انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 12 من 15 الأولىالأولى ... 289101112131415 الأخيرالأخير
عرض النتائج 111 الى 120 من 142

الموضوع: همسة حــائرة {الجزء الثاني} الهمسة 128، انا بين المطرقة والسندان النجدة....

الردود
    5,224
    التكريم
    • (القاب)
      • سفيرة النوايا الحسنة
      • مُبدعة صيف 1430
      • درة النافذة الاجتماعية
      • عطاء وتميز في ركن النافذة الاجتماعية
      • بصمة أمل
      • كوميديا طفولية
      • ضياء مناهل النور
      • درة النافذة لشهر مايو
    (أوسمة)
    جزاك الله خيرا الغالية توتو

اختي الحبيبة صاحبة الهمسة ليس عندي جديد أقوله استشري واستخيري زي ما تحبي ثم قرري أن تفعلي

ما هو صالح لك ولحياتك وما ترتاحون له أنت وزوجك وما يهمك أبدا ولا تتأثري من أي هجوم أو زعل خدي من هنا وخرجي من هنا

وافعلي ما تريدي هو ده الصح أما بالنسبة لصلة الرحم زي ما قلتلك ردي بالأدلة الدينية يعني مثلا ملوش لازمة الاتصال واالسؤال

وضحي اننا مسلمين ودينا بيعلمنا أن الرسول عليه السلام قال ليس الواصل بالمكافئ واشرحي لها

مثلا عليه الصلاة والسلام قال (صل من قطعك واعف عمن ظلمك واعطي من حرمك)واننا عايزين بقى نطبق دينا لان ده شرط النصر

وكفاية تقصير في حق ربنا اكتبي من النت كل ما يتعلق بصلة الرحم والاجور وتكلمي بها يمكن هم يتاثرون بكلامك ويراجعوا نفسهم في يوم من الايام

وافعلي ما يمليه عليك ضميرك ودينك ولا تعملي حساب لمخلوق فمن رضي الناس بسخط الله رضي الله عنه وأرضى عنه الناس

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)
    جزانا وإياكِ حبيبتي نور العيون.

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)
    غالياتي وصلني رد من الأخت صاحبة الهمسة رقم ( 124 )

:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب اشكركم جدا اخواتى الحبيبات على اهتمامكم بموضوعى والرد عليه ...
    فيه صفحات كتير على الفيس بتعرض مشكلات اجتماعية والمتابعين يردوا بالحلول الممكنة ... لكن عمرى ما فكرت انى اروح لها لأن فى نفس مشكلتى دى بيتهيألى كل الردود هتبقى اتطلقى منة وريحى دماغك
    قلت انتم خير صحبة هتدلنى على الطريق الصح ......

اختى الغالية ام القادة ...
    انا فعلا ادعى له طووووول الوقت ربنا يهديه ويكفيه شر نفسه .... واحاول انى احكى له على حكايات مشابهة ونهايتها لكن للاسف زوجى عنيد جدا وبياخد منى الموضوع بالعكس

اختى الغالية .. كلى امل بالله
    والله انا اللى كلى امل بالله انه يهدى زوجى
    وفعلا زى ما انتى بتقولى للأسف رفقة زوجى تقريبا معظمها كدة لأنه اتنقل لمكان جديد فى عمله ومعظم الناس هناك فى المكان الجديد بيكلموا سيدات فى التليبفون وبيتفاخروا للأسف بدة وهو بييجى يحكى لى اقوله ربنا يسترها علينا يارب وعلى بناتنا واخوفه ان ربنا منتقم جبار

اختى الغالية نور العيون
    حبيبتى تسلمى على كلامك الجميل
    وانا عارفة ان معظم الشباب للأسف كدة بس انا جوزى عمره ما كان كدة ... وعمرى ما تخيلت فى حياتى انه يعمل حاجة زى دى لأنه كان بيخاف ربنا جدا وبيعمل حساب دة فى كل تصرفاته
    تعرفى انا مكنتش بقلب فى موبايل جوزى ولا حاجة انا لما الرقم اتصل وهو مردش قلقت وانتى عارفة شك الانثى دائما ما بيطلع فى محله
    اما لما كان بيكلم قريبتى سبحان الله انا مكنتش بقلب فى موبايله اصلا انا اخدت الموبايل (بعلمه ) علشان اكلم فيه اختى والخط فصل بينى وبينها واستنيت انها تكلمنى تانى فى الفترة دى سبحان الله متعرفيش ايه اللى خلانى ادخل على الرسايل المحفوظة مع انه فى الطبيعى مش بيحفظ رسايل على الجهاز اصلا ... بس ربنا اراد انى اكشفه ... واذا كان على المدح يا اختى انا شغاااااالة عليه على طول وصدقينى بحاول اعمل له كل حاجة ترضيه طالما فيما احل الله
    ربى يهديه يارب ويهدى كل شباب المسلمين

حبيبتى شرويت
    شكرا على ردك حبيبتى وربنا اللى يعلم انا احاول مقصرش معاه وبحاول ارضيه دايما ...والمشكلة حبيبتى انك مش بتصارحى اللى قدامك الا لما بيفيض بيكى خلاص
    ربنا يهدى القلوب يارب

اما انت يا غاليتى بنت النيل
    لا يمكن ان تتخيلى انا فرحت من ردك قد ايه على الرغم من انه قاسى بس والله ريحنى كتير
    امى الحبيبة انا اتكلمت معاه فعلا فى ان اللى بيعمله دة حرام وان ربنا بيعاقبه وخصوصا اننا نمر حاليا بضائقة مالية وقلت له ان دة بسبب اللى كنت بتعمله وانك مش بتراعى ربنا فى بيتك ولا فى رزقك وبالتالى
    وصدقينى والله انا لماقلت انا بحبه وهو بيحبنى دة لانى متأكدة من دة وفعلا اى حد هيشوف موضوعى هيقول ازاى يعنى بعد كل دة بيحبنى
    بس للاسف ضعف الوازع الدينى مع الصحبة السيئة ممكن يعملوا اكتر من كدة ربنا يبعده عنهم يارب ويكفيه شرهم
    حبيبتى قريبتى دى هو بطل يكلمها من زمان من حوالى 6 شهور او ما يزيد وللأسف انا عارفة انى لو كنت قلت لها زى ما انتى بتحكى كانت هتقولى ان جوزى هو اللى بيتصل بيها وانها مش بتتصل بيه (يعنى هتقولى لمي جوزك انتى )
    وللأسف هو مش بيتكلم فى البيت هو لما كان بيتكلم فى التليفون كان بيبقى فى الشغل لكن انا كنت بحس انه فية حاجة متغيرة وكنت بعرف بعدها باللى حصل
    وصدقينى والله انا فعلا معظم اللى انتى قلتى عليه انا فعلا عملته ... كتير لما لقيته بيتفرج قلت له انت اتجوزت علشان تعف نفسك وانا حلالك اعمل معايا اللى انت عايزة بدل ما تتفرج على الحرام وبقوم معاه وبحاول ارضيه ... لكن فى نفس الوقت انا نفسيتى بتكون مدمرة من جوايا
    انا اشتكيت ليكم ومشتكيتش لحد من اهله ولا اهلى لأنى كنت عايزة الحل بينى وبينكم
    لانى عارفاه لو دخلت حد بينا هيعاند وهيقوللى انا حر فى اللى بعمله وعنده ممكن يوصل لأقصى الحدود

حبيبتى الغالية انابيلا
    انا معاكى فى اللى انتى قلتيه
    بس انا مشكلتى ان زوجى اصلا مش كدة وكل اللى هو بيعمله دة مبتداش فيه غير من حوالى 8 شهور بس ... علشان كدة انا بشتكى انه اتغير
    جوزى لو اصلا من النوع دة من الناس صدقينى مكنتش دورت ما بينكم على حل وكنت صنت نفسى وبناتى وطلبت الطلاق ارحم لى لانى معنديش ادنى استعداد انى اعيش معاه بقية حياتى وهو بالمنظر دة
    انا بدعيله ربنا يهديه .... وبعد ما شفت ردودكم اتكلمت معاه بكل هدوء وقلت له انى مليش غيره فى الدنيا وانى باقية عليه وخايفة على بيتنا يتهد فى لحظة ... وذكرت له اكتر من موقف انا اتعرضت فيه لمضايقات من اشخاص فى الشارع على الرغم من انى الحمد لله منتقبة وقلت له ايه اللى يخلى واحد يعاكس واحدة منتقبة وهو مش شايف منها اصلا اى حاجة؟؟؟ علشان دائن تدان
    حسيت انه اتقبل كلامى وسمع لى ... بس ربنا يهديه والله طول ما فيه صحبة سيئة فى الشغل هفضل انا قلقانة فى البيت

DAHUBA14's صورة
    DAHUBA14 غير متواجد مشرفة ركني النافذة الاجتماعية والديكور
    الردود
    12,789
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • أزاهير الروضة
      • مجموعة العطاء بالنافذة الإجتماعية
      • الذوق الراقي
      • بالعلم نرتقي
      • فن و ذوق
      • عدسة مغتربة ساحرة
      • متألقة ركن السياحة و السفر
      • ذاكرة سياحية رائعة
    (أوسمة)

الهمسة رقم 126

اخواتنا الغاليات اليكم هذه الهمسة التي وصلتنا من الأخت صاحبتها
    نتمنى منكن الإهتمام و المشاركة بإعطاء الأخت حلولكن وآرائكن القيمة كما عهدناكم
    بارك الله فيكن و جزاكن خيرا .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا هدخل ف الموضوع ع طول :
    من فترة اتعرفت ع صديقة عن طريق اخى كانت زميلته وبتحب تتكلم معاه لانه اصغر منها وبتعتبره اخوها احنا كنا شاكين انها بتحبه ومضايقين انا وامى واخواتى من الموضوع دة لانه خاطب وكمان مش من النوع اللي بيحب الصداقة بين البنت والولد...
    اتكلمت مع اخى وقالي والله ما فى اى شى بس صداقة لانها وحيدة من الاصدقاء البنات وكدة ....المهم انا قلت اتصاحب عليها وابعدها عن صداقة الولاد لو انا كنت معاها كويسة هتعرف ان برضة البنات بيصادقوا
    وكان المهم اتعرفت عليها واتصاحبنا جاامد وبعدت عن اخويا شوية بشوية كمان لانه سافر بعيد ومن فترة لاحظت ان شخصيتها صعبة جدا حاولتاغير الحاجات السلبية اللي فيها لانى بحبها جدا زى اختى وهى فتحت لى قلبها المهم انها ف خلاف بينى وبينها لانى حاولت اصلح بينها وبين اختها اللي قاطعنها من سنتيت وحاولت افهمها انها صلة رحم وكدة لكنها معاندة جدا وزعلت منى لانى حاولت لاء فكرت بس اصلح بينها وكم موقف كدة يعنى كل ما احاول اتقرب منها واغير الجزء السئ ف شخصيتها تزعل وتقاطعنى مع انى والله لمصلحتها حاليا انا خايفة اسيبها براحتها واكون بسكت ع الغلط وحاسة انى لازم اتدخل لانها صحبتى او اتدخل وتزعل وتقاطعنى لحد ما ارجع تانى اكلمها انا خايفة ابعد عنها لانها وحيدة من الصحاب والاهل عايشة ف عالم الوحدة تفتكروا اعمل ايه معاها؟؟؟؟؟؟؟
    مش قادرة اسكت ع الغلط وهى ترفض التدخل هل ينفع ابقي صديقة بس لمجرد انى اهزر او افضفض معاها دون تغيير لافضل حال ولا ايييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟
    بالله ساعدونى ...

منك وإليك يا لكِ الحبيب

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • مبدعة النافذة الاجتماعية
      • مبدعة دورة تعليم الأمهات اللغة الانجليزية
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    اختى الغالية .. الصديق واجب علية النصيحة الخالصة لوجه الله

لكن ما فى يدك شئ تعملية سوى الدعاء لها فقط بالهداية وان الله ينير بصيرتها

رودينا7's صورة
    رودينا7 غير متواجد مشرفة النافذة الإجتماعية و الديكور
    الردود
    5,697
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة أركان الأطباق
      • مربية ناجحة
      • ذوق مميز
      • نبض التعاون
      • بصمة متميزة
      • درة الشهر
      • مشاركة متألقة
    (أوسمة)
    اختي الغاليه همسه 126 حياك الله وبياك
    غاليتي الدين نصيحه وانت قمت بما يملي عليك ضميرك ونصحتيها
    ولكن لا تستطيعين ان تجبريها بما يجب عليها فعله
    فلا تتركيها بمجرد انها لم تاخذ بنصائحك كوني بقربها وذكريها بالأمر بين الحين وأخر
    لسنا مكلفين بأن ننصح وننتظر من الغير أن يفعل ما نريد بمجرد اننا نصحناهم
    فالايام كفيله بأن يفتح الله لها قلبها علي طريق الصواب وينور لها دربها
    ولكن لا تشعريها بالضيق من هذه الناحيه وتنصحيها علي الدوام
    اسأل الله لك التوفيق والسداد

الردود
    5,224
    التكريم
    • (القاب)
      • سفيرة النوايا الحسنة
      • مُبدعة صيف 1430
      • درة النافذة الاجتماعية
      • عطاء وتميز في ركن النافذة الاجتماعية
      • بصمة أمل
      • كوميديا طفولية
      • ضياء مناهل النور
      • درة النافذة لشهر مايو
    (أوسمة)
    جزاك الله كل خير دهوبة ربنا يسعد قلبك يارب

لأ طبعا ما ينفع وما هذه صداقة الصداقة لها متطلبات لازم تتعمل ومنها وجوب النصيحة وكما قيل لا خير فيمن لا ينصح

ولا خير فيمن لا يسمع النصيحة وخير الأصحاب من اذا ذكرت الله أعانك واذا نسيته ذكرك وشر الأصحاب من اذا ذكرت الله لا يعينك

ولا نسيته لا يذكرك يا ترى هي فيها هذه الصفات؟ صادقي من تقربك الى الله وتحب الطاعات ولا تصر على المعاصي

وأنت ما ذكرتي نوعية الأخطاء هل هي صغائر أم كبائر هل هي أمور تتعلق بالشرف أم لا

اذا ما تحققت متطلبات الأخوة في الله وما قدرتي تغيري فيها شيء استغني عن صداقتها وهي حرة لو كانت خالية من الصداقات

هي اللي اختارت كدة بمزاجها وأكيد مرتاحة على كده ولو تواصلتي معها يبقى من باب الدعوة والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر

وادعيلها كتير لو بتحبيها واللي بيحب حد بينقذه من النار ومن االطريق الشائك

كل أمل بالله's صورة
    كل أمل بالله غير متواجد مشرفة التنظيف والتنظيم - مساعدة مشرفة بالنافذة الأجتماعية
    في أرض الله الواسعة في بلاد المليون شهيد في أرض الكرم والوفاء
    الردود
    2,883
    التكريم
    • (القاب)
      • فراشة الرشاقة عام 2014
      • أم ناجحة
      • أم قائدة
      • صاحبة التعليق الاجمل
      • كوميديا طفولية
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    السلام عليكم :
    أخيتي بارك الله فيكي وجزاكي الله خيرا فأنت نعمة الصديقة والله لكن
    مادامت صديقتك لاتتقبل منكي النصح والأرشاد فتأكدي انك ممكن تسمعي منها كلام أو فعل جارح في مرة من المرات فكوني مستعدة لذلك إنت إدعي ربنا دوما لها بالهداية وخليكي معاها متخليهاش تقاطعك وتفك الصلة بينكم وخلي بالك شرح معاها وان شاء الله مع الوقت وممكن تواجهها ظروف ينكسر فيها اللي جواها
    أما غير كده فاعتقد انها جبلت أو تربت تربية قاسية أو مرت بظروف خلتها تكون هيك وعدم مصادقتها لببنات وخلافها مع اختها الطويل المدة يدل على انها تعاني من مشكلة نفسية مع بنات جنسها

الردود
    2,771
    التكريم
    • (القاب)
      • مميزة الحرف
      • حوارية متألقة
      • لغوية بارعة
      • درة شهر ديسمبر في النافذة الإجتماعية
      • أم مبدعة
      • نبض التعاون
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • مشاركة متألقة
      • متميزة ركن النافذة الإجتماعية لعام 2013
      • الوصيفة الأولى
    (أوسمة)

عزيزتى صاحبه ألهمسه ١٢٦
    علينا النصيحة وليس علينا ادراك النجاح
    الصديق عليه واجبات وله حقوق فواجبك ان تنصحه وتوضحى وتبذلى الجهد للوصول للهدف المنشود
    ولكن لن نستطيع ان نمسك الكرباج حتى التطبيق فعليك ان تنصحيها وتتركيها تأخذ القرار بنفسها
    ممكن تستخدمى معها الأسلوب القصصى حتى يكون هناك عظه وعبره بأن تحكى لها موقف مشابهه وتترك لها اتخاذ القرار فالشخص العنيد لا يريد ان تقولى له افعل كذا او كذا
    ولكن يمكن ان يشعر بتأنيب الضمير ومراجعه أفعاله مع نفسه ثم إظهار الاستحسان
    الله يهديها ويهدينا جميعا

DAHUBA14's صورة
    DAHUBA14 غير متواجد مشرفة ركني النافذة الاجتماعية والديكور
    الردود
    12,789
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • أزاهير الروضة
      • مجموعة العطاء بالنافذة الإجتماعية
      • الذوق الراقي
      • بالعلم نرتقي
      • فن و ذوق
      • عدسة مغتربة ساحرة
      • متألقة ركن السياحة و السفر
      • ذاكرة سياحية رائعة
    (أوسمة)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواتي الغاليات بارك الله فيكن و جزاكن خيرا على الردود الرائعة

جعلها ربي في موازين اعمالكن الصالحة

الأخت صاحبة الهمسة 126 ارسلتي لي ردها هذا .

انا بشكر كل الاخوات اللي ردوا وهى لا ترتكب كبائر لكن شخصيتها صعبة
    وكمان بعد وفاة ابيها تربيتها مع اخوها الصبي كانت معاناة وقاسية فعلا.
    ويكفي مقاطعتها لاختها الوحيدة يضايقنى عليها لانى مش دائمة معها اختها هى اللي المفروض تبقي جنبها
    ربنا يصلح الحال ان قررت بعد مشورتكم اكن معاها وا شاء الله الايااام كفيلة بتغييره.

منك وإليك يا لكِ الحبيب

مواضيع مشابهه

1. الردود: 1
    اخر موضوع: 24-08-2010, 09:14 AM
  2. الردود: 25
    اخر موضوع: 01-05-2010, 05:01 AM
  3. الدرس الثانى (الجزأ الثانى) من تعليم تصميم المواقع بالفرونت بيج
    بواسطة Eng.E.M.K في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 256
    اخر موضوع: 27-04-2010, 09:57 AM
  4. هي ثلاث !!! همسة حب ... همسة شوق ... همسة غرام !!!
    بواسطة الجواهــــر في فيض القلم
    الردود: 15
    اخر موضوع: 28-10-2007, 09:26 PM
  5. عمل فني جميل .. جيبي المطرقة ويالله ..!
    بواسطة زوزو في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 24-07-2002, 02:33 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ