انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 39 الأولىالأولى 12345678915 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 381

الموضوع: أكتشفت زوجي في الاتوبيس ................. قصه حقيقيه

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)
    كده تحرجيه بالشكل ده
    أنا : ايوووون أحرجه وأحرج اللى خلفوه كمان الصنف ده متزعليش عليه
    منى بعصبيه: متكلميش عليه كده ..أرتحتى أهو أتحرج ومشى ..زمانه زعل منى حرام عليكى

:يا منى وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم
    منى :خلاص أرتاحى ..أدينى مشيت معاكى غصب عنى ..خلاص

(بينى وبينكم أرتحت فعلا وحسيت ان نارى بردة أصلى كنت مفروسة أوى)
    وطبعا أنتوا فهمتوا كده الخطة فشلة فشل ذريييييع

منى لم تذهب الى الفخ وأم سماح عادت الى البيت بصحبة الجدة والابن الاصغر كريم يعنى البيت خلاص بقى فيه معسكر دائم
    طبعا منى زعلت منى جدا وفضلت فتره زعلانه ومش عاوزه تكلمنى رغم كل محاولاتى معاها
    بعد الموقف ده بأسبوع بالظبط موبايلى رن ..رقم غريب وانا عادتا مش برد على الارقام الغريبة لكن كان مصمصم وكالعادة لما بضطر ارد على رقم غريب برد برخامه قصوى

:أيوه .نعم
    المتصل :يا ده أنتى رخمه على طول بقى مش معايا انا بس
    أنا بزعق :مين حضرتك
    المتصل :كمان رخمتى على ناس كتير مش فاكره انا مين فيهم
    :لو مقولتش انت مين وعاوز ايه وجبت رقمى منين هقفل السكه
    المتصل :ايه ده ايه ده هو انا بكلم وكيل نيابة
    :أوف اللهم طولك ياروح ..أخلص
    المتصل :خلاص خلاص هقولك ..بصراحه من غير لف ولا دوران انا عاوز اعبرلك عن مشاعرى

:نرفزنى جدا خلانى خرجت عن شعورى:مشاعرك دى تروح تقولها لخالتك وقفلت فى وشه من غير ما أعرف هو مين
    شويه وبعتلى رسالة(يا جامد أنت يا شرس )
    تحت الجمله دى
    ملحوظه ..أنا معنديش خاله
    مسحت الرساله ومخدتش فى بالى الاصل المعاكسات كتروا أوى الايام دى

أسبوع ورا أسبوع ومنى واخده منى موقف وبصراحه أنا أنشغلت بصديقتى اللى وجدتها فى الندوة وأصبحت أتصالتنا يوميه وأطلعتنى على النشاطات اللى هى وزوجها بيقوموا بيها فى الجامعه والندورات اللى بيحضروها وأزاى بيعملوها ..عرضت عليا أنى أشاركهم خصوصا فى الندوات الدينيه وأنا أتحمست جدا ووافقت سريعا على طلبها لانى كنت بمر فى الايام دى بفتور كده وكنت محتاجه نشاط جديد أجدد بيه نيتى وعزيمتى ..

وذهبت الى بيت منى لأقوم بمصالحتها وبعد شوية حنية مني أستجابت وأخبرتها بموضوع نشاطات الجامعة بالتفصيل ووجدتها لا تعلم شيئا عنها وكأنها مش فى الجامعة أصلا.......فشعرت أنها تواعد سامح ولا تذهب الى الكلية
    وحاولت أن أجعلها تشترك معنا ووعدتنى بذلك بفتور

فى كل هذه الفترة لم يعود المتصل الى رشده أبدا وظل يتصل كل يومين تقريبا وفى نفس الميعاد.. فى البدايه قررت انى لا ارد ابدا حتى يصيبه الملل لكنه كان يتصل فى تصميم عجيب
    يوما ما كنت فى الجامعة بصحبة صديقتى وزوجها يشرح لنا أهمية العمل الدعوى داخل الجامعة لانه أكثر مكان تتعرض فيه البنات للفساد الاخلاقى وخصوصا بنات السنة الاولى
    لم يصمت الموبايل أبدا قمت بتشغيل خاصية الصامت ولكن الفيبريشن عملى تربنه فى نافوخى...
    صديقتى :متردى
    أنا : ده رقم غريب بقاله فترة مزهقنى
    صديقتى :طب هاتى وانا أعرفه شغله
    صديقتى أول ما فتحت الخط كأنك فتحت زجاجة سفن أب :

أنت مين وعاوز أيه ..أنتوا ايه مفيش وراكوا حاجه ..مبتخافوش من ربنا
    المتصل بهدوء ورصانه:ممكن أكلم الانسه( )

صديقتى بصتلى باندهاش وقالت بصوت خفيض:ايه ده هو عرف اسمك منين يكونش حد من عندكوا وبيهزر
    أنا :حد من عندنا ازاى يعنى لا طبعا

صديقتى :أومال عرف اسمك وأسم باباكى منين
    أنا أستغربت جدا كمان اسم أبويا: رديت ألو نعم أنت مين وجبت أسمى منين
    المتصل:حتى صحابك كمان رخمه زيك

أنا نفخت بشدة :اللهم طولك يا روح ..يا تقولى انت عاوز ايه يا أما متتصلش بيا تانى وتزعجنى كده انا مش فاضية
    المتصل :بجد يعنى انا زهقتك ..ههههههه طب كويس دى نقطة فى صالحى
    :ياربى ايه البنى آدم ده:ممكن تخلصنى بقى حرام عليك هتخالينى ابيع الموبايل بسببك

المتصل :لو بعتى الموبايل ولا حتى غيرتى الرقم هجيلك عند بيتكوا
    سكت شويه بصراحه الجملة خوفتنى وقلقتنى
    قولتله :عند بيتنا ازاى يعنى أيه السخافات دى

المتصل بثقة:مش سخافات ولا حاجه وبالامارة انتى ساكنه فى ________
    مبقتش خايفه وبس ده بقيت مرعوبة بس حاولت أتماسك فى كلامى: وبعدين
    المتصل :ولا قابلين ..هتسمعينى لاخر المكالمه ولا لاء

:نعم خلصنى عاوز ايه
    المتصل:بصراحة كده انا معجب بأخلاقك أوى عمرى ما قابلت بنت كلمتنى زيك
    :اه حضرتك معجب بأخلاقى فقولك تبوظهالى مش كده
    ..خلصنى عاوز ايه

المتصل:عاوزك تطلعى بره المدرج
    لفيت بعينى حوالين نفسى وانا برد بحذر:ليه

رد بسرعه :لما تطلعى هتعرفى ..بسرعة لو سمحتى
    نظرت لصديقتى نظرة سريعة وجدتها مندمجه مع المناقشات والكلام ومش معايا خالص
    أترددت أطلع ولا لاء وبعدين شجعت نفسى وقولت أطلع ايه هو هياكلنى يعنى

__________________________________________________ _________
    على فكرة يا بنات انا مكنتش متحمسة لكتاية هذا الفصل لانه يخصنى ولانى حريصه انى اركز على منى اكتر لكن حسيت انى لو مكتبتوش فى حاجات بعد مش هتفهموها

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)
    يا تري سماح استسلمت بعد ما فشلت خطتها الاولي ...............يالا بينا نشوف ها المصيبه ماذا خططت ؟؟

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)
    أزيك يا حبيبى عامل ايه وحشتنى أوى
    :أزيك يا بت يا منى أنتى اللى وحشتينى أوى

هشام: والله كبرتى شويه انا كنت سايبك مقروضه
    منى بفرحه:نعم مقروضه متلغبطش بس علشان خطيبتك فى سنى تقريبا
    هشام يتوجه بالحديث لأمه:بجد يا ماما منى كبرت بقى وعاوزين نفرح بيها
    الأم وهى تعد الطعام:والله أيدى على كتفك يا هشام يابنى

منى بتغير الموضوع:ها يا هشام ناوى تعمل الفرح أمتى
    هشام يضرب كف بكف:هو بأيدى يعنى حمايا هو اللى واقف فى الموضوع بنته الوحيدة بقى ومش عاوز يسيبها

الأم تلتفت اليه: ولا يكون عندك فكر يا حبيبى بكره هروح أزورهم وانا ليا كلام مع أمها
    هشام يقوم يقبل أمه:يا سلام عليكى يا ست الكل صحيح مفيش أحن من الام يا ناس
    منى :اروح معاكى يا ماما بقالى كتير مشوفتش منال
    هشام يردد مازحا: اروح معاكى يا ماما بقالى كتير مبوستش قصدى مشوفتش منال

ضحك الجميع بصوت عالى خرج الاب على صوتهم:اه هنبدأ بقى ووجه كلامه لابنه :بقولك ايه ايه هشام احنا مش فى الشارع وطوا صوتكوا شويه مش عاوز وجع دماغ الهرجله اللى انت خدت عليها انساها طالما فى بيتى
    عبس الجميع ورد هشام :حاضر يا بابا

دق جرس التليفون الارضى قامت منى لترد:الو....اقوله مين..ثوانى
    ونادت اخوها ::هشام كلم واحد عاوزك
    هشام :مين
    منى ترفع كتفيها :مش عارفه..بيقول أخو منال
    الأم:تعالى ساعدينى يا منى خالينا نخلص اخوكى جعان
    منى : حاضر يا ماما

خرجت من المدرج وانا أتلفت يمنه ويسرا أبحث عن شخص لا أعرفه ... خطوات للأمام لعلى أرى هذا المتطفل
    فجأة كلمنى من الخلف :أقول صباح الخير ولا السلام عليكم
    :أيه ده أنت
    هو بأبتسامة عريضة جدا :أيوا أنا ..ها أيه رأيك فى المفجأه دى
    تسمرت مكانى كأنى تحولت الى جبس وأعتقد أنه أحترم هذا التجبس ولم يتكلم

الحمد لله أبتلعت ريقى وتحدثت:كده بقى الحكاية وضحت وبانت ... عاوز ايه ..وبتضايقنى فى التليفون ليه ..
    سامح :أولا انا مكنش قصدى أضايقك فى التليفون ثانيا كل اللى عاوزة أنك متخديش عنى فكرة وحشه

:كلام غريب وعجيب حضرتك بتعمل كل ده علشان تقولى متخديش عنى فكره وحشة ..وده يخصك فى ايه اصلا اخد عنك فكره وحشة ولا لاء

سامح :مش عارف..حقيقى أنا مش عارف ..كل اللى فكرت فيه انى لازم اقولك أنى كويس والله ارجوكى متخديش عنى فكرة غلط ..انا والله ابن ناس ومن جوايا كويس بس كل أنسان فيه الوحش وفيه الحلو
    :وحضرتك ترجمت كلامك دهفعلا لما فضلت كام أسبوع تضايقنى فى التليفون
    سامح:على فكره انا مكنش قصدى أضايقك خالص ..أنا لما أتصلت أول مره أتصلت علشان أقولك كده بس لكن مش عارف ليه لما رديتى عليا ..لقيت نفسى بتكلم كده
    ولما حسيت انى اتكلمت غلط حاولت أتصل تانى لكن انتى مردتيش عليا من ساعتها

مقدرتش بصراحة استحمل كلامه الغريب :وانا مالى انا كويس ولا وحش..ولو كنت بتقول كده علشان منى دى حاجه تخصها انا ماليش دعوى فى حكمها عليك

سامح :انا بتكلم على حكمك أنتى ...عاوزك تعرفى انى كويس ومتقوليش ليه علشان انا نفسى معرفش وعلى فكره انا بقالى أسبوع باجى هنا وبشوفك وانتى داخله وكل ما أجى اكلمك متجيليش الجرأه مش عارف ليه

:أنت ايه يا أخى مش مكفيك اللى بتعمله فى منى كمان جاى تعملى غسيل مخ أنا كمان ولا ايه

سامح محاولا التهدئة:حيلك بس أستنى أدينى فرصة أتكلم..أنا معملتش فيهاحاجه وحشة ولا غصبتها على حاجة
    كلامه أستفزنى أكتر:صح مغصبتش عليها فى حاجه مخلتهاش تسيب كليتها وتخرج معاك انت وأختك ومش فارقه معاك ان ممكن تسقط ومستقبلها يضيع مخلتهاش تركب معاكوا عربيات ومعملتش فى حسابك ان ممكن حد من أهلها يشوفها وتروح فى داهيه وانت مالك تفكر فى كده ليه انت راجل عاوز تتبسط وخلاص

مجتش هنا تاخدها بطريقة غريبة ومريبة علشان تشوف أختك اللى انا واثقه انها مكانتش تعبانه ولا حاجه والله أعلم كان ايه اللى هيحصل لو سبتها تروح معاك
    والاهم من كل ده وده انك خالتها تبعد عن ربنا وتسيب صلاتها وتتنازل عن مبادئها وتعيش على طول قلقانه ومتوترة وبتفكر يا ترى هترتبط بيها ولا بتلعب بيها

وأنت هتغصب عليها ليه كفايه غسيل المخ اللى عملتهولها انت وأختك
    فضل يسمع ووشه يتغير ونظره للأرض زى الطفل اللى عامل عامله ..أنهيت كلامى وتحركت فى أتجاه المدرج

لكنه أستوقفنى :لو سمحتى أستنى انا مقبلش أن حد يكلمنى كده وميدينش فرصة أدافع عن نفسى ويسيبنى ويمشى

:تدافع متدافعش شىء ميخصنيش أنا اللى يخصنى انك تبعد عنها لو كنت بتلعب بيها وتتقى ربنا شويه
    لكن لو كنت جد اتقدملها وخلصنا بقى من الحكايه دى

نظر الى بتعجب وقال:يا سلام يعنى يا أما أتجوزها وانا مبحبهاش يا أما ابقى راجل مش كويس

خلاص حاسه أنى هنفجر فيه:لما انت مبتحبهاش كنت بتعلقها بيك ليه

سامح:انتى بتتكلمى كده كأنى أنا الغلطان لوحدى يعنى صاحبتك مش غلطانه يعنى أنا عملتلها سحر وخالتها تتغير كده ولا هى معندهاش عقل تفكر بيه
    مبادىء أيه اللى بتتكلمى عنها منى كانت بتسمع كلامى وبتتأثر بيه من أول لقاء بينا منى لو كانت قبلت اى راجل غيرى وقالها الكلام ده كانت هتحبه برضه هو أنتى فاكره أنها بتحبنى انا لاء دى بتحب الاهتمام بتحب انها تتحب ولو قعدت مع نفسها وفكرت شويه هتلاقى كلامى صح

..رغم كده انا منكرش انى غلطان وانى طول عمرى كنت بتصرف بطيش بس لازم أعقل بقى ولازم الاقى اللى يساعدنى على كده
    كنت حاسه ان اللى رايح واللى جاى بيتفرج علينا

:اسمع يا أبن الناس ربنا يهديك ولو سمحت بلاش تضايقنى فى التليفون تانى اما بقى بخصوص منى فأنا هقولها اللى حصل ده وأعتقد ان كده يبقى الموضوع أنتهى بينك وبينها

سامح:موافق قوليلها وفعلا يبقى كده الموضوع انتهى بينى وبينها ..بس ما أنتهاش بينى وبينك

:أفندم موضوع ايه اللى بينى وبينك؟ أحنا مفيش بينا مواضيع
    سامح:أومال يعنى انا كنت بتصل بيكى كل ده ليه وجيت النهارده ليه..علشان اجى أسمع رأيك فيا وأمشى

:يارب نخلص
    سامح: قد كده أنتى بتكرهينى...أنا عاوزك تساعدينى
    أنا زى ما أكون كنت ماشى فى طريق ضلمه وفجأه جيتى أنتى وفتحتى النور وشوفت كل اللى مكنتش شايفه ..أنا محتاج لواحده زيك ترجعنى لنفسى اللى فقدتها من سنين

:تصدق شكلى أتأثرت أوى ..لحظه بس أطلع المنديل
    أنت ايه يابنى فاكرنى ايه شلت مخى وحطيت مكانه بيطيخه ولا حاجه..كل الفيلم ده علشان تقنعنى بالاسطوانه المشروخه دى يالا كمل وقولى أنك حبيتنى من أول نظرة ولا أقولك أستنى لما اجيبلك الكمنجه علشان تعرف تغنى عليا كويس
    سامح:انتى شكلك كده هتتعبينى أوى لحد ما تفهمينى صح

مكنش ينفع ارد سبته ومشيت خطوتين لقيت الناس خلصوا وخارجين وصاحبتى وزوجها خارجين يدوروا عليا
    وزوجها بصلى وبص لسامح وقالى:فى حاجه لو حد بيضايقك قولى
    خلص الموضوع وروحت البيت وانا ببص ورايا بصراحه جابلى الخفيف

أزيك يا حبيبى عامل ايه وحشتنى أوى
    :أزيك يا بت يا منى أنتى اللى وحشتينى أوى

هشام: والله كبرتى شويه انا كنت سايبك مقروضه
    منى بفرحه:نعم مقروضه متلغبطش بس علشان خطيبتك فى سنى تقريبا
    هشام يتوجه بالحديث لأمه:بجد يا ماما منى كبرت بقى وعاوزين نفرح بيها
    الأم وهى تعد الطعام:والله أيدى على كتفك يا هشام يابنى

منى بتغير الموضوع:ها يا هشام ناوى تعمل الفرح أمتى
    هشام يضرب كف بكف:هو بأيدى يعنى حمايا هو اللى واقف فى الموضوع بنته الوحيدة بقى ومش عاوز يسيبها

الأم تلتفت اليه: ولا يكون عندك فكر يا حبيبى بكره هروح أزورهم وانا ليا كلام مع أمها
    هشام يقوم يقبل أمه:يا سلام عليكى يا ست الكل صحيح مفيش أحن من الام يا ناس
    منى :اروح معاكى يا ماما بقالى كتير مشوفتش منال
    هشام يردد مازحا: اروح معاكى يا ماما بقالى كتير مبوستش قصدى مشوفتش منال

ضحك الجميع بصوت عالى خرج الاب على صوتهم:اه هنبدأ بقى ووجه كلامه لابنه :بقولك ايه ايه هشام احنا مش فى الشارع وطوا صوتكوا شويه مش عاوز وجع دماغ الهرجله اللى انت خدت عليها انساها طالما فى بيتى
    عبس الجميع ورد هشام :حاضر يا بابا

دق جرس التليفون الارضى قامت منى لترد:الو....اقوله مين..ثوانى
    ونادت اخوها ::هشام كلم واحد عاوزك
    هشام :مين
    منى ترفع كتفيها :مش عارفه..بيقول أخو منال
    الأم:تعالى ساعدينى يا منى خالينا نخلص اخوكى جعان
    منى : حاضر يا ماما

خرجت من المدرج وانا أتلفت يمنه ويسرا أبحث عن شخص لا أعرفه ... خطوات للأمام لعلى أرى هذا المتطفل
    فجأة كلمنى من الخلف :أقول صباح الخير ولا السلام عليكم
    :أيه ده أنت
    هو بأبتسامة عريضة جدا :أيوا أنا ..ها أيه رأيك فى المفجأه دى
    تسمرت مكانى كأنى تحولت الى جبس وأعتقد أنه أحترم هذا التجبس ولم يتكلم

الحمد لله أبتلعت ريقى وتحدثت:كده بقى الحكاية وضحت وبانت ... عاوز ايه ..وبتضايقنى فى التليفون ليه ..
    سامح :أولا انا مكنش قصدى أضايقك فى التليفون ثانيا كل اللى عاوزة أنك متخديش عنى فكرة وحشه

:كلام غريب وعجيب حضرتك بتعمل كل ده علشان تقولى متخديش عنى فكره وحشة ..وده يخصك فى ايه اصلا اخد عنك فكره وحشة ولا لاء

سامح :مش عارف..حقيقى أنا مش عارف ..كل اللى فكرت فيه انى لازم اقولك أنى كويس والله ارجوكى متخديش عنى فكرة غلط ..انا والله ابن ناس ومن جوايا كويس بس كل أنسان فيه الوحش وفيه الحلو
    :وحضرتك ترجمت كلامك دهفعلا لما فضلت كام أسبوع تضايقنى فى التليفون
    سامح:على فكره انا مكنش قصدى أضايقك خالص ..أنا لما أتصلت أول مره أتصلت علشان أقولك كده بس لكن مش عارف ليه لما رديتى عليا ..لقيت نفسى بتكلم كده
    ولما حسيت انى اتكلمت غلط حاولت أتصل تانى لكن انتى مردتيش عليا من ساعتها

مقدرتش بصراحة استحمل كلامه الغريب :وانا مالى انا كويس ولا وحش..ولو كنت بتقول كده علشان منى دى حاجه تخصها انا ماليش دعوى فى حكمها عليك

سامح :انا بتكلم على حكمك أنتى ...عاوزك تعرفى انى كويس ومتقوليش ليه علشان انا نفسى معرفش وعلى فكره انا بقالى أسبوع باجى هنا وبشوفك وانتى داخله وكل ما أجى اكلمك متجيليش الجرأه مش عارف ليه

:أنت ايه يا أخى مش مكفيك اللى بتعمله فى منى كمان جاى تعملى غسيل مخ أنا كمان ولا ايه

سامح محاولا التهدئة:حيلك بس أستنى أدينى فرصة أتكلم..أنا معملتش فيهاحاجه وحشة ولا غصبتها على حاجة
    كلامه أستفزنى أكتر:صح مغصبتش عليها فى حاجه مخلتهاش تسيب كليتها وتخرج معاك انت وأختك ومش فارقه معاك ان ممكن تسقط ومستقبلها يضيع مخلتهاش تركب معاكوا عربيات ومعملتش فى حسابك ان ممكن حد من أهلها يشوفها وتروح فى داهيه وانت مالك تفكر فى كده ليه انت راجل عاوز تتبسط وخلاص

مجتش هنا تاخدها بطريقة غريبة ومريبة علشان تشوف أختك اللى انا واثقه انها مكانتش تعبانه ولا حاجه والله أعلم كان ايه اللى هيحصل لو سبتها تروح معاك
    والاهم من كل ده وده انك خالتها تبعد عن ربنا وتسيب صلاتها وتتنازل عن مبادئها وتعيش على طول قلقانه ومتوترة وبتفكر يا ترى هترتبط بيها ولا بتلعب بيها

وأنت هتغصب عليها ليه كفايه غسيل المخ اللى عملتهولها انت وأختك
    فضل يسمع ووشه يتغير ونظره للأرض زى الطفل اللى عامل عامله ..أنهيت كلامى وتحركت فى أتجاه المدرج

لكنه أستوقفنى :لو سمحتى أستنى انا مقبلش أن حد يكلمنى كده وميدينش فرصة أدافع عن نفسى ويسيبنى ويمشى

:تدافع متدافعش شىء ميخصنيش أنا اللى يخصنى انك تبعد عنها لو كنت بتلعب بيها وتتقى ربنا شويه
    لكن لو كنت جد اتقدملها وخلصنا بقى من الحكايه دى

نظر الى بتعجب وقال:يا سلام يعنى يا أما أتجوزها وانا مبحبهاش يا أما ابقى راجل مش كويس

خلاص حاسه أنى هنفجر فيه:لما انت مبتحبهاش كنت بتعلقها بيك ليه

سامح:انتى بتتكلمى كده كأنى أنا الغلطان لوحدى يعنى صاحبتك مش غلطانه يعنى أنا عملتلها سحر وخالتها تتغير كده ولا هى معندهاش عقل تفكر بيه
    مبادىء أيه اللى بتتكلمى عنها منى كانت بتسمع كلامى وبتتأثر بيه من أول لقاء بينا منى لو كانت قبلت اى راجل غيرى وقالها الكلام ده كانت هتحبه برضه هو أنتى فاكره أنها بتحبنى انا لاء دى بتحب الاهتمام بتحب انها تتحب ولو قعدت مع نفسها وفكرت شويه هتلاقى كلامى صح

..رغم كده انا منكرش انى غلطان وانى طول عمرى كنت بتصرف بطيش بس لازم أعقل بقى ولازم الاقى اللى يساعدنى على كده
    كنت حاسه ان اللى رايح واللى جاى بيتفرج علينا

:اسمع يا أبن الناس ربنا يهديك ولو سمحت بلاش تضايقنى فى التليفون تانى اما بقى بخصوص منى فأنا هقولها اللى حصل ده وأعتقد ان كده يبقى الموضوع أنتهى بينك وبينها

سامح:موافق قوليلها وفعلا يبقى كده الموضوع انتهى بينى وبينها ..بس ما أنتهاش بينى وبينك

:أفندم موضوع ايه اللى بينى وبينك؟ أحنا مفيش بينا مواضيع
    سامح:أومال يعنى انا كنت بتصل بيكى كل ده ليه وجيت النهارده ليه..علشان اجى أسمع رأيك فيا وأمشى

:يارب نخلص
    سامح: قد كده أنتى بتكرهينى...أنا عاوزك تساعدينى
    أنا زى ما أكون كنت ماشى فى طريق ضلمه وفجأه جيتى أنتى وفتحتى النور وشوفت كل اللى مكنتش شايفه ..أنا محتاج لواحده زيك ترجعنى لنفسى اللى فقدتها من سنين

:تصدق شكلى أتأثرت أوى ..لحظه بس أطلع المنديل
    أنت ايه يابنى فاكرنى ايه شلت مخى وحطيت مكانه بيطيخه ولا حاجه..كل الفيلم ده علشان تقنعنى بالاسطوانه المشروخه دى يالا كمل وقولى أنك حبيتنى من أول نظرة ولا أقولك أستنى لما اجيبلك الكمنجه علشان تعرف تغنى عليا كويس
    سامح:انتى شكلك كده هتتعبينى أوى لحد ما تفهمينى صح

مكنش ينفع ارد سبته ومشيت خطوتين لقيت الناس خلصوا وخارجين وصاحبتى وزوجها خارجين يدوروا عليا
    وزوجها بصلى وبص لسامح وقالى:فى حاجه لو حد بيضايقك قولى
    خلص الموضوع وروحت البيت وانا ببص ورايا بصراحه جابلى الخفيف
    آخر مرة عدل بواسطة omrody2005 : 07-05-2013 في 09:25 PM

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)

فى منزل أم منال خطيبة هشام كان جميع النساء يضعن الطعام والمنزل ملىء بالسعادة نظرا لموافقة أبو منال على معاد الزفاف بعد ضغط من منال وأمها
    مبروك يا هشام ربنا سبحانه وتعالى يتم الزفاف على خير ونفرح بيكوا بقى وألاقى حد يقولى يا خالى
    هشام ضاحكا:يارب بس أبوك ميرجعش فى كلامه يا عم وانا أخاليهم يقولولك يا خالى يا عمى كل اللى أنت عاوزة

أدهم:لا يا عم مش عاوز غير خالى وبس كفايه عليا
    هشام :وانت بقى مش هنفرح بيك قريب ولا ايه
    أدهم :والله مش شاغل بالى بالموضوع ده يا هشام
    هشام :يعنى ايه مش ناوى
    تدخلت أم منال فى الكلام :قوله يا هشام يابنى لحسن واجع قلبى أوى كل ما أجيبله واحده يقولى مش وقته لما الصغيرة تتجوز الاول
    هشام :ايه يا عم مالك واجع قلب امك ليه ..طب الصغيرة هتتجوز اهيه ها
    أدهم:خلاص بقى يا هشام متفتحش عليا فتحه
    هشام:ايه يا عم انت بتحب ولا ايه..لو حاطط عينك على واحده معينه قولى
    أدهم:بحب ايه بس ..انت مش شايف البنات بقت عامله ازاى الايام دى بصراحه كده مبقاش فى فرق بين البنات
    متقدرش تعرف البنت المحترمه من غيرها وانا انت عارف ماليش خبرة فيهم هبقى واثق فيها ازاى دى

أم منال:ما انا جيبتلك اكتر من واحده من قرايبنا عارفينهم وعارفين اخلاقهم
    أدهم مستنكرا:هو انا قولت لاء ما انا روحت معاكى فى كل الزيارات اللى صممتى عليها ومفيش ولا واحده عجبتنى
    أمه وهى ماشيه: والله انا تعبت معاك هتجيبلى الضغط
    دخت الام أطمئنت ان السفره عال العال ثم عادت ودعت الجميع للغذاء
    دخل أدهم وهشام لقوا البنات قاعدين على السفرة هشام دخل وأدهم رجع خطوة وأتردد
    أمه:ما تيجى يا أدهم واقف ليه
    أدهم:بقولك ايه يا هشام ما تيجى ناكل بره علشان البنات يقعدوا براحتهم يعنى
    أبوه :تعالى يابنى مفيش حد غريب
    منى أستغربت اوى ايه ده هو لسه فى رجاله بتتكسف
    وبعد الغدا وكعادة البيوت المصريه لازم الشاى
    جلس الجميع ..الاتفاق على تفاصيل الزفاف هو سيد الموقف
    الحمد لله الموضوع عدى على خير والتفاصيل محلش عليها مشاكل أصل الامهات أطيب من بعض بصراحه
    أم منال طيبة وأم منى طيبة جدا علشان كده لما شافوهم جالسين يتهامسون محدش خد فى باله هما بيتفقوا على ايه
    تواعدت منال مع منى أنهم ينزلوا يجيبوا فستان الفرح مع بعض وحاولت منال ان هشام يروح معاهم لكنه أعتذر عاوز يخلص الشقه علشان الفرح خلاص على الابواب
    جهزت منى نفسها علشان رايحه تقابل منال ليقوموا بجوله فى المولات ..فستان الفرح مش لعبه يا ناس

لكن التليفون رن
    أيوا يا منى هشام موجود
    منى: ايه يا منال مالك فى حاجه ولا ايه
    لاء بس أدهم أخويا مش راضى يجى معانا لوحدنا عاوز هشام يجى معانا
    منى ضحكت:ايه خايف على نفسه من الفتنه ولا ايه
    منال :هو هشام راح الشقه ولا لسه
    منى: راح من بدرى ده من الصبح هناك
    منال: طيب هكلمه وارد عليكى على طول

أتصلت منال بخطيبها
    أيوا يا هشام أخبار الشقه ايه
    هشام:خلاص يا قمر هانت هما يومين ونجيب الفرش على طول
    منال:مش فاضى ساعتين كده تيجى معايا انا ومنى
    هشام:مش أتفقنا يا منال أدهم يروح معاكوا انا مش فاضى
    منال :أدهم مش عاوز بيقولى طالما منى معانا يبقى لازم هشام يجى
    هشام:والله أخوكى ده راجل ..طب شوفى ساعه واحده تخلصى فيها متضايعيش الوقت
    منال:ساعه واحده ..طيب هحاول
    هشام خلاص أجهزى

قفلت منال مع خطيبها وكلمت منى
    منال:خلاص يا منى كملى لبس هشام هيجى معانا
    منى:والله أخوكى ده غريب
    منال :معلش يا منى هو دماغه كده يلا بسرعه بس عاوزه الحق أخوكى مدينى ساعه واحده بس

قفلت منى وهى بتضحك :حاجه غريبه
    أمها:ايه يا منى ايه اللى حاجه غريبه ده
    منى:معرفش يا ماما رجالة آخر زمن ..قال ايه اخوها محرج يخرج معانا لوحدنا وصمم هشام يجى معانا تخيلى
    الأم:والله ابن أصول
    منى:أصول ايه فى راجل يتحرج من بنت المفروض العكس
    أمها:قولى لنفسك
    منى:ايوه هاتيها فيا أنا ..انا رايحه أكمل لبس

وهما فى سيارة أدهم ساد جو من السعاده هشام يتبادل النكات مع الجميع ومن وقت لاخر يرسل مشاعره لمنال عن طريق بعض الكلمات التى قطعها عليه اخوها
    :ايه يا هشام راعى وجودى يا اخى
    هشام:ايه يا عم دى مراتى انت ناسى اننا كاتبين كتابنا ولا ايه
    ادهم:انا بقى بعتبرك خطيبها لما تبقى فى بيتك ابقى قولها براحتك
    هشام:بقولك ايه سوق ياعم وركز فى الطريق ملكش دعوى بينا متخالينيش ادعى عليك تتجوز واحده اخوها رخم زيك كده
    منال:معلش يا هشام ما انت عارف ادهم غيور اوى
    هشام:انتى هتقوليلى ده طلع عينى قبل كتب الكتاب
    فاكره لما كنت بتصل بيكى ..تقوليلى ايوه يا أستاذ هشام
    هههههههههه لم يتمالك ادهم نفسه من الضحك مع هشام ومنال

الا منى:الكلام حواليها مش عاجبها شايفه انهم معقدين
    معلش اصلها متعوده على الشاب الفرى اللى بسيب اخته على راحتها

طبعا معرفوش يخلصوا كل المطلوب بس منال لقت الفستان التحفه اللى كانت عاوزاه لكن مع الاسف الاتنين اتكلموا فى نفس واحد شوفى غيروا ده عريان
    منى :ده عريان؟كل العرايس بتلبس كده
    هشام وادهم :لاء
    تدخلت صاحبة المكان:فى حل وسط:الفستان ممكن يتقفل بطريقه معينه وهيبقى أحلى ان شاء الله
    رجعت منى البيت وهى بتقول ايه الناس المعقده دى

(مش ملاحظين ان من ساعة ما هشام وصل منى مفكرتش تكلم سامح خالص

الفصل العشرون
    فى منزل أم منال خطيبة هشام كان جميع النساء يضعن الطعام والمنزل ملىء بالسعادة نظرا لموافقة أبو منال على معاد الزفاف بعد ضغط من منال وأمها
    مبروك يا هشام ربنا سبحانه وتعالى يتم الزفاف على خير ونفرح بيكوا بقى وألاقى حد يقولى يا خالى
    هشام ضاحكا:يارب بس أبوك ميرجعش فى كلامه يا عم وانا أخاليهم يقولولك يا خالى يا عمى كل اللى أنت عاوزة

أدهم:لا يا عم مش عاوز غير خالى وبس كفايه عليا
    هشام :وانت بقى مش هنفرح بيك قريب ولا ايه
    أدهم :والله مش شاغل بالى بالموضوع ده يا هشام
    هشام :يعنى ايه مش ناوى
    تدخلت أم منال فى الكلام :قوله يا هشام يابنى لحسن واجع قلبى أوى كل ما أجيبله واحده يقولى مش وقته لما الصغيرة تتجوز الاول
    هشام :ايه يا عم مالك واجع قلب امك ليه ..طب الصغيرة هتتجوز اهيه ها
    أدهم:خلاص بقى يا هشام متفتحش عليا فتحه
    هشام:ايه يا عم انت بتحب ولا ايه..لو حاطط عينك على واحده معينه قولى
    أدهم:بحب ايه بس ..انت مش شايف البنات بقت عامله ازاى الايام دى بصراحه كده مبقاش فى فرق بين البنات
    متقدرش تعرف البنت المحترمه من غيرها وانا انت عارف ماليش خبرة فيهم هبقى واثق فيها ازاى دى

أم منال:ما انا جيبتلك اكتر من واحده من قرايبنا عارفينهم وعارفين اخلاقهم
    أدهم مستنكرا:هو انا قولت لاء ما انا روحت معاكى فى كل الزيارات اللى صممتى عليها ومفيش ولا واحده عجبتنى
    أمه وهى ماشيه: والله انا تعبت معاك هتجيبلى الضغط
    دخت الام أطمئنت ان السفره عال العال ثم عادت ودعت الجميع للغذاء
    دخل أدهم وهشام لقوا البنات قاعدين على السفرة هشام دخل وأدهم رجع خطوة وأتردد
    أمه:ما تيجى يا أدهم واقف ليه
    أدهم:بقولك ايه يا هشام ما تيجى ناكل بره علشان البنات يقعدوا براحتهم يعنى
    أبوه :تعالى يابنى مفيش حد غريب
    منى أستغربت اوى ايه ده هو لسه فى رجاله بتتكسف
    وبعد الغدا وكعادة البيوت المصريه لازم الشاى
    جلس الجميع ..الاتفاق على تفاصيل الزفاف هو سيد الموقف
    الحمد لله الموضوع عدى على خير والتفاصيل محلش عليها مشاكل أصل الامهات أطيب من بعض بصراحه
    أم منال طيبة وأم منى طيبة جدا علشان كده لما شافوهم جالسين يتهامسون محدش خد فى باله هما بيتفقوا على ايه
    تواعدت منال مع منى أنهم ينزلوا يجيبوا فستان الفرح مع بعض وحاولت منال ان هشام يروح معاهم لكنه أعتذر عاوز يخلص الشقه علشان الفرح خلاص على الابواب
    جهزت منى نفسها علشان رايحه تقابل منال ليقوموا بجوله فى المولات ..فستان الفرح مش لعبه يا ناس

لكن التليفون رن
    أيوا يا منى هشام موجود
    منى: ايه يا منال مالك فى حاجه ولا ايه
    لاء بس أدهم أخويا مش راضى يجى معانا لوحدنا عاوز هشام يجى معانا
    منى ضحكت:ايه خايف على نفسه من الفتنه ولا ايه
    منال :هو هشام راح الشقه ولا لسه
    منى: راح من بدرى ده من الصبح هناك
    منال: طيب هكلمه وارد عليكى على طول

أتصلت منال بخطيبها
    أيوا يا هشام أخبار الشقه ايه
    هشام:خلاص يا قمر هانت هما يومين ونجيب الفرش على طول
    منال:مش فاضى ساعتين كده تيجى معايا انا ومنى
    هشام:مش أتفقنا يا منال أدهم يروح معاكوا انا مش فاضى
    منال :أدهم مش عاوز بيقولى طالما منى معانا يبقى لازم هشام يجى
    هشام:والله أخوكى ده راجل ..طب شوفى ساعه واحده تخلصى فيها متضايعيش الوقت
    منال:ساعه واحده ..طيب هحاول
    هشام خلاص أجهزى

قفلت منال مع خطيبها وكلمت منى
    منال:خلاص يا منى كملى لبس هشام هيجى معانا
    منى:والله أخوكى ده غريب
    منال :معلش يا منى هو دماغه كده يلا بسرعه بس عاوزه الحق أخوكى مدينى ساعه واحده بس

قفلت منى وهى بتضحك :حاجه غريبه
    أمها:ايه يا منى ايه اللى حاجه غريبه ده
    منى:معرفش يا ماما رجالة آخر زمن ..قال ايه اخوها محرج يخرج معانا لوحدنا وصمم هشام يجى معانا تخيلى
    الأم:والله ابن أصول
    منى:أصول ايه فى راجل يتحرج من بنت المفروض العكس
    أمها:قولى لنفسك
    منى:ايوه هاتيها فيا أنا ..انا رايحه أكمل لبس

وهما فى سيارة أدهم ساد جو من السعاده هشام يتبادل النكات مع الجميع ومن وقت لاخر يرسل مشاعره لمنال عن طريق بعض الكلمات التى قطعها عليه اخوها
    :ايه يا هشام راعى وجودى يا اخى
    هشام:ايه يا عم دى مراتى انت ناسى اننا كاتبين كتابنا ولا ايه
    ادهم:انا بقى بعتبرك خطيبها لما تبقى فى بيتك ابقى قولها براحتك
    هشام:بقولك ايه سوق ياعم وركز فى الطريق ملكش دعوى بينا متخالينيش ادعى عليك تتجوز واحده اخوها رخم زيك كده
    منال:معلش يا هشام ما انت عارف ادهم غيور اوى
    هشام:انتى هتقوليلى ده طلع عينى قبل كتب الكتاب
    فاكره لما كنت بتصل بيكى ..تقوليلى ايوه يا أستاذ هشام
    هههههههههه لم يتمالك ادهم نفسه من الضحك مع هشام ومنال

الا منى:الكلام حواليها مش عاجبها شايفه انهم معقدين
    معلش اصلها متعوده على الشاب الفرى اللى بسيب اخته على راحتها

طبعا معرفوش يخلصوا كل المطلوب بس منال لقت الفستان التحفه اللى كانت عاوزاه لكن مع الاسف الاتنين اتكلموا فى نفس واحد شوفى غيروا ده عريان
    منى :ده عريان؟كل العرايس بتلبس كده
    هشام وادهم :لاء
    تدخلت صاحبة المكان:فى حل وسط:الفستان ممكن يتقفل بطريقه معينه وهيبقى أحلى ان شاء الله
    رجعت منى البيت وهى بتقول ايه الناس المعقده دى

(مش ملاحظين ان من ساعة ما هشام وصل منى مفكرتش تكلم سامح خالص

آخر مرة عدل بواسطة omrody2005 : 07-05-2013 في 09:27 PM

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)

أيه يا سامح يعنى مش شايفه اى تقدم فى علاقتك بمنى
    :أنسى
    سماح :انسى ايه
    :منى خلاص بح
    سماح:افندم..يعنى ايه
    :انا قررت أتجوز يا سماح
    سماح :هتجوز منى
    :ومالك اتخضيتى كده ليه
    سماح :ولا اتخضيت ولا حاجه بس يعنى انت كنت بتقول عمرى ما هتجوز واحده خرجت معايا وسمحتلى المسها ولو لمسه واحده
    :مش انتى اللى عرفتيها عليا
    سماح:يعنى هتجوزها

:انا قولت قررت اتجوز مقولتش انى هتجوز منى
    سماح :اومال هتجوز مين...ياسمين
    :هو انا مفيش فى حياتى غير منى وياسمين
    سماح :انا مشوفتلكش حد تانى من ساعة ما خلصت الجيش

:انا قررت اتغير يا سماح وبصراحه كده انا مينفعنيش فى التغير ده غير واحده بمواصفات معينه المواصفات دى ولا هى فى منى ولا هى فى ياسمين
    سماح:انا مش فاهماك بس على العموم ياسمين اهلها شاريناك ومش هيكلفوك حاجه وانت محتاج لده فى اول حياتك
    بس ده مش موضوعى انا كنت عاوزه اسألك فى حاجه تانيه

:حاجة ايه
    سماح:هو انت نسيت الموضوع اللى كنا اتفقنا عليه بخصوص منى ولا بس علشان مبقاش ينفع فى البيت
    لو علشان البيت متقلقش انا هتصرفلك

سامح سابها لما خلصت كلام:كان نفسى تبقي زيها يا سماح
    سماح:هى مين دى منى؟
    سامح:لاء واحده تانيه ...هو انتى ليه كل شويه تفتحى الموضوع ده.. فى حاجه انا مش فاهمها؟
    سماح:لاء مفيش ...بس حبيت اقربكوا من بعض مش أكتر

سامح:بس انتى عارفه كويس ان ممكن حاجه تحصل.
    سماح :خلاص يا سامح.. أنا كان قصدى مصلحتك لكن هطلعنى غلطانه خلاص براحتك هو انا اللى مستفيده ولا انت

سامح :مش عارف ساعات بحس انك مستفيده بس مش عارف ازاى
    سماح حست ان اخوها قرب يوصل لنيتها :مقولتليش بقى مين اللى عليها العين
    سامح:مش دلوقتى لما أخد منها الموافقه هبقى اقولك
    سماح:ايه ده هى مش موافقه.. فى واحده متتمناش تتجوز أخويا ..مش مصدقه
    سامح ضحك وقالها دى بقى متتمناش تشوف أخوكى اساسا

بس تفتكروا سماح هتسكت انا عن نفسى مفتكرش

سماح كانت علاقتها بمحمد عادت كما كانت مقابلات وهدايا وأستمرار الخطوبه الى ما لا نهايه
    وفى أحدى المقابلات الحميميه
    فاتحت سماح محمد فى موضوع يخص منى ودست عليها الاكاذيب الباطله وأدعت على منى بالباطل ان ما بينها وبين سامح نفس العلاقه اللى بينهم هى ومحمد
    وأن سامح من ساعة ما أخوهم الصغير وجدتهم جم البيت عندهم وهو مش عارف يقابل منى فين
    محمد طبعا تطوع بشقته وأستغرب ليه سامح مقالوش ماهو عارف انه عنده شقه خاصه
    لكن سماح فهمته انه مش عاوز يفضح علاقته بمنى ومش عاوز محمد يعرف عنها حاجه
    لكن الغريب ان محمد لم يصدق سماح وقالها انتى كذابه

أشتعلت النار فى كيان سماح
    وفى وسط الدخان والمزاج العالى عرفت سماح تقنعه مش بس بكده لاء دى كمان رسمت له طريق شيطاني وهو انها موافقه على اقامه علاقه مع منى بس علشان تثبتله انها مش كذابه وانه واخد فيها مقلب وذكرت له أشياء عن منى أخجل ان أذكرها لكم حرصا على حياؤنا جميعا هذه الاشياء جعلت محمد يتحمس جدا لافكارها ويقتنع بانحراف منى
    وقالها: وليه لاء ...ماشى ..حد يقول للمزاج لاء

نرجع لمنى وأهلها كلهم بيستعدوا علشان فرح أخوها كمان كام يوم منى أخيرا أفتكرت ان ليها واحده صاحبتها اسمها مشاعر
    جت عندى فى البيت هى ومامتها وعزمونا انا وماما على الفرح
    طبعا انا كنت محتاره اقولها ولا لاء؟لو قولتلها يمكن أكسر قلبها وجايز من كتر حبها ليه تقول عليا كدابه وجايز كمان هو يقولها محصلش
    طيب أعمل ايه حبيت اعرف ايه شعورها ناحيته دلوقتى ولسه بتشوفه ولا لاء

منى زى ما تكون بتفكر :والله يا مشاعر مش عارفه
    :نعم مش عارفه ازاى
    منى:يعنى الاول كنت بحس انى هتجنن عليه وكده بس بقالى فتره مشفتهوش وحاسه عادى يعنى ..مش عارفه بقى
    :يعنى انتى مش بتحبيه يا منى ولا بتحبيه
    منى :لا طبعا بحبه كل الحكايه انه مبقاش يوحشنى زى الاول

وفجأه نطت من مكانها كأنها لدغت وعنيها لمعت:بقولك ايه يا مشاعر ايه رأيك اعزمه على الفرح
    :نعم ياروح ماما وهتقوليلهم ايه ..واحد بحبه ولا البوى فرند بتاعى
    منى:بطلى بقى ..هقولهم اى حاجه ..تعرفى يا مشاعر لو مكنتيش جارتى كنت قولت انه اخوكى
    :شوفى بقى يا منى ياختى انا صحيح اخواتى ميتخيروش عن اخواتك ومش بطيقهم بصراحه بس مش للدرجادى

منى خبطتنى فى ايدى: اخص عليكى متقوليش عليه كده
    وكملت بنفس النشوة انا هعزمه والفرح هيبقى فى قاعه والناس هتبقى كتير وزحمه محدش هيسأل هيسألوا على مين ولا مين
    :أنتى بقيتى مجرمه والله ..لاء انا مش موافقه طبعا
    منى:وانتى مالك انتى خلاص هى كبرت فى دماغى هعزمه يعنى هعزمه
    :أتعصبت عليها:بقولك لاء يعنى لاء..هيجى يعمل ايه يخربيت الشيطان
    اولا مش هيعرف يكلمك ثانيا اى حاجه وخلاص ..المهم بلاش تعملى كده .. ومفتكرش كمان انه هيوافق

منى بصتلى باستغراب:يعنى ايه ثانيا اى حاجه وخلاص

:ياستى كل الناس اللى بتقول اولا لازم تقول ثانيا مدوقيش
    حاولت اقنعها واخوفها لكن هى برضه صممت على رايها وامها انقذتها وندهت عليها علشان يمشوا

منى كلمته فى التليفون وبلغته بمعاد الفرح ومكانه
    وسالته: مش بتسأل عليا ليه
    سامح:هو انتى يعنى اللى بتسألى
    منى:المفروض الراجل هو اللى يسأل مش البنت
    سامح غير الكلام:بس انتى بتعزمينى بقلب جامد كده مش خايفه من أهلك

منى: لا ما انا هعزم سماح برضه وطبيعى انك تيجى معاها
    سامح: طب وانا كده هاجى اعمل ايه اجى ابارك واتفرج وامشى يعنى لالا ماليش لازمه
    منى بأحباط: لا لازم تيجى متكسفنيش قدام صاحبتى
    سامح : صاحبتك مين
    منى: صاحبتى اللى كانت معايا اليوم اللى جيت تاخدنى من الجامعه لما كانت سماح تعبانه

سامح:اااااه ومالها بقى صاحبتك
    منى:قالتلى انك مش هتوافق تيجى علشان مش هتعرف تكلمنى هناك
    سامح:طب انا هاجى بالعند فيها
    الحقيقة الفرح كان هادى وجميل رغم العاركه اللى حصلت عند الكوافير لتصميم هشام وأدهم ان محدش من البنات يشيل الحجاب حتى العروسة وطبعا أنتصروا فى الاخير وطلعت العروسه ماشاء الله جميله بحجابها ومنى كمان
    أستمتعت جدا برؤية منى سعيدة وفرحانه وحالتها النفسية مرتفعه كل اللى كان مضايقنى الاغانى الصاخبه فى بعض الاحيان تركت الجميع وخرجت من القاعه الحمد لله القاعه فى نادى على النيل مباشرة أهو حاجه استمتع بيها بدل الدوشة دى
    كان منظر النيل الهادى وسكونه يبعث فى نفسى السكون والتأمل حتى انى لم أدرك كم قضيت من الوقت أتأمل ولكن هادم اللذات أقتحم على تأملى بكلاماته المستفزة

:الله الله سايبه الناس كلها وجايه تسرحى هنا..ايه بتحبى ولا ايه
    مكنتش محتاجه التفت الجواب باين من عنوانه وصوته
    :وأنت سايب الناس كلها وجاى تضايقنى هنا
    سامح:بتحبى النيل أوى كده
    رديت عليه فى سخريه :اااه هقولك اه بحبه هتقولى يا بخته....هقولك لاء مش بحبه هتقولى يا عذابه
    قديمه العب غيرها

وكان الرد ضحك متواصل بلا توقف ثم قال :وحافظه كلامى كمان
    :اه حافظاه كله من أول ايوا بغير لحد حبنا نبته ولازم نرويها...ريح نفسك بقى وبطل تكلم معايا
    علت صوت ضحكاته اكثر وهو يقول :مش بقولك هتتعبينى
    ثم تابع بس على فكره دى علامه كويسه أوى..أصل محدش بيحفظ كلام غير لما يكون معجب بيه
    كلام مستفز مينفعش ارد عليه غير بالتجاهل

ولكن واضح ان السكوت جعله يطمع أكثر فقال:ومش بعيد يكون أعجاب بصاحب الكلام كمان
    طب أنفجر انا ولا لاء حاجه تغيظ :يا ابن الناس ابعد عنى أحسن لك انا معنديش أوبشن الاسطوانات دى خالص
    وبدل ما أنت قاعد تغنى على كل واحده شويه ياريت تخلص موضوعك مع منى...على فكره لسه مامتها كانت بتقولى ان فى عريس كويس اوى ناوى يتقدملها فياريت بقى تحدد انت ناوى تعمل ايه علشان تشوف مستقبلها مع واحد تانى يكون بيحبها
    سامح :بغض النظر عن اتهامك ليا ..لكن انا فعلا كنت ناوى اصارحها بكل حاجه علشان متفضلش متعلقه بيا وأهو الحمد لله انا لما دخلت دلوقتى شوفتها مبسوطه وكويسه وواضح انها نسيتنى

:لو كانت نسيتك مكنتش عزمتك ...ولا ايه
    سامح:لا هى عزمتنى بس علشان تثبت لك انى بحبها وهاجى علشان اشوفها وبس

أستغربت جدا منى قالتله على الحوار اللى دار بينى وبينها
    :يعنى انت جاى علشان تشوفها
    سامح بضحك طفولى :لاء جاى علشان اغيظك
    حقيقى انسان مستفز سبتله المكان ومشيت بدل ما أرميه فى البحر
    لكن هى كانت مصممه على الرفض علشان كده مامتها لجأتلى متصوره انى ليا تأثير عليها واعرف اقنعها

:أهلك مش مقتنعين بأسباب رفضك
    منى: هما حرين انا اللى هتجوز مش هما
    :كده هتخاليهم يشكوا فيكى اكتر
    منى:لو ادهم ده اخر راجل فى الدنيا مش هتجوزه ده كان يحبسنى فى البيت ويعمل فيها سى السيد
    :قولى انك مستنيه سى سامح
    منى:ايوا مستنياه انا بحبه وانتى عارفه
    :وتفتكرى هو بيحبك
    منى:يا سلام اه طبعا بيحبنى

:طب ايه رأيك تقوليلوا على موضوع العريس ده ..والله لو كان بيحبك هيتقدملك لكن لو كان غير كده هتعرفى من كلامه
    منى بعند:ماشى هكلمه وهحاول أقابله وهتشوفى انه هيجى يتقدملى تانى يوم
    :أتمنى
    أتصلت منى بسامح فى الحال وأخبرته انها تريده فى موضوع مهم جدا جدا
    وأتفقت معه على المعاد والمكان بعد انهاء الاتصال
    قالت : أول مره يقولى خالينا نتقابل عند الكليه علشان متتأخريش على محاضراتك

:سبحان الله اخيرا أفتكر انك البعيده طالبه وعندك محاضرات
    فى القعده دى منى حكتلى حلم كده وقالتلى انه اتكررمعاها اربع ايام ورا بعض

قالت :شوفت نفسى فى اوضه كلها قاذورات ومقفوله عليا ومش عارفه اخرج وبصوت بأعلى صوتى وفى بره الاوضه عقرب وحيه منعنى من الخروج وانا بصوت شفتك يا مشاعر بتكسرى حته من الجدار وبتحاولى تخرجينى بس مش عارفه مشيتى ورجعتى تانى بسرعه و معاكى سامح أديتى سامح الحديده اللى كنتى بتكسرى بيها وهو أخدها منك وكسر باقى الجدار وأنقذنى

الحلم ده قلقنى جدا على منى وبقيت كل شويه اتصل بيها اطمئن عليها وخصوصا لما كانت بتخرج
    معرفتش تفسير الحلم ده الا بعدها بثلاثة أيام وده كان يوم مقابلة منى مع سامح اللى اتفقوا عليها فى التليفون

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    ام رودى يا سكرة علشان خاطر بناتك الحلوين
    فصلين كمان بس
    يا اما هحرم اقرا قصص
    عايزة اخلص قبل ما اروى تيجى من المدرسة

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    الاخت الغالية مشاعر غالية
    منورة المنتدى والنافذة والقصة وكل حاجة

بس كان فى نقطة عايزة اقول رايى فيها
    انا عارفة ان وقوفك مع سامح الطين ده كان غصب عنك
    بس انا من رايى مكنش المفروض تتكلمى معاه ولا كلمة على الاقل درا للشبهات
    اى حد هيشوفك مش هيفهم انك بتهزقيه لا ممكن يفهم حاجة تانيه
    ولا ايه رايك؟

الردود
    15,334
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة ركن المعجنات
      • مترجمة متميزه
      • مبدعة الكوآكب
      • حوارية مثقفة
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
    (أوسمة)

لا لا لا

معقول أنا بقالي ساعتين باقرا القصة

وبعدين في الآخر موصلتش لنهايتها إهئ إهئ

طيب هتكمليها امتى يا أم رودي ,, عاوزه أعرف نهايتها ):

اندمجت اوي معاها ومن زمان مقريتش قصه تشدني كده

اللهُم أرِنَا الحق حقاً وارزقنا اتبَاعه

...........................................وأرِنَا البَاطِل باطلاً وارزُقنا اجْتِنَابه

رب لا تذرني فردا وانت خير الوارثين

الردود
    1,508
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام اروى 86 عرض الرد

الاخت الغالية مشاعر غالية
    منورة المنتدى والنافذة والقصة وكل حاجة

بس كان فى نقطة عايزة اقول رايى فيها
    انا عارفة ان وقوفك مع سامح الطين ده كان غصب عنك
    بس انا من رايى مكنش المفروض تتكلمى معاه ولا كلمة على الاقل درا للشبهات
    اى حد هيشوفك مش هيفهم انك بتهزقيه لا ممكن يفهم حاجة تانيه
    ولا ايه رايك؟

والله نفس السؤال سألتو لنفسي ؟؟؟ لما قرأت القصة

وأضيف اليه وان تكرمتي يا غاليتنا المبدعة مشاعر لماذا لم تخبري في الحال منى على مادار بينكي وبين سامح ؟؟

لماذا انتظرتي كل هذه المدة ؟؟

في رأيي معرفة الحقيقة وجرح مشاعرها أهون من عيشها في الوهم خاصة وأنها عمدت على عزمه الى العرس ..........

مواضيع مشابهه

1. الردود: 21
    اخر موضوع: 15-01-2012, 12:40 AM
  2. أكتشفت أن جوزى بيقول أسرارى لأهله
    بواسطة bossy062 في نافذة إجتماعية
    الردود: 9
    اخر موضوع: 22-09-2011, 03:05 AM
  3. بدايه حقيقيه لقلوب حقيقيه
    بواسطة سعيد القاهره في روضة السعداء
    الردود: 0
    اخر موضوع: 30-12-2008, 03:44 PM
  4. الردود: 16
    اخر موضوع: 18-06-2007, 05:40 PM
  5. إغتيال عالمة لبنانية أكتشفت علاج سارس
    بواسطة دندون في الملتقى الحواري
    الردود: 4
    اخر موضوع: 24-05-2003, 10:01 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ