انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 10 من 26 الأولىالأولى ... 6789101112131420 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 91 الى 100 من 255

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )

الردود
    1,943
    البنات الحلوين المنورين

احنا اتكلمنا كتير عن الشعر وازلته وجع دماغه بس حبيت نهاردة اقولكم على شوية تعليقات سريعة فى موضوع ده ....

احنا عارفين ان طرق ازالة الشعر هما ::
    السويت
    السيلكابيل
    الشمع
    الشفرة
    الكريمات الازالة
    الليزر

عن تجربة يابنات افضل حاجة السويت انا جربته كله ماعدا الليزر ...لقيت ان افضل حاجة وعملية وطبيعية السويت رغم ممكن باقى حاجات اسرع فى الوقت واسهل فى الاستخدام بس السويت ثم السويت

بعد السويت يجى سيلكابيل سواء بروان او غيره او اى ماركة يعتبر رقم 2 بعد السويت

الشمع مش بيناسب كل البشرات لازم تجربيه عشان تعرفى بنفسك يعنى مش تعتمدى على راى الناس لا جربى بنفسك لان فى بشرة حساسة مش بتستحمله

الشفرة سيئة جدااااااااااااااااااااااااااااااا حتى لو نسائية زى جيليت فينوس انا حربتها وحشة وبتطلع الشعر سميك واسود وتقيل بس حاجة وحيدة انها معملتش اسمرار يمكن عشان هو نسائى بس بجد مش عملى خالص ملهاش اى لازمة

الكريمات اسوء مليون مرة طبعا فى دقيقة تكونى خلصتى بس اتفرجى بعدها بيوم زى الشفرة واكتر كمان ديه مواد كيمائية على بشرتك

بجد يابنات ريحوا دماغكم مفيش افضل من السويت نعومة وتنظيف وشعر بيتاخر متوجعيش دماغك فى اللف وانك تجربى كذا وكذا

حتى منطقة حساسة رغم انى اول واحدة كنت بدور على اى حل غير السويت بس طلعت هى الحل الوحيد حربت كل الطرق وطلعت فاشلة ولقيت انك تتعبى اول كام مرة وترتاحى

طبعا وجعها غلس جدا فى منطقة ديه بس فعلا الشعر بيقل فيها ويتاخر ونعومة ومفيش اسمرار بس هى محختاجة تعود وديه مشكلتنا اننا بنكسل ونخاف ونيجى قبل الجواز بشهر مش عارفين نعمل ايه

ابداى اعمليها من دلوقتى انا ضغطت على نفسى وبدات لان خلاص مفيش وقت وقسميها مش لازم كلها يوم واحد وحتاخدج منك وقت طويل فى اول مرتين وتعب واجهاد بس حترتاحى فما بعد على الاقل دلوقتى احنا فى بيوت اهالينا عندنا وقت بعد الجواز حتجربى ازاى مفيش ساعتها وقت ولسه حتفكرى تعملى ايه

موضوع الترهل انا احترت فيه سالت بنات كتير وامهاتنا وخالتى لقيتهم بيقولوا لا عادى مفيش مشكلة ومحصلش حاجة واسال بنات فى سنى الاقى جزء يقول لا بتعمل ترهل .. انا اتوكلت على الله وقولت هى السويت وخلاص خاصة ان الشعر لما بيقل مش حتحتاجى تعمليها كل شوية

طبعا عشان تعملى طريقة الصح للسويت فى منطقة حساسة
    اول حاجة اغسلى بغسول عشان تنظفى اى بكتريا وغيره ونشفى كويس
    ممكن تعملى ماسك بيشيل شعر صغير ويعنى بتقلل الالم شوية بسيط
    عسل + خميرة + ليمون + ماء ورد وتحطيهم على منطقة لغاية ما تنشف وبدون ما تغسليها وتبداى السويت

يعد ما تخلصيها حطى اى مرهم مضاد حيوى للحبوب عشان يمنع الحبوب والبقع والاشكال الغريبة اللى بتطلع وعلى فكرة حاجات ده بتطلع فى اول مرات بعد كدا خلاص مش بتطلع
    ممكن تستخدمى فيوسيدين او كيناكومب او سودو او اى مضاد حيوى للحبوب والالتهابات

وبعد كدا كل اسبوعين حاولى تعمليها انا بتكلم للبنات اللى لسه اول مرة يعملوا عشان ايدهم تتعود وعشان الشعر يبقى قصير وسهل

واحسن وقت لازالة الشعر فى كل الجسم وخاصة منطقة حساسة هو اخر ايام البريود فعلا الوجع بيقل لان مسام مفتوحة بالتالى الشعر اسهل انه يخرج بسهولة

طيب مشكلة الشعر تحت الجلد زى ما كانت بتسال ريهام

حلها بسيط عايز بس تكرار وتتعودى عليه
    اول حاجة قبل ما تعملى سويت اعملى سكرب للرجل او لجسمك عامة سواء ملح وليمون او مقشر ستيفز او اى طريقة عشان تفتحى مسام الجلد

تانى حاجة حطى وصفة بتاعة
    عسل + خميرة + ليمون + ماء ورد وتحطيهم على منطقة لغاية ما تنشف وبدون ما تغسليها وتبداى السويت
    ميزتها انها بتشيل الشعر الصغير وتخليه اسهل فى الازالة فكدا مش ختفضلى تشيلى كتير وتتعبى مسام البشرة

بعد ما تخلصى سويت لو انتى مسام بشرتك مفتوحة وواسعة فى الطبيعى حطى ماسك نشاء مع ماء ورد وبردو لو بشرتك حساسة حطيه ده بيقفل مسام جلد ويهدى البشرة ويشدها وبعد كدا حطى زيت زيتون عشان تقللى الشعر

يعنى لو حطتى ماسك نشاء وماء الورد بعدها بكام ساعة حطى زيت زيتون بجد وعن تجربة بيقلل الشعر وبيدى نعومة ولمعة للجسم وتطرية للبشرة

والسويت فى كل الجسم لو انتى متعودة عليها مش حياخد معاكى وقت يعنى ساعة حتكونى خلصتى

خلى دايما سيلكابيل حل رقم2 يعنى خليها وقت الزنقات وكمان اول الجواز يعنى اول الجواز \لما يبتدى يطلع الشعر صغير مش حتعرفى تعملى سويت ممكن ساعتها تعمنلى سيلكابيل اما بلاش تبقى هى الحل الاساسى خليها حتى بعد كام مرة سويت اعملى بيها مرة .. يعنى لو مشغولة او عندك ظرف مش قادرة تعملى سويت

بالتدريج شعر بيقل عشان طبيعى ان بوصيلة الشعر لها عمر افتراضى بعدها بتموت فكل مرة انتى بتشيلى الشعر بتقللى الوقت بتاعها عشان كدا بيجى وقت بيبقى خلاص الشعر قل وجه نعمة حلوة ربنا انعم علينا بيها ....

موضوع العرايس حيعمولوا سويت امتى قبل فرحهم .. الافضل يبقى قبل الفرح بيومين عشان اليومين دول بشرتك تهدى وتقدرى تستخدمى لوشن او كريم عادى وتكونى انتى كمان ارتحتى لان مجرد العروسة تعمل سويت تحس انه هم اتشال من عليها

وحاولى قبل الفرح بشهر متعمليش عشان يبقى شعر طوله كويس تقدرى اشيليه بسرعة وقت الفرح متتعبيش

كفاية كدا كلام نكمل فى موضوع تانى سلام

صحيح نسيت اقولكم لو انتى ناوية تجربى اى طريقة انتى مش متعودة عليها جربيها دلوقتى متجيش قبل فرحك وتجربى مفيش مجازفة .. جربى اى حاجة وانتى فى بيت اهلك عشان لو طلعت طريقة مش مناسبة تلحقى نفسك اوك

الردود
    60
    ياسلام عليك يا نودا ياجامد

بجد تستهلي مليون تحية ع الموضوع الخطير دا

ريحتيني بصراحه .. كنت لسة هبدأ سلسلة التجارب كلها من بكره

واستقر ف الأخر على طريقه ..

بس اقتنعت بكلامك جدا خصوصا دا رأي ماما بردو من زمان

قالتلي هتلفي تلفي وترجعي للسويت احلا حاجه

خلاص كدا انا استقريت

وجه :: فتله

ايد ورجل :: سويت

بطن :: سويت

ظهر :: تشقير او مش يتعمل خالص

منطقة حساسه :: سويت

وبراون معانا للزنقات وبعد الجواز ..

وقبل السويت سكرب يفتح المسام .. وبعد السويت زيت زيتون

اه ونجرب دا كله من دلوقتي عشان مش عايزين عياط قبل الجواز وحوسه بقى

تمام كدا يافندم .. منتحرمش منك يارب
    آخر مرة عدل بواسطة مسكـ الخـتامــ : 09-10-2009 في 08:49 PM

الردود
    1,943

موضوع الزيادة فى الوزن بعد الجواز زى ما مونى بتسال //

بصى يا مونى ياقمر هو بعد الجواز ايوة بيحصل تغيير هرمونات بس ده مش السبب الوحيد اللى بيزود الوزن هو سبب بسيط

اما اللى بيزود الوزن فعلا

كتر الاكل خاصة فى اول شهر جواز حلويات وشيكولا وجاتوهات وبيبيسى وكل ما يجيلك ضيوف تاكلى معاهم كمان كتر العزايم واكل المطاعم
    كمان قلة الحركة لانك مش حتترحكى كتير حيبقى اكتر الوقت فى البيت
    كمان العشاء التقيل وبعده النوم

كل ده اسباب هى الى بتزود الوزن انتى تقدرى تتحكمى فى كل ده .. يعنى انتى يامونى لو ظبطتى امورك بشكل كويش مش حتزيدى ولو حصل زيادة 2 ولا 3 كيلو بسبب هرمونات حيبقى الامر مقبول وتقدرى بعد شوية تخلصى منهم

اما نظام اكل غلط وقلة حركة وعشاء تقيل حتيجى بعد شهرين زدتى جامد طبعا وتدخلى فى موال الدايت والجيم وهكذا

من الاول يا مونى اعملى حسابك انك تاكلى الاكل الطبيعى اللى متعودة عليه فى بيتك
    حلويات وشيكولا وببيبيسى قللى اوى يعنى اكلتى جاتوة نهاردة قطعة خلاص مفيش تانى مش لازم كل يوم حاجة حلوة انتى اللى تتحكمى فى نفسك

العشاء عودى نفسك وجوزك تتعشوا بدرى مش لازم عادتنا اننا نتعشى نص الليل ونغسل ايدنا وننام .. لا اتعشى بدرى واسهروا وناموا يعنى حتى لو حسيتى بجوع قومى هاتى تفاحة ولا موزة ولا اى فاكهة وكليها او حتى اشربى عصير طبيعى

كدا انتى حتحافظى على وزنك وصحتك وصحة ووزن زوجك الموضوع بسيط وفى ايدك انتى اللى حتعودى نفسك وجوزك

كمان اول ما جوزو ينزل الشغل ابداى رياضة لو تقدرى تنزلى تمشى كويس روحتى جيم كويس لو ده صعب عليكى العبى تمارين فى البيت حتى 3 مرات فى الاسبوع بلاش نتعامل مع رياضة انها حالة رفاهية لا هى اساسية مش لازم يبقى وزنك 100 عشان تلعبى رياضة بالعكس انتى بتحمى نفسك من اى زيادة وزن فجاة

لو قدرتى تجيبى جهاز رياضى فى البيت هاتى واسعاهم بقيت كويسة لانها كترت بعنى العجلة والاوربتراك بقوا ب 500 ج

مشكلة البنات اللى بيزيدوا بعد الجواز انهم مش بيبقى عندهم معلومات او معرفة اما احنا الحمد لله عندنا خلينا نستفيد منها

كمان ركزى فى تمارين على تمارين الارداف والبطن لانهم اكتر مكان البنات بيعانوا منه من الدهون واليوتيوب مليان تمارين ولو عايزة ابعتلك تمارين للجسم كله

وان شاء الله كلنا نظبط احوالنا وكمان لو عامة اى بنت حاسة انها ممكن تزيد كام كيلو يعنى 3 ولا 4 بعد الجواز خسى قبل الجواز يعنى نزلى 3 كيلو من وزنك عشان لو زدتيهم حيبقى مفيش مشكلة بدل ما تزيدى 3 كيلو على وزنك اصلا

واصلا قبل الجواز المشواير والحركة والتفكير بينزل الوزن وخلى كمان فى يومك بعد الجواز 2 كوب شاى اخضر عشان تعلى معدلات الحرق على الاقل بيحرق 100 سعرة فى اليوم وده كويس

الردود
    75
    مسكــــــــــــ انا ايضا استقريت مثلك تقريبا ولو ان السويت يوجعني جامد خاصة في المنطقة بس حنعمل ايه
    وسؤال عندي ياهنودة ياقمر ياوردة انتي ماسك اللبن اي الحليب والنشا لشد البشرة صح؟ حابة اتاكد
    وبخصوص الفتلة وسؤالي عنها اشكرك طبعا على اجابتك بس اسالك هو ينفع اني مااعملهاش خالص بصراحة مااريد اعملها لاني خايفة زي ماقلتلك وتقريبا مقتنعة بوجهي وطمعانة بنتيجتها شوفي الهوسة اللي اني بيها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وسؤال اخر معلش هو انا قريت انه يستعملو ماء وملح حتى يعطي لمعة للعين هو هذا بيه تاثير يعني مالوش ضرر عالعين حسب علمك ؟؟؟؟؟؟
    وسؤال لكل البنوتات بعيد جدا جدا عن موضوعنا بس ماعارفة ارسل عالخاص شسوي
    شلون ادخل المجموعة اللي عملناها واحكي معكم بجد موعارفة يعني شنو هو على شكل شات لو رسائل خاصة ليكم لو شنو والله حاسة نفسي مااعرف شي بس لازم اسالكم

الردود
    60
    تعقيب كتبت بواسطة rose85 عرض الرد
    وسؤال لكل البنوتات بعيد جدا جدا عن موضوعنا بس ماعارفة ارسل عالخاص شسوي
    شلون ادخل المجموعة اللي عملناها واحكي معكم بجد موعارفة يعني شنو هو على شكل شات لو رسائل خاصة ليكم لو شنو والله حاسة نفسي مااعرف شي بس لازم اسالكم

إزيك حبيبتي ..

اسألي براحتك مفيش مشكله ابدا

بس هو غالبا هنودة هتطردنا أنا وانتي من الموضوع

او ممكن هتعملنا بلوك محدش عارف ..

بصي حبيبتي .. ادخلي على الرابط دا

هتلاقي اسامي المشتركات في المجموعه

وهتلاقي تحت كدا مكتوب .. الإشتراك او الإنضمام إلي المجموعه

اضغطي عليها .. هيسألك ياروز هل تودي فعلا الإنضمام للمجموعه ؟؟

طب أحلفي ؟؟

انت إختاري اه والله العظيم ارغب ان انضم الي هذه المجموعه

مبروك انت كدا انضميتي معانا .. ادخلي على الموضوع

واكتبي رد عادي كأنك في اي موضوع

ويالا عايزة اشوفك هناك

وبس انا مرغتش كتير ولا خرجت عن إطار الموضوع ولا أي حاجة من دي
    آخر مرة عدل بواسطة مسكـ الخـتامــ : 09-10-2009 في 09:30 PM

الردود
    209
    هنودة كلامك عن السويت صح مليون فى المية
    وانا بعمل زيك وبخلى السيلكبيل فى الزنقات
    وبالنسبة للمنطقة الحساسة والله يا بنات انا سألت ماما وهى دكتورة نساء وولاده قالتلى مفيش احسن من السويت للمنطقة دى ومبتعملش ترهلات ولا اى مشاكل لانى لاحظت ان فى المنتديات الناس بتقول كلام غريب وبيتداولوا قصص غريبة
    وانا كنت جربت الكريمات بجد زفت كترت الشعر وسودت المنطقة وادينى عمالة اعالج السواد

الردود
    1,943
    روزى روز
    بصى ياقمر الميكب كالتالى :::
    اولا فى ماركات كتيرة اوى منه احسنهم طبعا فورايفر وديور ولوريال وبورجوا وماكس فكتور وريميل . وفى ماركة فلورمار ايطالية بردو حلو ..
    تتعالى نشوف الميكب بيتكون من ايه
    كريم اساس ( فاندوشين ) ده بيتحط على البشرة عشان يدى لون واحد للبشرة ويخفى اى عيوب او بقع او حب شباب او اسمرار منه انواع كتيرة فى السائل بيبقى زى كريم سائل كدا بتحطى منه على شكل نقط على وجهك يعنى كانك بتحطى كريم نقطة على الخدود وعلى الجبهة وعلى الذقن وعلى الانف وتبداى تفرديه بايدك كانهك بتحطى كريم عادى
    [URL=http://games.m5zn.com][/URL]
    فى كمان كريم اساس اسمه كومبكت باودر ده عبارة عن بودرة مع كريم اساس ده بينفع اكتر البشرة الدهنية كمان بيبقى ثابت بتحطى منه باسفنجة يعنى تبلى الاسفنجة وتاخدى من كريم وتحطى على وجهك كله
    كمان فى كونسيلر ده عشان يخفى الهالات والخطوط الرفيعة وتجاعيد اللى تحت العين ومنه على شكل استيك يعنى زى الاصبع او شكل سائل بيبقى زى كريمى
    تحطى منه نقط تحت العين وتفرديه بصبعك اللى تلبسى الدبلة فيه براحة لغاية ما البشرة تتشربه
    طبعا الايشادو بيتحط فوق جفن العين ممكن تحطى لون واحد على الجفن كله وومكن تحطى لونين او اكتر من لون حسب لبسك وميكب بتاعك عامة ممكن تحطيه بفرشاة او بصبع الصغير بتاع ايدك ودايما حطى اللون الفاتح من فوق تحت الحاجب وبعده اللون الاغمق عشان تبقى عينك منورة مش غمقة
    الكحل معروف بيتحط جوا العين اكتر اللون معروف الاسود كمان فى الوان تانية حلوة زى تراكوز والابيض والزيتى منه بجليتر عشان يدى لمعة وبيببقى على شكل قلم
    الايلينر ده بيترسم بيه العين من عند الرموش عشان يدى رسمة حلوة للعين بس لازم تتعودى عليه .. انا مش بعرف استخدمه خالص

المسكرا منها الوان زى الاسود والبنى والازرق
    احمر الخدود " بلاشر " ده بيتحط على الخدود عشان يدى شكل طبيعى منور للخدود وعو فعلا حلو جدا وطبيعى انتى بتحطيه بفرشاة بتاعه البلاشر وتبتسمى وتحطى على مكان الخدود البارزة يعنى ابتسمى وامسكى الفرشاة وحطى منها على الخدود اتجاه الاذن
    الروج طبعا معروف منه نوعين اما مات يعنى مفيش فيه اى لمعه او بلمعة بسيطة
    الجلوس بيبقى بفرشاة وخفيف على الشفايف ممكن تحطيه لوحده او تحطى روج وتحطى جلوس عليه يدى لمعه ولون حلو

قلم تحديد الشفايف ده بيترسم بيه الشفايف عشان تبقى محددة وبعدها بتحطى الروج طبعا منه الوان بتجبى اللون اللى مناسب مع الروج ويبقى اغمق درجة من الروج عشان يظهر
    ومانيكير بيبقى منه الوان من غير لمعة او الوان فيها لمعة بسيطة يعنى زى جليتر خفيف او شفاف زى الروز والابيض اللى ينفع للفرنش وطبعا فى الوان زى سيلفر وهكذا
    هو ده الميكب ياقمر وانتى اصلا بالتعود حتلاقى نفسك بتعرفى كلنا مكناش بنعرف حاجة ومع الوقت اتعلمنا كمان فى فيدوهات تعليم ميكب شوفيها واعملى زيها لغاية ما تتعودى

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة مسكـ الخـتامــ عرض الرد
    هنودة كنت سألتك قبل كدا عن حمامات كريم كويسة لشعري ...

قولتيلي على بوناويل ...

أنا جبته وفعلا هو جميل جدا وريحته حلوة خصوصا إلي بالقمح

عايزة اسألك على جولديز وبالمرز ؟؟

دول حمام كريم ولا دي كريمات تصفيف عاديه ؟؟؟

وهل هم أحسن ولا بوناويل ؟؟ وينفع اعمل دا مرة مثلا ودا مرة ؟؟

وعايزة بردو تقوليلي على كريم لتصفيف الشعر ؟؟

انا كنت بستعمل فاتيكا ؟؟ إية رأيك فيه ؟؟

الف شكر ياحبيبتي
    ريمى ياقمر بوناويل حمام كريم
    لالمرز وجولديز دول كريمات للشعر بعد الاستحمام يعنى ممكن تعملى حمام كريم وتطلعى تحطى من جولديز على شعرك طبقة بسيطة بيطرى وينعم الشعر وخاصة الاطراف

فاتيكا كويس واصلا بالمرز وجلوديز دول كريمات تصقيف بس تقيبل شوية كمان فى كازنوفا وكانت سارة وسموحة جربوه وعجبهم

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة Noura89 عرض الرد
    هنوده ازيك عاملة ايه
    انا روحت انهارده بى تك وسالت على البيبى ليس لقيت موديلات كتيرة واسعارها من 200لحد 320 تقريبا بس احترت اجيب انهى واحدة لانى لقيت من اللى بتنفع للشعر المبلول والناشف كذا موديل

بالنسبة للحمام المغربى يا هنوده انا لقيت فى محل ادوات تجميل الصابونة والليفة المغربية نوع اسمه اصالة والبياعة قالتلى انها حلوة جدا سمعتى عن النوع ده يا هنوده؟؟ ولا اروح اجيبها من العطار احسن؟؟؟

وجزاكم الله خيرا يا قمر
    نورا ياقمر استنى عليا حاعملم موضوع عن الببيى ليس بتجارب اللى جربوها والصور والاسعار ماشى بس بكرة معلش

هاتى الصابونة والليفة من العطار احسن لانى مش بحب اوى منتجات اصالة يعنى بنات كتير مش بتعجبهم جربت منهم كذا حاجة وطلعت وحشة

الردود
    1,943
    [QUOTE=7abiba21;9023312]
    ربنا يخليكى ليا يا هنودة يا حبيبتى ويجزيكى ربنا كل خير
    بس عندى خوف من ماسك البرتقال ده
    لان لما رحت لدكتور الجلدية قالى بلاش من البرتقال والموالح عامة فحكاية انى احطه على بشرتى هيعملها التهاب بالتاكيد

وبالنسبة للماسكات اللى بيدخل فيها زيت زيتون وبنغسلها بعد مش اكتر من نص ساعة مش غلط عشان اسمرار الجلد

ومش عارفة اقولك ايه على النصايح الهايلة دى بجد ربنا يبارك فيكى ويحققلك اللى تتمنيه... وانا الحمد لله بحاول اشرب ميه على اد ماقدر

خلاص ياجميل بلاش ماسك البرتقال انتى اختارى اللى يناسبك بس ماسكات العسل واللبن بتبقى حلوة

الزيوتن لا مش حيبقى مشكلة انك تغسليه بعده بنص ساعة لانك بتحطى مقدار قليل كمان مش حتتعرضى للشمس بيعده اللى بيفضل انك تستنى وقت اطول لما تدهنى بيه جسمك كله

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ