفعلا بيشيل كل حاجة من على الانف من نقط سوداء ودهون وكل حاجة
    بس بحتاج يتعمل كل 4 ايام او ممكن مرة كل اسبوع وساعات بحس انه بيزود عدد النقط السودا بعد الاستعمال كتير

عشان كده انا جايباه وشايلاه عندى بستعمله فى المناسبات فقط (بجد بينفع وجميل جدا )
    جربت حمام البخار والتنظيف بعده للانف بس معملش حاجة معايا ,,هجرب تانى وبذمة شوية يمكن يجيب نتيجة

طالية منكم طلب مهم جدا يا بنات ان كل واحدة سألت على مشكلة عندها ولقت حلها يا ريت تقولنا عن تجربتها وخدت معاها وقت اد ايه

طلب تانى معلش فى ناس كتير اتكلمت عن ماسكات للوجه وارتاحت معاها
    ياريت تذكر معاها نوع بشرتها والمشاكل اللى موجودة فبشرتها (حبوب ,نقط بنى ,ترهل ......) عشان اللى فنفس نوع بشرتها وبتقابل نفس مشاكلها تستفاد اكتر والعكس ميبقاش واحدة نوع بشرتها مختلف وتجربه ويضرب معاها
    ميرسى ياقمراية على افادتك لنا وفعلا لاصقات ديه حلوة فى الزنقات يعنى عندك حفلة او كدا بس عامة زى ما قولتلى هى مش حلوة اوى لان فيه كذا بنت جربتها وسمعت من دكتور جلدية قال انها بتفتح المسام اكتر وممكن تزود الرؤؤس السوداء كمان

بالنسبة لطلبك حلو اوى وياريت كل البنات تفيدنا وعشان خاطر عيونك جايبلك ماسك لتنظيف الرؤؤس السوداء والتخلص منها وكمان للنمش حاكتبهولك عالطول بس نازلة الاول شوية ولما ارجع باذن الله حاكتبه

الردود
    136
    ميرسى يا هنودة على الحمام انا فعلا بعمله كدا بس كل كلام الخبيرة دى
    انه ماينفعش فى البيت نهاااائى وان لازم الخطوات الطويلة

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ