انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: من اجل بوتجاز كالفضة

Threaded View

الرد السابق الرد السابق   الرد التالي الرد التالي
    behappy's صورة
    behappy غير متواجد كبار الشخصيات "مبدعة لكِ للتصميم الداخلي "
    الردود
    12,455
    التكريم
    (أوسمة)

من اجل بوتجاز كالفضة

بوتاجاز لامع كالفضة

مين زيي بتكرة تدخل المطبخ لما يكون البوتجاز مش نضيف اكيد فية كتير و كتير كمان بيكرهوا تنظيف البوتجاز اصلا و بيكرهو المطبخ ( زيي بالظبط) لو زوجي سال مين اللي بتتكلم دي مش انا ok
    صراحة عندي شوية نصائح ممكن نستفيد منها جميعا
    1- عند تنظيف البوتاجاز من الافضل و ضع كمية من الماء الساخن والخل ونقطة جاز او كلوروكس على سطح البوتاجاز قبل ازالة الدهون لان هذة الخلطة تعمل على اذابتها
    2- عند تنظيف البوتاجاز من الافضل احضار دلو به ماء دافئ + خل + كلور ( كلور كمية صغيرة جدا ) و ننظف بليفة متوسطة الخشونة حتى لا تجرح السطح الخارجي و الاجناب
    3- بيترسب بعض الدهون في الحواف الجانبية للبوتاجاز ممكن ازالتها بحرف سكينة النقاشين اذا لم يكن باستطاعتك فتح الوش الخارجي
    4- عيون البوتاجاز يتم تنظيفها بغليها على النار في قدر فية ماء و اريال و خل لمدة 15دقيقة وهتشوفي النظافة رجعت زي ما انت شرياها
    5- ممكن نعمل كدة مع استندات العيون بس ما تتغلى على النار لانها بتكون من خامة سهلة الكسر بس بننقعها في ماء دافئ و خل واريال لمدة ساعة و شوفوا النظافة
    6- عاوزة اقول حاجة مهمة نقع العيون و الستندات يا ريت ما تتعمل كل مرة تغسلي فيها بوتاجازك لحسن كدة هتجيبي اجلها بدري و تدعي عليا بدل ما تتدعيلي كفاية مرة واحدة في الشهر او كل شهرين مرة
    7- لي صديقة صنعت بنفسها بالتريكو اوشاش لمفاتيح العيون بس صراحة انا ما جربتهاش بس اعتقد انها هتكون جميلة وخاصة لو الوانها متوافقة مع الوان المطبخ و ستحمي من السخونة اللي ممكن تاذى يدك

اتمنى انها تعجبكم النصائح هذة وتدعوليييييييييييييييييييييييي
    الصور المرفقة الصور المرفقة  

مواضيع مشابهه

1. بوتجاز يونيفر سال صناعه مصريه
    بواسطة هدية الزمن في ساعدوني
    الردود: 2
    اخر موضوع: 15-07-2011, 02:52 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ