انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 41 الأولىالأولى 12345678915 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 405

الموضوع: الامهات الجدد: تعالوا يالا

الردود
    1,375
    لو وحده منكم بتعرف ضرر النومه على البطن للبيبيهات تحكيلنا يلي عندها

بعرف انها مكروهة بس شو العممممممل لو كان بيرتاح عليها . مسكين هاد بيبي وبس يصير يقلب اجباري رح يغير نومته

الردود
    1,190
    موضوع حلو قوى انا ابنى احمد 9 شهور هرجع اقولكم على خبراتى معاه بالذات فى الاكل

الردود
    664
    تعقيب كتبت بواسطة shamooo0 عرض الرد
    لو وحده منكم بتعرف ضرر النومه على البطن للبيبيهات تحكيلنا يلي عندها

بعرف انها مكروهة بس شو العممممممل لو كان بيرتاح عليها . مسكين هاد بيبي وبس يصير يقلب اجباري رح يغير نومته

بالنسبه للنوم على البطن للطفل هو افضل نوم حتى تخرج كل الغازات من بطنه

وبالنسبه لانها مكروه فهذا ليس صحححححححححححححححححححيح

ابحثى عن الامر فى جوجل هتلاقى فتوى للشيخ ابن عثيمين رحمة الله عليه فتوى صوتيه من طريق الاسلام بيقول فيها انه لا شيىء فيها

كذالك المشايخ اكدوا انه لم يرد فيه نهى
    للصغير والكبير الامر سواء

لى عودة

الردود
    1,501
    شكرا ملك المالكى وluluعلى ردودكم وهابتدى زى ما قلتم بالرز المسلوق والخضروات...
    ملك انتى روعه بتقولى كل اللى بيشغل بالنا ....انا ابنى ماينام الا على ظهره مع انه فيه بلغم على صدره بيصحيه من النوم وحاولت انيمه على بطنه ما يرضى ابدا مع انهم قالولى لازم يتعود حتى لو بالغصب عشان يعرف يصلب رقبته وظهره هل هذه المعلومه صحيحه.....
    وعندى سؤال تانى متى ابدأ فى جلوس ابنى محاط ببعض الوسائد هو عنده ثلاث اشهر وقالولى لازم تبتدى انا ابتديت بس يعنى مش اكتر من دقايق اسيبه وبعدين اشيله

الردود
    1,190
    اهلا بكل الامهات انا بانى احمد 9 شهور وحابة اقولكم خبرتى
    قبل مووضع الاكل
    ابنى كان زى بنتك يا ملك ييجى اخر 3 ساعات قبل النوم ويبكى يبكى ويزن مع انه كان بيرضع منى وكمان بياخد صناعى بس اكتشفت السبب بعد ما بدا ياكل عارفين ايه هو انه جعاااااااااااااان واالبن مش مكفيه واتارى اللبن الصناعى كان مش عاجبه بياخده بس لما يكون جعان مووووووووووووت وطبعا لانه جعان مش قادر ينام وبيبقى عاوز ينام ومش قادر فا طبعا بيتعب جدا لانه صغير ويقعد يبكى يبكى لحد ما يتفلق وفى الاخر بعد ساعتنين او 3 بكى مسمتر بجد يتعب خالص ويرمى ينام- فا نصيحتى اكلو على الرابع وخصوصا للاطفال اللى عملو زى ابنى بكى كتير وعدم نوم كويس دا يبقى جعان فا حرام نسيبه كدة 3 شهور تانى لحد السادس

الردود
    1,190
    تانى حاجة
    بخصوص موضوع الاكل فى الشهر الرابع ولا السادس
    انا سالت كتير جدا ودكاترة وكل حاجة وسالت ناس مجربة عندها اولاد كله بجد قالى اللى رفضو ياكلو اولادهم على الرابع واستنو لحد السادس 95% من اولادهم رفضو الاكل وتاعبينهم لحد دلوقتى خالص ويا جماعة ما تعرفوش بجد انا سالت ناس كتير جدا علشان اوصل لاحسن نتيجة والحل الصح وما اضرش ابنى وكمان سالت الدكتورة قالتلى اكليه وكمان سمعت دكتور فى التلفزيون وقال نفس الشكوى بتاعة صحابى كلهم قال " الطفل لازم يعرف المعلقة والاكل من الشهر الرابع لانه لو ما عرفهمش خالص هيرفض الاكل بعد السادس لانه بيكون كبر وفهم وبيكون ليه شخصيه يعنى هو اللى هيحدد مش انتى والحاجات اللى متعود عليها قبل كدة هيستمر فيها اما اذ انتى ما اديتيهوش اى اكل نهائى صدقينى هيعذبك فعلا وفعلا دا كلام صحابى كلهم ويا جماعة دا دكتور كبير وقال احنا مش هنبدا باكلات جامدة لا بس مجرد انه يعرف ان فى اكل وياكل ويشغل بقه ودى نصيحتى ليكم فى موضوع الاكل ابدو فى الرابع على خفيف وكمان عن تجارب الطفل لما يبدا ياكل هو بيرتاح وبينام كويس وانتى طبعا بترتاحى جدا بتعرفى تنامى وتشوفى حالك ودى خبرتى فى الموضوع ده واللى عاوزة تاخر للسادس براحتها وتشلي بقى معاناه شهرين كمان-اه انا ما قلتلكمش انا لما اكلت احمد بجد ناااااااااااام وبطل يزن خاصل زى الاول وانا ارتحت وهو كمان وبصراحة حزنت جدا لما عرفت انه كان جعان وتعبان والحمد لله انى ما اخرتش الاكل للسادس كنت هحس انى ظلمته بجد

الردود
    3,814
    تعقيب كتبت بواسطة shamooo0 عرض الرد
    مبروك التجمع يا بنات
    واهلأ بالامهات الجدد يلي اتعرفنا عليهم

يا ينات شو المشكله بنومة البطن ابني ما بيرتاح الا عليها ومدحتلي ياها ممرضه لبنانيه قالتلي طالما ما بيستفرغ نيميه على بطنه خاصه بالليل لا غازات الحمدلله وبتدشى بعد الرضاعه وهو على بطنه
    اكيد انا وقت بيكون نايم ورايق بقلبو على ظهره وبيبقى نايم .. اما لو ضايج وممغوص لو نيمته على بطنه بينام على طول وما شاء الله بدون صحيان بالليل
    مرحباااا شامووووووو .. كيفك حبيبتي ؟؟ من زماااان ماشفتك بالمنتدى ..أو يمكن بتفوتي بس انا ما بلقطك
    كيفو ابنك انشالله بخير .. الله يحميلك ياه يااارب ..
    ما بعتقد النومة على بطنو بضرو بالعكس هيك أحسن مشان الغازات.. انا بنتي اذا بسطحا شوي على بطنا مشان تدشى .. بترفع راسا وبتخانقني
    أقبلوني أم لاول مرة وجديدة بهالتجمع الراائع ^.^

الردود
    1,190
    بخصوص موضوع النوم
    عن تجربتى وتجابر كتير قوى اول حاجة بعد الرابع وبعد ما ابنك ياكل ويوصل ل 3 وجبات كويسين امنعى الرضاعة بالليل لانه بعد كدة هيتعلق بيها ويصحى كل ساعة ويعذبك اكبر عذاب فى حياتك بجد- انا كنت برضع احمد لحد الشهر الخامش وكام كويس وبيام كويس وقريت تنبيه ناس فى المنتدى من الحكاية دى وما اديتش اى اهمية للموضوع ده وقولت لا احمدكويس وبينام كويس خلينى ارضع بالليل وكانت المفاجاءة بدا الشهر السادس واشتغلى -بقى يصحى كل ساعتين فى الاول وبعد كدة كل ساعة وساعات كل نص والله وبطلت الرضاعة بالليل خالص ورجع ينام تانى بس بعد ما عذبنى شهر كامل وانتو عارفين الواحد لو مش نايم كويس بيبقى تعبان جدا طول اليوم ومتعصب وكمان الصحيان كل ساعة بجد عذاب ما بعده عذااااااااااااااب اسمعو النصيحة ونفذوها علشان ترتاحو واستفادو من اخطاء الاخرين

الردود
    1,190
    تابع موضوع النوم
    اولا موضوع النوم على الظهر والبطن والجنب
    عادى جدا بس طبعا اول شهر او 40 ةيوم ينام على ضهره على قد ما تقدرى عشلان العمود الفقر بيكون طرى وهياخد على اى وضع صح او غلط وطبعا اول شهر ينام من غير مخده خالص
    بعد كدة براحتك انا ابنى مثلا مش بيحب ينام على ضهره خالص بس كنت بنيمه على جنابه وبدلى من جنب للتانى عشلان جنبه يتعب من النوم فترة طويله حرام وكمان علشان شكل الراس يعنى مثلا لو نام على جنبه اليمين كتير هتلاقى راسه نزلت لتحت فى الجنب اليمين فا لازم التبديل فى كل الاتجاهات -وكمان بقيت اقلبه فى كل الاتجاهات جنب يمين وشمال وضهره بس دا من شهرين بس لانه كان رافض نومة الضهر خالص وكان عاشق النوم على بطنه-وانا سالت الدكتورة فيه قالتلى بالعكس دا كويس جدا علشان الغازات وفعلا ابنى كان فى الشهر التانى والتالت بينام على بطنه وبجد ما تعبنيش فى موضوع الغازات قوى ودلوقتى لما كبر وبقى يتقلب بنيمه على جنبه مثلا وبعد ساعة كدة الاقهي اتقلب على بطنه ووحده كبر بقى الراجل ههههههههههه

الردود
    1,190
    تابع مواضيع النوم
    ثانيا موضوع نقل الطفل فى سرير خاص
    نصيحتى اللى عاوزة تنقل ابنها او بنتها تنقل على الشهر الرابع بعدما ياكل ويبقى تمام وينام كويس وتبطل راضعة بالليل هتلاقى ابنها او بنتها نامت لفترات طويله ممكن بال 5 او 6 ساعات بس طبعا دا لو بطلت رضاعة بالليل فا ساعتها تنقل الطفل للسرير فى الشهر ده لان بعد كدة الطفل بيكون ادرك انه نايم جنب امه ومكانه بالظبط وهيبقى صعب شوية النقل انا مثلا لسة بحاول انقل ابنى وطبعا رافض تماما لانه كبر وكمان لسة سامعة دكتور فى التلفزيون هو اللى وضح النقطة دى اللى انا وقعت فهيا وقال ان الطفل بعد الشهر الرابع بيكون ادرك مكان النوم وبينام فين واحسن حاجة يتنقل للسرير خلال الشهر الرابع
    ودى خبراتى فى موضوع النوم

مواضيع مشابهه

1. الامهات الجدد:يالا بينا هنا
    بواسطة om belal في الأمومة والطفولة
    الردود: 356
    اخر موضوع: 27-10-2009, 10:14 PM
  2. الأمهات الجدد : تعالوا يالا نتجمع هنا
    بواسطة Mera في الأمومة والطفولة
    الردود: 536
    اخر موضوع: 02-08-2009, 07:10 PM
  3. الردود: 1000
    اخر موضوع: 04-06-2009, 11:13 AM
  4. تجمع الامهات الجدد ( 17 )..
    بواسطة meme meme في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 0
    اخر موضوع: 11-09-2008, 04:10 PM
  5. الى الامهات الجدد
    بواسطة أم منارالمغربيه في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 23-03-2008, 11:17 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ