انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 23

الموضوع: هل انتى امرأة عامله "كيف تنظمين وقتك؟؟"

الردود
    23
    نحن النساء العاملات وربات البيوت وامهات الأطفال في جهاد علينا الصبر
    والتحمل واحتساب الأجر عند الله تعالى
    خصوصا ان بعض الأزواج يساعد الزوجه اذا كانت عاملة والجزء الأخر لا
    بعد ما احضر من العمل اكمل عمل الغداء ثم اخلد لأخذ قيلوله واستيقظ العصر اذهب للتحفيظ
    بعد المغرب ارتب المنزل واحل من بنتي الواجب بعد العشاء نجهز لليوم الأخر وهكذا ولكن صابني صصصصصصداع نصفي بسبب العمل والمنزل والأطفال والله المستعان ....

الردود
    235
    كل عام وانتم بخير استنوني بعد العيد سوف اقترح برنامج رائع انا في طور العمل به وسوف تستفيدون منه حيت يشمل توقيت بالضبط لكل مهام نعملها والمهام شاملها البيت والاولاد والزوج والتقافة واللياقة والاهتمام بالنفس والاهتمام بالدين وكولو هتدعولي

الردود
    428
    تعقيب كتبت بواسطة هندةالمغربية عرض الرد
    كل عام وانتم بخير استنوني بعد العيد سوف اقترح برنامج رائع انا في طور العمل به وسوف تستفيدون منه حيت يشمل توقيت بالضبط لكل مهام نعملها والمهام شاملها البيت والاولاد والزوج والتقافة واللياقة والاهتمام بالنفس والاهتمام بالدين وكولو هتدعولي

كل عام و انت بخير

نحن فى انتظار هذا البرنامج

وجزاك الله خيرا و جعله فى ميزان حسناتك

الردود
    2,019
    هند الجميله بارك الله فيكى وموضوع مميز جداااااااااااااا
    تجربتى انا الشخصيه كالتالى
    استيقظ الساعه 6.30 صباحا وانزل على شغلى مش بعمل اى حاجه خالص الصبح ابنى اوديه الحضانه وانا الشغل
    بنتهى من الشغل الساعه 5 اخد ابنى من الحضانه وارجع البيت تكون حوالى 6.30 او 7 مساءا حسب الطريق الغداء بيكون اى حاجه سريعه من البيت او تيك اواى بس قللته كتير اليومين دول
    بخلص الغدا واخلص المطبخ لو فيه اى شئ وبكون انا خلاص خلصت
    الجمعه اجازتى والسبت
    غالبا انظف واخلص الغسيل ولو فى اى شئ فى البيت محتاج عمله بعمله
    ووسط الزحمه نسيت نفسى ونسيت حتى زوجى وانا معترفه بهذا التقصير
    بس ما باليد حيله
    ساعدينى يا فاطمه الزهراء

الردود
    235
    بما انني ست بيت ولا اعمل سابتدا بربات البيوت وبما ان زوجي مواعيد شغلو من 3 عصر لي 12 ليل سيكون برنامج كالتالي علما ان هدا لبرنامج هو الدي اعمل عليه لكن في بعض الحلات ارميه عرض الحائط ودالك بسبب ضيوف او مرض او بالمعنى الطوارء ونا ساكتب لكم ههدا البرنامج بالتفصيل الممل ونا عيزة بقا الستات يعملو برنامج بنفس الطريقة التي ساكتبها علشان الافادة

بسم الله نتوكل على الله
    9/00 استقاض اتوضا اصلي الصبح واقرا ادكار الصباح .
    9/30 اعمل تمارين رياضية في الرسبشن نصف ساعة مادمت بعملها كل يوم.
    10/00اخد دش سريع عادي بالماء الفاتر واعمل تنظيف للبشرة بالماء الورد وليمون في ازازة في التلاجة وبعد كده اعمل ماسك مكون من زبادي وخيار مضروبين في الخلاط ومحطوطين في التلاجة وشعري اعمل له زيت اي نوع زيتت موجود عندي .
    10/30 ادخل للمطبخ اعمل فطار مكون من طست ردة وجبنة ومربى وشاي مغربي وعصير اما بلح بالبن او عصير موز قبل مفطر اغسل وجهي وشعري في الاخر لني بعد مخلص الشقة والترويق بكون لزمني دش بغسل ساعتها شعري
    اصحي روان بنتي عشان لما اجي انام انا كمان متتعبنيش رغم انها من ساعة متصحى ونا في عصبية بس عالي هنا اوعي لاء مينفعش عيب كده بعاني منها لنها شقية المهم بفطرها وبفطر انا كمان طبعا هي مبتكلش حاجة بس انا والله مبغصبش عليها بقلها كولي بتقول لاء بسبها لحد مهي تجوع وتقولي
    المهم بقوم بمسح الطرابيزة ورجع الاكل في التلاجة لحين يصحى زوجي
    11/00 ابتدي بقا في القودة بتاعت روان المعها ولم الهدزم انا بقا عمللها لعب بتعها في حتة وحدة منسقاهم ومرتباهم فوق التسريحة بتعتها لما تبقا عيزة حاجة اجبهالها وردها في مكانها علشان مش عيزة هيسة وكركبة المهم ونا بروق القودو بفتح البلكونة للتهوية اول مخلص القودة اقفلها علطول هي وشبابكها واعمل اما بخور لكن الايام دي غيرت بقيت احط في البخاخة دوني مع شوية ماية ورش في القود
    ادخل على رسبشن الصراحة بكون نضيف بس بعمل عيني عليه وفتح شبابيك بس بقفل بسرعة لني بخاف اي حشرة او فران تدخلي وبعطرو بيبقا ليا بس قودة النوم طبعا مقضرش اعملها لني زوجي نايم فيها
    اخشي المطبخ اغسل المواعين ونظف الدنيا واشوف كمان الحمام ارتبو ونظفو كولي ده مش هياخد مني ساعة
    ادخل بقا اشوف انا كتبة ايه النهرضة يعني الغدا كل يوم عندي اكلة معينة بعملها ليه بقا علشان كمان انا بشتري تموين كل شهر انزل لالاد رجب لنهم قريبين مني وتبضع للشهر فقط ولما اجي اعمل جدول لكل يوم اطبخ ايه اولا للتوفير تانيا عشان مدخش كل يوم وفكر ناكل ايه المهم الجدول بكون عبارة عن الايام الاسبوع اكل عادي ويوم الاجازة اكل بلدي يعني اما طبيخ او فتة او الحجات الروشة دي
    اصلي الظهر ودخل للمطبخ
    المهم دخلت المطبخ وليكن اليوم السبت عندي رز بشعرية وخضار وسلطة ولحمة بصو بقا
    الغدا مش لازم يفارق الحجات دي خضار وسلطة وفواكه بحاول انوع بس بالقليل ممكن الواحد ياكل لحوم كل يوم بس بطريق حلوة خربوها انا بحاول تكون في سفرة طبقين بس واحد لزوجي وتاني ليا بجمع فيه كلي حاجة وكمان عشان مغسلش مواعين كتيرة بعمل رز بشعرية وحطو في سلطنية وقلبو في الطبق في نفس الطبق احط الخضار عبارة عن سوتيه بس اغسل الخضار كويس وحطهم يتبخرو لو بخار مبقطعهمش اوي بخليهم كبار شوية اما في الشربة بقطعهم رفيع وطبعا متلا كبدة بعمل شريحتين لكل فرد بس وسلطة عبارة عن خس تحت الدنيا دي كلها و خيار وطماطم وفلفل وبالهنة والشفة وبعد الغدا بنصف ساعة نشرب عصير البلح او الموز او التفاح
    المهم بعد معملت الغدا هتكون سعتها الساعة 2 لني انا بتعب في يوم واحد بس الي هو يوم التسويق لني لما باجي بقطع الخضار واعمل الصلصة وقطع التوم وكمان البصل كولو عشان اكسب وقت في الايام الجية
    بصحي زوجي وهو ودماغو عايز يفطر بحطيلو الفطار عايز يتغدا بتغدا معاه وطبعا بسالو هيلبس ايه وبحضرلو هدومو عقبال مياخد دش الحظ الي عندي اني زوجي شركتو تحت العمارة بتاعتنا على طول زمان كنت بعاني لني كنتي سكنة برا لكن بقالي دلوقتي 6 شهور ونا في العمارة دي فوق زوجي على طول
    الساعة 3 بينزل هو الشغل انا بقا بدخل اروق القودة النوم واكنسها وطبعا من ير مقلكو روان تبهدل وشيل وحطي تاني لغاية مزهقت ولميت اي حاجة تبهدلها وشلتي كوالين الدواليب وكولو عشان ارتاح المهم بروح اعمل ماية في البانيو وحط العاب روان بس في الصيف بس ودخلها المية تلعب شوية كانها في البيسين خصوصا اني شباك المنور بجيب شمس سخنة جدا المهم وهي بتلعب انا بكون بغسل المواعين وروق المطبخ والحمام خلصت المطبخ ارش فيه دوني وروح اخد روان احميها وغيرلها وسبها فوق سريري مع العب عقبال مخلص بخد دش وبما اني المطبخ والحمام جنب بعض فانا بمسحهم كل يوم لني طبعا البوطجاز بمسحها كل يوم بعد الاكل بلبس وبحاول اعمل مكاب وشوف نفسي شوية اعمل ضوافري وضوافر روان المهم روان بتبتدي تنام على الساعة 5 كده
    5/00 انا بقا هنا بدخل ازاكر لني انا مبشتغلش دلوقتي لضروف معينة لكن عشان منساش الدروس والدي منو وكمان اكون ملمة بالجديد ضروري اتابع عندي كل يوم ساعتين مدكرة سواء كمبيوتر او لغة او مجال تخصصي طبعا اصلي العصر في وقتو واعمل شاي انا وزوجي ونزل عندو تحت الصراحة بصيب روان فوق في سريرها وكل ساعة اطلع اطمن عليها لني باب النجار مخلع معنديش كمبيوتر في البيت بنزل في الشغل مع زوجي منها اغير جو وبزاكر في الشركة كاني ريحة اخد كورس بارة بحاول اعمل كدا لني بخرجشي كتير المهم
    على المغرب بصلي واقرا ادكار المساء وممكن اجيب روان تحت ونقعد نشتغل مع زوجي لحد 12 بليل او نسيبو ونطلع فوق اكلها وبلعب معاها شوية وطبعا نفس لي عملتو في تنظيف البشرة بصبح هعملو دلوقتي من غير مكاب الصراحة انا مبعملش كريم اساس خالص هي عيوني وفمي فقط نصلي العشا وممكن اخود عربية روان ونروح نلف الشوية او اوديها للجنينة او اي حاجة تفرج علينا نرجع العشا بكون اما زبادي وطست بالجبنة او رز بلبن او عصير او ساعات نلخبط وناكل باقي الغدا بس لي عيزة قلهولكم اني ممكن متلا تلقا ناس فردين بياكلو نص كيلو او كيلو لحمة في الوجبة انا مش عملة كدة انا ممكن اجيب كيلو لحمة تفضل عندي الاسبوع كولو المهم اكل الي جسمي محتجلو من غير اسراف لني مهما كلت مش هيستفاد منو جسمي هو فقط شريحتين لكل فرد في اليوم بليل بقا بيطلع زوجي بحاول انيم روان بس بجد بالعفية لما بغلب معاها بحطها في سريرها في قدتها انا معنديش حاجة اسمها العيل ينام جنبي غلط بنيمها في قدتها بتعيط بلكتير ربع ساعة وتنام اقوم اغطيها من غير متشوفني او بعد متنام واعملها النموسية اروح انا سعتها زوجي يستحما واكون حضرتلو لبن بلفندر عشان يرتاح وينام لنو ممكن من كتر التفكير في الشغل بيجيه ارق حتا لو كان تعبان بحاول انيمو كدا وبنام وبكرا بقا نفس الحدوتة غير اني يوم الاجازة بكون عندنا مختلف بنصحا وقت محنا عيزين بناكل غير الي في البرنامج مبزكرش وكدة

الردود
    235
    نسيت حاجة مهمة بالنسبة للغسيل معنديش يوم معين مدام مش هغسل بايدي فاغسل كل يوم ليه لاء وبعد مينشف الغسيل اطبق سعتها عشان ميتركمش عليا اما بالنسبة للتنضيف الي بتنظف وايديها في حجتها يوميا سرعان مبتتوسخ شقتها وبكون تنظيف سهلا وباي باي

الردود
    1,515

الردود
    428
    نظام جميل
    جزاك الله خيرا اختى هندة
    و ربنا يخليلك روان و تكبر و تساعدك كمان

الردود
    235
    تعقيب كتبت بواسطة مغربية بكل فخر عرض الرد
    موضوعكم عجبني ههههههههه ضحكتيني هندة ربي يعاونك متابعة

شكرا مغربية بكل فخر بس ممكن اعرف ايه الي ضحكك

الردود
    235
    مرسي يا هناء انا بقا عيزاكم انتو تعملو برنامج حتا لو كان من اختراعكم وحنا نزبطو مع بعض ونحاول نمشي عليه وممك ن نعمل مسابقة على كدة ونشوف مين الي قدرت تمشي عليه انا الصراحة برنامج بتاعي مش مشية ليه اوي يعني امبارح مقضرتش امشي عليه لني كنت لسة خرجة من تعب وتعبانة وهزلانة

مواضيع مشابهه

1. صيفنا إبداع: هل انتي اجتماعية """"منعزلة """منطوية""<ماذا تقومين نفسك>
    بواسطة ام شهدوعبد في الملتقى الحواري
    الردود: 48
    اخر موضوع: 15-11-2014, 08:33 PM
  2. كريم اساس مضمون و رهببببببببببببب (بشره منووووره بشكل)""""""""""""""
    بواسطة **نجمة أمـــل** في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 46
    اخر موضوع: 05-10-2013, 09:29 AM
  3. ©{« موضوع يستحق التفاعل »}©""":::""" وزنك كيف تسيطري وتحافظي عليه""":::"""
    بواسطة noor alhouda في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 16
    اخر موضوع: 28-02-2012, 06:18 PM
  4. الردود: 13
    اخر موضوع: 03-03-2011, 02:53 PM
  5. ╝◄ ":":":":":"برنامج يرى صورتك بعد 40 عاما":":":":":":"اسرعوا►╚
    بواسطة sangzodia في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 1221
    اخر موضوع: 25-03-2008, 01:15 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ