انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
عرض النتائج 21 الى 29 من 29

الموضوع: تجربتى مع الميزوثيرابى

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    معهد التغذيه بجوار معهد السكر فى شارع القصر العينى
    امام محطه ابو الريش لمترو الانفاق

ومواعيده من التاسعه صباحا
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    6

رد علي الموضوع

شكرا اختي ولكن لازم يكون فيه تفريق بين التشخيص (diagnosis)والتقييم(assessment) التقييم اني اقول دي حاله كذا حاله شلل علي سبيل المثال التقييم اني اقول شلل في الايد كذا والرجل كذا بنسبه كذا فلاسيد او اسباستيك وهكذا التشخيص اللي بيعمله الطبيب المعالج والتقييم اللي بيعمله اخصائي العلاج الطبيعي والقيام بوضع خطه العلاج الطبيعي وتنفيذها طبعا بيعملها اخصائي العلاج الطبيعي وبرنامج العلاج الطبيعي بيتضمن العلاج الكهربائي والوصفات الحركية وما يعادلها لو سمحتو يا جماعه محدش يتكلم بدون علم والعلاج الطبيعي لسه قدامه مشوار علي ما يثبت حقوقه في مصر لان الاطباء بيستعملو معانا اسلوب الامر الواقع

الردود
    6

رد

انا عاؤف يا اخت راجيه انك لا تقصدي الانقاص من قدر اخصائي العلاج الطبيعي لكتك بتقولي مش من حق اخصائي العلاج الطبيعي انه يوصف علاج حركي وانا سمعت الحقيقه عن حجات كتير جدا بس دي اول مرة اسمع عن الموضوع ده لو مش من حقنا نوصف ادوية ولا علاج حركي ولا نكتب نظام دايت طب احنا بنشتغل ايه بالظبط اللي يتكلم يتكلم عن علم لو سمحتم يا جماعة انتي مش تحكمي باللي شوفتيه في المستشفي بتاعتك لان ده نظام مستشفي خاصة بترجع في الاول والاخر لكلام مدير المستشفي ودكتور العلاج الطبيعي اكيد كان عايز يمشي حاله مش اي حد بيشتغل في مستشفي خاصه وكبيرة كمان وكان المفروض انك تهاجي كلام ياسمينه اللي بتقول ان الدكتورة اللي بتروحلها بتديها نظام دايت مع انها مش دكتورة تغذية مدرستش اي شيء عن التغذيه واحب اقول لياسمينه انا اشتغلت في مركز طبي كان فيه دكتور بيشتغل تخسيس لما انا روحت كدكتور علاج طبيعي قعدت معاه واتكلمنا في التخسيس والدايت وفوجئت بجد انه بيقولي المجال ده بتاعك انت فاهم فيه اكتر مني والحمد لله انا مش بشكر في نفسي بس عايزك تعرفي ان احنا دارسين التخسيس كويس جدا في الكليه مش من دكاترتنا بس لا من دكاترة كليه طب كمان وواخدين كورسات كتير في التخسيس مش بنشتغل هباء ومش عشان انتي عانيتي من دكاترة علاج طبيعي يبقي كل دكاترة العلاج الطبيعي مستواهم مش كويس لا بالعكس دكاترة الطب الجدد مستواهم هو اللي سيء جدا وشكرا

الردود
    367
    هوا الموضوع تجربتى مع الميزوثيربى ولا ؟
    انا شايفه خناقققققققققققه خناااااااااااااااقه
    طب مش انتوا كلكم دكاتره
    الف مبروك عليكم الدكتره
    طب فيدونا بس من غير خناق ممكن؟

معلش اختكم مصريه بس اول مره تسمع عن معهد التغذيه ده؟ايه موضوعه؟ووايه علاقته بالتخسيس
    وبما انكم كلكم والحمدلله ماشاءالله مش بحسد يعنى دكاتره
    ماتقولولنا ايه موضوع ال LPJ او قد يكون اسمه LPG
    وميرسى ليكم كتيييييييييييييييييير
    جزاكم الله خيرا
    آخر مرة عدل بواسطة mashimaro16 : 02-05-2008 في 01:37 AM السبب: تعديل فى الرد

الردود
    31
    الي الاخ الدكتور احمد بكالريوس علاج طبيعي جامعة القاهره
    ما فيش داعى للزعل و كل واحد عارف قيمت نفسه و الدراسة اللي درسها و المهم ينفع الناس و نفسه باللي درسه اما بالنسبه لمسالة الالقاب ده فهي محتاجه توضيح علشان يبقي الزعل مرفوع و توزيع الالقاب كالاتي
    اي حد درس و نال شهادة الدكتوراه في اي تخصص يبقي لقبه دكتور علي طول
    خريج الطب لقبه طبيب و بالانجليزي physician
    خريج التغذيه لقبه اخصائي تغذيه و بالانجليزي nutritionist

الردود
    6
    كلامك مظبوط يا ام مصطفي بس الدارج في مجتمعنا ان الشخص المعالج بيقال له دكتور بس صاحبة الموضوع بتقول علينا ادعياء طب كاننا مدرسناش طب ولا دخلنا كليات اصلا ولا سهرنا في المزاكرة ولا تعبنا ولا قعدنا اخر سنتين في الكليه دراسه متواصله بلا انقطاع ولا لفينا علي المستشفيات في تدريب عملي ولا حاجه خالص فكان لازم ارد عشان اللي معندوش دراية كافيه بتخصصنا ميتاثرش بكلامها وشكرا

الردود
    31
    وخريج كلية العلاج الطبيعي لقبه اخصائي علاج طبيعي و بالانجليزي physical therapist
    يعني لقب طبيب يقتصر فقط علي خريجي كليات الطب وده لا ينقص من قدر خريجي الكليات الاخري زى الاسنان و الصيدله و العلاج طبيعي الخ بس احنا في مصر بنتستعمل كلمة دكتور
    كثير جدا عمال علي بطال وفي عقدة القاب مش عارفه ليه . المهم في النهايه ان الانسان يكون متمكن في مجال تخصصه وواثق من نفسه بغض النظر عن الالقاب لان اللي يميز الشاطر عن البليد هو الشغل مش اللقب وعلي فكره انا طبيبة امراض نساء وو لاده و تقسيمة الاقاب ده مش من اختراعي و لا حاجه بس عرفتها من خلال وجودي في اميريكا بحكم معيشتي هناك وفي النهايه ربنا يوفقنا جميعا للذي يحبه و يرضاه

الردود
    1
    beatheart

السلام عليكم.......... اخواتي الاحباء انا اول مرة اكتب هنا في المنتدى !!!!!!!!!!

اختى فى الله
    حياكى الله
    الرجاء مراجعه قوانين المنتدى والركن

قوانين الركن هنا

مشرفه الركن
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 04-05-2008 في 04:01 PM السبب: التعديل والتنبيه

الردود
    6
    اخى تم توضيح وجهه نظركم فى اكثر من رد شاكرين عدم تحويل الموضوع لغير مساره

شاكرين لكم حسن تعاونكم

مشرفه الركن
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 07-05-2008 في 10:50 PM السبب: حذف رد خارج الموضوع

مواضيع مشابهه

1. تجربتى مع حقن الميزوثيرابى
    بواسطة hala510 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 24
    اخر موضوع: 24-05-2011, 07:31 AM
  2. الميزوثيرابي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة airraid في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 17-09-2010, 02:48 PM
  3. ما هو الميزوثيرابى
    بواسطة hairskin101 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 28-05-2010, 03:55 AM
  4. الحقن الميزوثيرابي
    بواسطة حبي الوحيد في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 17-05-2010, 10:18 PM
  5. حقن الميزوثيرابي لإذابة الدهون (( تعالوا شوفوا تجربتي ))
    بواسطة :: ريان :: في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 142
    اخر موضوع: 28-10-2009, 12:33 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ