انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 6 من 20 الأولىالأولى ... 234567891016 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 51 الى 60 من 196

الموضوع: تجمع فريق العزيمه لنزول 30 كيلو خلال 3 شهور الجزء التاسع

الردود
    50

byebye

تعقيب كتبت بواسطة نور هدى 7 عرض الرد
    السلام عليكم
    بدي أنزل وزني 30 كيلو
    طولي 165 سم
    ووزني 90 كغ
    وبدي وزني يصير 60 كيلو بإذن الله تعالى
    وأنا مرضع
    با رب تقبلوني بينكم وتشجعوني
    لأني والله العظيم خجلانة من زوجي تزوجني رشيقة وهلأ صايرة فيلة
    وخجلانة أنزل لعند أهلي لينصدموا من شكلي وبيجوز ما يعرفوني
    والمشكلة إرادتي ضعيفة شوي وبحاجة دوما لملاحقة
    اهلا بيكى يانور هدى وان شاء اللة تخسى الوزن اللى انتى عايزاة واهم حاجة فى الموضوع دة ان يكون عندك هدف يعنى يكون هدفك انك تبقى خاسة ورشيقة وعلى فكر انا برضو عملت رجيم وانا برضع عمر ابنى وكان عندة حوالى اربع شهور بالرغم من ان كل اللى كان بيعرف انى كنت بعمل رجيم كان بيقول لى حرام علشان الرضاعة والطفل وكدة فحاولى متجبيش سيرة لحد انك بتعملى رجيم فى هذة الفترة علشان الكلام اللى هتسمعية بيهبط عزيمة بلد وكان عندى سير رياضى كنت بمشى علية حوالى نص ساعة يوميا وفى بعض الايام كنت باخدعمر ابنى وامشى فى الشارع شوية علشان مزهقش من البيت والحمد للة خسيت 21 كيلو فى 3 شهور وكان وزنى 120 كيلو وبقيت 99 كيلو وسبحان اللة الفترة اللى كنت عاملة فيها رجيم وبمشى كانت احسن فتر لى فى رضاعة ابنى لانى بعد الولادة كانت كمية اللبن الموجودة قليلة فدة اللى خلانى اكل الحلاوة وازود فى الاكل علشان اللبن يزيد لكن من غير فايد مانبنيش منها الاوزنى زاد وبقيت بطة بلدى والرجيم اللى كنت بعملة كان
    الفطار : ربع رغيف بلدى ومعاة بيضة مسلوقة او 3ملاعق فول او قطعة جبنة قريش
    الغدا : 3 ملاعق رز او مكرونة او ربع رغيف +ربع فرخة مسلوقة او مشوية وقطعة لحمة او ثلاث سمكات مشوية او مسلوقة او علبة تونة مصفاة من الزيت + سلطة ونوع فاكهة بعد الاكل
    والعشاء كان علبة زبادى
    يعنى الواحد كدة اكل كل حاجة بس من غير ضرر وحاولى تكترى من السوائل زى المية او العصير الفرش من غير سكر دة ضرورى جدا وتمشى كتييييييييير لان المشى بينشط الدورة الدموية وبيساعد الخلايا اللبنية فى افراز اللبن لانة بيسيح الدهون اللى فى هذة الخلايا فيزيد من كمية اللبن فيها
    وربنا يقويكى ويعينك
    آخر مرة عدل بواسطة أم عمر توتى : 20-11-2009 في 02:28 PM

الردود
    743
    عشان كده بدات امبارح اشرب المشروب السحرى ع الريق بدل الافطار

وان شاء الله من بكره هشرب كمان خليط البردقوش والمراميه على العشا(كان كاتبهالى دكتور تغذيه)
    معليش ياقمرممكن اعرف ماهو المشروب السحري وماهوالبردقوش

الردود
    50

تعقيب كتبت بواسطة ام المجد والمها عرض الرد
    الاخت نور هدى 7 اهلا وسهلا بين اخواتك في الله.
    وان شاء الله حتلاقي معانا كل الدعم للوصول الى هدفك .
    عن نفسي ابتديت مع الفريق يوم 13/10 ، واتبع ريجيم 12*12 ،، والمفروض اليوم اخر يوم للفاكهة ، ولو حابه تبتدي بهالريجيم قوليلي واعطيهولك .
    الميزان كل يوم اثنين ، وفيه مكافاة شعار الاسبوع للدبدوبه اللي تحقق اكبر نسبة خسارة ،،والاسبوع الماضي كانت لام توتي . وفي الفريق بنات بالرغم من قصر معرفتي بيهم بس تحسي كانك تعرفيهم من زمان . واكيد حيفيدوك وتستفيدي من انضمامك للفريق وربنا يقوي عزمنا جميعا.
    ربنا يكرمك يا ام المجد والمها بس انا مشكلتى انى كنتب عمل رجيم كتييييييييير قبل كدة وكنت بخس واتخن اكتر من ست مرات فنسبة حرق الدهون عندى قلت قوى بسسب مايسمى " يويو دايت "ووزنى بيسبت بسرعة ومسكلتى ايضا انى بتخن بسرعة اوى ودة وراثة من عماتى بس انا الحمد للة طولى 174 يعنى كويلة حبتين فمش بيبان التخن على بسرعة اوى الا لما اضرب خالص فادعو لى ان اخس واغير لقب الدبدوبة ولو انى لى لقب تانى " بطوط "

الردود
    50

byebye

تعقيب كتبت بواسطة fofo18 عرض الرد

وان شاء الله من بكره هشرب كمان خليط البردقوش والمراميه على العشا(كان كاتبهالى دكتور تغذيه)
    [MP3]
    هاى فوفو ممكن ياباشا تعرفينا اية هو المشروب السحرى انا عارفة المرامية وبحبه على الشاى اوى بس ياريت توضحى اية هى الفوائد من المشروب السحرى والمرامية
    وشكرا

* نور هدى * غير متواجد -مُبدعة صيف1431- 1430هـ "النجم الذهبي"
    "فرحة عدسة" "زهرة الحوار"
    الردود
    18,479
    التدوينات
    3
    تعقيب كتبت بواسطة أم عمر توتى عرض الرد
    اهلا بيكى يانور هدى وان شاء اللة تخسى الوزن اللى انتى عايزاة واهم حاجة فى الموضوع دة ان يكون عندك هدف يعنى يكون هدفك انك تبقى خاسة ورشيقة وعلى فكر انا برضو عملت رجيم وانا برضع عمر ابنى وكان عندة حوالى اربع شهور بالرغم من ان كل اللى كان بيعرف انى كنت بعمل رجيم كان بيقول لى حرام علشان الرضاعة والطفل وكدة فحاولى متجبيش سيرة لحد انك بتعملى رجيم فى هذة الفترة علشان الكلام اللى هتسمعية بيهبط عزيمة بلد وكان عندى سير رياضى كنت بمشى علية حوالى نص ساعة يوميا وفى بعض الايام كنت باخدعمر ابنى وامشى فى الشارع شوية علشان مزهقش من البيت والحمد للة خسيت 21 كيلو فى 3 شهور وكان وزنى 120 كيلو وبقيت 99 كيلو وسبحان اللة الفترة اللى كنت عاملة فيها رجيم وبمشى كانت احسن فتر لى فى رضاعة ابنى لانى بعد الولادة كانت كمية اللبن الموجودة قليلة فدة اللى خلانى اكل الحلاوة وازود فى الاكل علشان اللبن يزيد لكن من غير فايد مانبنيش منها الاوزنى زاد وبقيت بطة بلدى والرجيم اللى كنت بعملة كان
    الفطار : ربع رغيف بلدى ومعاة بيضة مسلوقة او 3ملاعق فول او قطعة جبنة قريش
    الغدا : 3 ملاعق رز او مكرونة او ربع رغيف +ربع فرخة مسلوقة او مشوية وقطعة لحمة او ثلاث سمكات مشوية او مسلوقة او علبة تونة مصفاة من الزيت + سلطة ونوع فاكهة بعد الاكل
    والعشاء كان علبة زبادى
    يعنى الواحد كدة اكل كل حاجة بس من غير ضرر وحاولى تكترى من السوائل زى المية او العصير الفرش من غير سكر دة ضرورى جدا وتمشى كتييييييييير لان المشى بينشط الدورة الدموية وبيساعد الخلايا اللبنية فى افراز اللبن لانة بيسيح الدهون اللى فى هذة الخلايا فيزيد من كمية اللبن فيها
    وربنا يقويكى ويعينك
    ألف ألف شكر غاليتي
    ربي يجازيك كل خير
    إن شاء الله راح أبدأ من بكرة أعمل رياضة
    لأني وقت الدورة بكون منتهية خالص
    سبحان الله

الردود
    181
    تعقيب كتبت بواسطة fofo18 عرض الرد

بصى يا فوفو

المشروب السحرى ده

جنزبيل وكمون وشاى اخضر ونعناع (واوعى تضيفى حاجه تانيه عشان فيه اعشاب بتتفاعل مع الجنزبيل وبتسبب زياده فى حجم الكرش )بس انا مش فاكره ايه هى دى الاعشاب

بس ممكن تحطى ع الخليط ليمون لو مش هتشربيه ع الريق

الجنزبيل =بينشط المبايض وبيساعد ع الحرق ومفيد للشراين والقلب وايضا يستخدم فى علاج نزلات البرد خصوصا المصحوبه باحتقان الزور

والكمون =مفيد فى الحرق وخصوصا مع الرياضه

والشاى الاخضر مفيد للقلب ومضاد للاكسده ومحفز غلى الحرق ايضا

اما النعناع فلتهدئه الاعصاب

المشروب التانى ده كان كاتبهولى دكتور وخسيت عليه حوالى 15 او 16 كيلو
    مع الدايت وزياده الحركه طبعا

هو بردقوش ومريميه بنسبه
    50% الى 50%
    يعنى ففتى ففتى

الاتنين بيتجابو من العطار

البردقوش بيستخدم فى ادرار البول وخفض الضغط

والمريميه ليها تاثير كبير فى التخسيس كما انها تستخدم لتحفيز المبايض

وفيه كمان البابونج او شيح البابونج وده ليه فوائد كتير منها تنظيف البطن والمساعده فى التخلص من الكرش

واخيرا كل الاعشاب المذكوره ليها فوائد اخرى ولكن منها اللى نسياه دلوقتى ومنها اللى معرفوش اصلا
    بس انا كتبت اللى اعرفه كويس
    كمان يجب استخدام الاعشاب بحذر وخصوصا لاصحاب الامراض زى اصحاب الضغط والسكر والقلب ربنا يشفينا ويشفيهم جميعا

الردود
    320
    السلام عليكم يا بنات يا قمرات،،، صباح الخير من عندي ومساء الورد عليكم جميعا وجمعة مباركة بعون الله علينا جميعا .
    ام ملك وادهم ايه اخر اخبارك ؟؟ وترجعي بالسلامة.
    ربي كريم شدي حيلك معانا وربنا يقويك.
    ام هاجر ازيك ؟؟ كويس انك عرفتي تغيري شريط الوزن ،، عقبالي متخلصي الشريط كله لحد متوصلي لاخر عقده فيه.
    ام عمر وتوتي ،، ماشاء الله عليك قدرتي تخسي الوزن ده كله في 4 شهور بس وكمان الف سلامه عليك وربنا يحفظك لابنك وجوزك ،، وبجد 11 دور صعبين جدا في طلوع السلم ربنا يقويك . وانا اتفق معاك تماما في حكاية ريجيم 12*12 ،، انا كمان تعبت منه تعب خصوصا انا وزني كبير شويه وكنت بحب الاكل واتفنن في السندوتشات وفجاة اتحرمت من الاكل ودخلت على الزبادي ،،، اتوقع انه لو ابتديت اقلل شويه من الاكل ومع الرياضه الخفيفه حيكون جسمي اتعود على الحرمان البطئ .
    فوفو 18 منافستي القويه ،، الباين اني حسلملك وحرفع الرايه البيضا من النهارده علشان مش حاسه بنفسي خسيت حاجه اساسا ،،، شعور بالاحباط والتعب مش ممكن تتصوريه .
    امبارح غيرت الدايت اللي كنت ماشيه عليه ،، ودخلت على اجزاء من دايت اختي العزيزه ام هاجر ،، اللي كتبهولها الدكتور ،، مثلا وقت الفطار فطرت في المكتب كبايتين ميه وكوبايه شاي من غير سكر ، ولما رجعت للبيت سلقت صدر فرخه وحطيت عليه بهارات ،،، وللأسف بعد ما اكلت الصدر شربت كمان المرقه ،،،، ههههههه. وفي السحور اكلت تفاحه وحتة جبنه لايت .
    للأسف بقالي يومين منزلتش للجيم ،، اول امبارح كنت حموت من التعب والصداع ،، وامبارح جوزي كان معزوم ورجع متأخر شوية فمكانش ينفع اخلي الاولاد وحدهم في البيت وانزل للجيم ،، وكمان مقدرتش انزل بعد صلاة الفجر لاني اكيد حعطش واحتاج اشرب ميه وده مش ممكن لاني بعون الله ناويه اصوم العشرة من دي الحجه والنهارده ثالت يوم.
    هي دي اخر اخباري ،، سلامات دلوقتي.

الردود
    893
    يسعد مساكم يا حلوين
    اخباركم اي
    انشالله الرجيم ماشي تمام
    ولله انا اليومين الي فاتو لخبط شويه لانو ماما مسافره وكل يوم لازم ارحلها
    بس مو كتير لخبطا خفيفه
    يعني وصلت عيش او حبا وحدا بطاطس برنجز
    وليك زيس وكنت كل ما الخبط اعاقب نفسي بي الرياضه
    الين لما يقطع نفسي عشان لا اعيدها
    المهم اخباركم اي ربي كريم وام ادهم وملك اخباركم اي
    يا رب نكون كلنا رشيقات الاسبوع
    هوا انتو حتوزنو يوم اي عشان استعد واتحمس زياده
    ابا اسال يا بنات عندي امساك متعبني الله يكرمكن هل الملينات تضر ولا لا وهل في اسم دوا معين احد يعرفو
    انا اليوم الفطور تفاحه وقهوه
    والدا قهوا بس
    والعشا شكلو حيكون تفاحه ولا سلطا وبس
    سلامي للكل

الردود
    893
    حاسا انو ما في ناس كتيرين ملا انا لطانه فين البنات الحلوين مختفيين
    العاده يكون في كتير ردود تحمس
    الله يرجع الي ايب بسلامه

الردود
    50

coffee يامسهل ياااااااااااااااارب

تعقيب كتبت بواسطة صيف بلا شمس عرض الرد
    يسعد مساكم يا حلوين
    اخباركم اي
    انشالله الرجيم ماشي تمام
    ولله انا اليومين الي فاتو لخبط شويه لانو ماما مسافره وكل يوم لازم ارحلها
    بس مو كتير لخبطا خفيفه
    يعني وصلت عيش او حبا وحدا بطاطس برنجز
    وليك زيس وكنت كل ما الخبط اعاقب نفسي بي الرياضه
    الين لما يقطع نفسي عشان لا اعيدها
    المهم اخباركم اي ربي كريم وام ادهم وملك اخباركم اي
    يا رب نكون كلنا رشيقات الاسبوع
    هوا انتو حتوزنو يوم اي عشان استعد واتحمس زياده
    ابا اسال يا بنات عندي امساك متعبني الله يكرمكن هل الملينات تضر ولا لا وهل في اسم دوا معين احد يعرفو
    انا اليوم الفطور تفاحه وقهوه
    والدا قهوا بس
    والعشا شكلو حيكون تفاحه ولا سلطا وبس
    سلامي للكل
    مساء الخير يا صيف بلا شمس
    بصى ياستى اهم حاجة فى الرجيم هى السلطة الكتيرة لانها تعتبر ملين طبيعى وبالنسبة للإمساك اللى عندك دلوقتى انا جربت شاى رويال جيم فى مثل هذة الحالة وكان مفولة تمام شربت منة بليلبعد العشاء ونمت والحمد لله لما قمت الصبح ربنها سهلها
    واحنا ان شاء الله هنوزن يوم الاثنين القادم
    وبرضو فى حاجة اسمها بذرة الكتان بتجيبيها من عند العطار وبتطحنيها وبتحطى معلقة على علبةذبادى كل يوم ودة ان شاء الله هتمنع اى امساك لانها بتكون طبقة لزجة بتمنع حدوث الامساك وتلين المعدة وعلى فكرة دة برضو تنفع ماسك للوجة بعد الطحن بخلطيها بشوية مية وتحطيها على الوجة لمدة ساعة بتعالج حبوب البشرة
    وربنا يعينا ويعينك

مواضيع مشابهه

1. تجمع فريق العزيمه لنزول 30 كيلو خلال 3 شهور الجزء الثاني
    بواسطة ام ملك وادهم في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 199
    اخر موضوع: 17-10-2009, 02:45 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ