انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 22 من 26 الأولىالأولى ... 12181920212223242526 الأخيرالأخير
عرض النتائج 211 الى 220 من 257

الموضوع: خاص جدا لكل من تسأل عن ريجيم السعرات الصحى ( الجزء الثانى )

الردود
    147
    السلام عليكم
    رجيم السعرات مره صعب علشان احنا فى مصر صعب نحسب وزن الاشياء

الردود
    80
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن ألخص حكايتى أو مأساتى مع الوزن والرجيم إنه ابتلاء عظيم من الله نفسى أرى نفسى رشيقة ووزنى مثالى قبل ما أموت ولا يا ترى دةهايكون فى الجنة لو اراد الله ودخلتها؟كان وزنى أول ما تزوجت 73ك وبعد الحمل والولادة لاأدرى ولكنه زاد ولم ينقص ابداً وأخذت حبوب منع الحمل ثم منشطات للحمل ووزنى العام الماضى تخطى 100كج يعنى حوالى 128 ولست متأكدة لأنى كنت اتوزن على أكثر من ميزان والفرق بين الموازين كبير عملت رجيم من نفسى حيث ان خبرتى كبيرة وخسيت حوالى 20 كجم وزنى حالياً107كجوذهبت لطبيب ولكن من وقتها والنزول مافيش وصحتى تدهورت بعد ذهابى له تصوروا ونفسيتى سيئة باستمرار فهل ممكن تساعدينى بكلمة احتسبها لك عند الله لعلها تشفع لك؟ عمرى 32سنة متزوجة +طفلة وأعمل وجزاكى الله كل خير

الردود
    2,316
    تعقيب كتبت بواسطة روزاناصر عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن ألخص حكايتى أو مأساتى مع الوزن والرجيم إنه ابتلاء عظيم من الله نفسى أرى نفسى رشيقة ووزنى مثالى قبل ما أموت ولا يا ترى دةهايكون فى الجنة لو اراد الله ودخلتها؟كان وزنى أول ما تزوجت 73ك وبعد الحمل والولادة لاأدرى ولكنه زاد ولم ينقص ابداً وأخذت حبوب منع الحمل ثم منشطات للحمل ووزنى العام الماضى تخطى 100كج يعنى حوالى 128 ولست متأكدة لأنى كنت اتوزن على أكثر من ميزان والفرق بين الموازين كبير عملت رجيم من نفسى حيث ان خبرتى كبيرة وخسيت حوالى 20 كجم وزنى حالياً107كجوذهبت لطبيب ولكن من وقتها والنزول مافيش وصحتى تدهورت بعد ذهابى له تصوروا ونفسيتى سيئة باستمرار فهل ممكن تساعدينى بكلمة احتسبها لك عند الله لعلها تشفع لك؟ عمرى 32سنة متزوجة +طفلة وأعمل وجزاكى الله كل خير

حبيبتى روزا ان شاء الله تخسى وتبقى رزا (ورده ) بصحيح
    ان شاء الله الراجيه تفيدك
    آخر مرة عدل بواسطة اسالك الجنه : 12-05-2009 في 08:26 PM

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة lolo nor عرض الرد
    جزاكى الله خيرااختى فى الله الراجية ونفع بكى
    وجعله الله فى ميزان حسناتك
    موضوعاتك اكتر من رائعة ومفيدة
    بس انا لى سؤال هوا ممكن انى ادرس علم التغذية كدورات مثل الكمبيوتر وله لازم انى ادخل كلية مختصة لذلك حتى ادرسة ؟

جزانا الله واياكم

والله ما اعرف اسألى وان شاء الله تلاقى لو انتى فى مصر اسألى فى معهد التغذيه

تعقيب كتبت بواسطة sanaaalex عرض الرد
    اختي الغالية الراجيه عفو ربها
    لي يومان لا افعل شئ سوى قراءة موضوعك هذا و الجزء الاول منه ايضا و صدقيني ما شدني لهذا الملف ليس المادة العلمية بقدر اعجابي بشخصك و تعاونك مع كل العضوات فهذا جعلني في قمة سعادتي لانني وجدت فيك الصورة التي احبها في كل المسلمين فهذا بحق هو ديننا العظيم في صورة من اروع صور التعاون التي اوصانا بها ديننا و رسولنا الكريم صلى الله عليه و سلم
    و لدي اعتراف صغير لكي و هو انني معجبة بمنتدانا هذا من فترة طويلة و معتادة على قراءة موضوعات متعددة فيه و قد استفدت كثيرا منه لكن بصراحة و بدون مجاملة كنت كثيرا ما اكسل عن فكرة التسجيل به لكن رغبتي في الاتصال بك و اعرابي عن رأيي جعلني اتحمس و اقوم بالتسجيل امس فقط رغم انني غير معتادة الاشتراك بالمنتديات لكني فعلا ارغب في التواصل معك و ايضا اطمع في استغلال علمك و كرمك في مساعدتي خاصة انني اشعر ان حالتي غير عادية و لكني لن اقول شئ الا اذا اذنت لي بالاثقال عليك و تعبك
    و حتى اذا لم تأذني سأظل على اعجابي بشخصك الكريم و حبي لك في الله
    و اعزك الله انت و جميع عباده و انا منهم

اهلا بك معانا حبيبتى المنتدى متميز بعضواته وانا من اقلهم عطاء

الحمد لله على نعمه الاسلام

اتفضلى ان شاء الله حالتك تكون غير عاديه بالنسبه لك انتى بس

وبسيطه باذن الله تحت امرك

تعقيب كتبت بواسطة رؤوام عرض الرد
    السلام عليكم
    رجيم السعرات مره صعب علشان احنا فى مصر صعب نحسب وزن الاشياء
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اهلا وسهلا والله تخيلى انى من مصر برضه

كل مقاييسى بالمكاييل المنزليه طبق , معلقه , كوبايه مش بالجرامات خالص

ده شغل اخصائيين التغذيه فى العيادات مش احنا
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة روزاناصر عرض الرد

جزانا الله واياكى اختى بس استهدى بالله وصلى على النبى ان شاء الله خير

ولا اريد اى نبره يأس فى كلامك كما ذكرتى الامر ابتلاء من الله والمؤمن مبتلى وواجبنا هو الدعاء وحمد الله على كل حال

انتى وزنك لا تعرفيه لكن فوق المائه طيب عملتى التحاليل الاتيه لو لأ اعمليهم مهم جدا

صوره دم كامله +سكرى صائم وبعد ساعتين + تحاليل غده درقيه T3-T4 -TSH
    وظائف كلى + وظائف كبد + تحليل دهون الدم والترايجليسريد

ليه لان لو الغده فيها كسل عمر وزنك ما ينزل الا بعد علاجها

وايضا لم تذكرى طولك

والاهم ما هو النظام الذى تتبعيه من الاساس والدكتور الذى ذهبتى له ما تخصصه بالضبط لو كان دكتور تغذيه اى الانظمه اتبعتيها معه

انتظرك
    احبكم فى الله

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة جمانه محمد عرض الرد
    حبيبتى روزا ان شاء الله تخسى وتبقى رزا (ورده ) بصحيح
    ان شاء الله الراجيه تفيدك

جمانه لا تعليق الا

احبكم فى الله

حاليا فى جده و لكن اسكندرانيه اقامه و منصوريه اصولا
    الردود
    380
    عزيزتى راجيه ممكن اسالك انا ماشيه على رجيم د بهاء و خسيت فى 2اسبوع حوالى 3 ك الحمد لله المشكله انا عندى امساك مزمن وراثى ممكن يستمر لمدة 3 ايام و بيزيد معى كلما قمت بتنظيم اكلى للرجيم
    فسؤالى ما هى الاكلات التى تساعدنى على التخلص من الامساك وللعم انا بشرب مياه حوالى 7-8 اكواب فى اليوم
    و ثانيا هل الامساك يؤثر على وزنى
    و اشكرك على الاجابه مقدماو ربنا يجازيكى عنا كل خير

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة noana عرض الرد
    عزيزتى راجيه ممكن اسالك انا ماشيه على رجيم د بهاء و خسيت فى 2اسبوع حوالى 3 ك الحمد لله المشكله انا عندى امساك مزمن وراثى ممكن يستمر لمدة 3 ايام و بيزيد معى كلما قمت بتنظيم اكلى للرجيم
    فسؤالى ما هى الاكلات التى تساعدنى على التخلص من الامساك وللعم انا بشرب مياه حوالى 7-8 اكواب فى اليوم
    و ثانيا هل الامساك يؤثر على وزنى
    و اشكرك على الاجابه مقدماو ربنا يجازيكى عنا كل خير

جزانا الله واياكم ولكى مثل دعائك وزياده

معليش انا مش بحفظ الانظمه حتى اللى بحطها الزهايمر بعيد عنك بس مش مشكله

لو انتى طبيعتك وزى ما بتقولى وراثه والاخراج يتم بدون اى الم او معاناه يبقى ممكن لا نعتبره امساك بل طبيعه
    اعرف واحده بتدخل الحمام اكرمكم الله مره كل اسبوع وده العادى بتاعها طول عمرها منقدرش نقول عليه امساك

ايوه الامساك ممكن يزيد الوزن شويه بس مش كتير لوجود كتله مخزنه فى الامعاء

و علاجه - باكل الفاكهه طازجه او مجففه 3 مرات يوميا
    - الخضار الطازجه او مطهيه يوميا مع الوجبات وما بين الوجبات ايضا على الا يقل الاستهلاك عن 4 مرات فى اليوم
    - الماء حاولى تزودى استهلاكك منها من 8 الى 12 كوب يوميا
    - المشى او الرياضه تساعد على تنشيط الحركه الدوديه للامعاء المسئوله عن الاخراج
    - استبدال الخبز الابيض بالاسمر
    - ملعقه عسل النحل تعمل كملين طبيعى

اذا حاولتى بكل ما سبق لمده نقول 15 يوم ولم ينفع يبقى لابد من مراجعه طبيب لاعطاءك ملينات وهناك انواع طبيعيه ولا يعتاد عليها الشخص

وابقى طمنينى عليكى
    احبكم فى الله

الردود
    65

beatheart شكر و مشكلة

اختي العزيزة الراجية عفو ربها اسعدتني كثيرا بردك و اهتمامك الكبير و لو اني اشفق عليك من ما ساحملك اياه لكن للتخفيف عنك سبت يومي الجمعة و السبت علشان ما ادوخكيش و احبطك في الاجازة ، و حقيقي انا مش عارفة ابدأ منين لكن حاحاول انظم الموضوع قدر المستطاع و ربنا يصبرك و يعينك عليا :

بداية انا طولي 1.55 و وزني 85 يعني كتلة الجسم 35.4 و ايضا كتلة الدهون 25.9 يعني المفروض ريجيمي يكون 1200 سعر صح ؟؟

و انا فعلا باحاول من اربع ايام لكن لسة ما ظبطتش تمام لكن عندي كام مشكلة هم سبب فشلي في كل ريجيم كنت احاوله قبل كدة و يا ريت يكون عندك حل ليهم و حاحاول ارتبهم :

1 - اول ما ابدأ الريجيم و اقلل الاكل و السكر عن المعتاد(حوالي 6 ملاعق على مدى اليوم ) اصاب باعراض هبوط من دوخة و زغللة و صداع ممكن يوصل لدرجة نوبة صداع نصفي كامل و اصبح غير قادرة على القيام باي عمل حتى الاعمال المنزلية البسيطة الى ان اتناول كوب عصير او قطعة حلوى او شيكولا
    و الوضع ده مضايقني جدا و مش عارفة حله ايه
    2- عدم قدرتي على اداء تمارين رياضية كثيرة او منتظمة بكثيره 10 دقايق و بعدها يبدا التخبيط في كل جسمي و صداع و ممكن نهجان و لو ضغطت على نفسي و قاومت يبدا نفس الاعراض السابقة كلها

3 - دي تعتبر مشكلة مكتسبة و المفروض اني احلها و هي عدم انتظام مواعيد وجباتي لان اصلا مواعيد نومي و كل اليوم غير منتظمة حسب ظروف اليوم معانا انا و زوجي و غالبا بتكون وجبة العشا كبيرة شوية لاني باكون جعت اوي

( النهاردة اتعشيت بنص رغيف بلدي + فول بليمون و زيت حار و جبنة بيضا و كوب شاي بملعقتين نيدو و و ملعقة سكر + طماطم و خيار )

دي تقريبا اهم مشكلاتي بس فيه ملاحظة مش عارفة ان كانت تفرق و لا لأ و هي ان عندي لخبطة في هرمونات التبويض و هي سبب عدم الانجاب و في مرة طبيب كنت اتابع معه التنشيط قال ملاحظة اني عندي خطأ في التمثيل الغذائي بيخلي جسمي يحرق السكر بسرعة و يحوله لدهون متراكمة في جسمي و لا يحوله لطاقة استفيد منها فمش عارفة مدى صحة الملاحظة دي و لا ايه حلها و لو كان الموضوع لخبطة هرمونات ايه الحل ؟؟
    لانه مش ممكن حآخد هرمونات طول عمري مع معرفتي بمدى خطورتها و ده كان احد اسباب توقفي عن علاج ضعف التبويض لما الموضوع طول بلا فائدة

دي تقريبا كل حالتي و معلهش انا عارفة اني طولت و ثقلت عليك بس يصراحة انا ما صدقت الاقي حد اتكلم معاه بثقة

و عموما انا بدات الريجيم زي ما قلت لك من كام يوم و باحاول ابدل بين الاطعمة المختلفة حسب المجموعات و كمان دعبست في النت لحد ما لاقيت شوية جداول سعرات حرارية لبعض الاغذية و اهو حبة من هنا و حبة من هنا و ربنا يسهل و يسترها معايا لما اوزن و ما اتصدمش

على فكرة انا ساضع جداول السعرات الي وجدتها علشان تقولي لي رأيك فيها بس في مشاركة تانية علشان اخدعك و ما بتبقاش المشاركة دي كبيرة

آخر مرة عدل بواسطة sanaaalex : 17-05-2009 في 12:14 AM

الردود
    210
    شكرا على الموضوع الجميل الشامل انه موضوع شامل حقا وان ريجيم السعرات من احسن الريجيمات

مواضيع مشابهه

1. رجيم السعرات الحراريه+النقاط(الجزء الثاني)
    بواسطة كرز وتوت في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 196
    اخر موضوع: 14-04-2009, 09:28 AM
  2. الجزء الثاني من الوصفات القليلة السعرات الحراريه
    بواسطة ROZALENDA في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 37
    اخر موضوع: 27-09-2008, 07:11 AM
  3. موسوعة السعرات الحرارية..الجزء الثاني..السعرات في الحبوب
    بواسطة جوجي2007 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 07-01-2008, 07:50 AM
  4. خاص جدا لكل من تسأل عن ريجيم السعرات الصحى
    بواسطة چيهان أبو الغيط في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1220
    اخر موضوع: 10-03-2007, 11:56 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ