انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 21 من 25 الأولىالأولى ... 11171819202122232425 الأخيرالأخير
عرض النتائج 201 الى 210 من 243

الموضوع: **وصفة الاسبوع**الفطير المشلتت ......من مصر اليكم

يا مصربحبك ..بحبك يا مصر..بحبك يا بلاااادي
    الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة عصفورايه عرض الرد
    هو دا الفطير المشلتت بجد تسلم ايديكى

ربي يسلمك و يحفظك يا عصفورة

الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة أم العلاء 2 عرض الرد
    ما شاء الله .. لا قوة إلا بالله
    هوه ده الفطير المشلتت على أصوله
    تسلم إيديكي حبيبتي أم زين و يعطيكي العافية يا رب
    ربي يسلمك و يحفظك يا غالية..الغالييين

تعقيب كتبت بواسطة دهنيت عرض الرد
    سلمت يداك

شكرا لك..اوخيتي

الردود
    1,584
    الله يسلم إيديك يا رب ماشالله عليك تهبل وخاطري أني أعملها

الردود
    2,750
    ان شاء الله تعجبك..

اهلا و سهلا

الردود
    808
    راااااااااااااااااائع حبيبتي الزينب سلمت يمناك ياغالية
    مثل المخابز تماما بل اروع والله
    حبيبتي لدي استفسار اتمنى الااكون قد ازعجتك به وهو اني امس قمت بعمل طريقتك في الفطير ولكن حدث شيئان ان الفطير بعد ان اخرجته من الفرن كان يابسا ووشه ناشف مش بيلمع زي بتاعك ماشاء الله وكان ناشف وبيقرش وطبقاته مش متداخلة كالفطير الاصلي وحتى عندما غطيته برضه ناشف اي نعم ان طعمه كان مش وحش ولكن ابدا ليس بطراوة الفطير المشلتت وتعدد طبقاته ولمعانه
    ارجو ان اجد لديكي حبيبتي تفسيرا لذللك لاني قعلا اصبت بالاحباط فقد جربت ان اقوم بعمله كذا مرة ولكني كنت اصاب بالفشل في كل مرة ايضا اعتقادي المتواضع ان كمية الزيت ليست كافية فياترى كم تستعملين من الزيت انا كنت ادهن اعلى القطعة واسفلها زيت ثم اضع ين الطبقات مسحة سمن بالفرشاة وعلى الوجه مسحت سمن ولكن لاحياة لمن تنادي باء كل شئ بالفشل
    اشكرك حبيبتي على سعة صدرك ورزقك ماتحبين وبارك بك وبأهل بيتك ورزقك الذرية الصالحة يارب

الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة ام يمنى وهاجر عرض الرد
    راااااااااااااااااائع حبيبتي الزينب سلمت يمناك ياغالية
    مثل المخابز تماما بل اروع والله
    حبيبتي لدي استفسار اتمنى الااكون قد ازعجتك به وهو اني امس قمت بعمل طريقتك في الفطير ولكن حدث شيئان ان الفطير بعد ان اخرجته من الفرن كان يابسا ووشه ناشف مش بيلمع زي بتاعك ماشاء الله وكان ناشف وبيقرش وطبقاته مش متداخلة كالفطير الاصلي وحتى عندما غطيته برضه ناشف اي نعم ان طعمه كان مش وحش ولكن ابدا ليس بطراوة الفطير المشلتت وتعدد طبقاته ولمعانه
    ارجو ان اجد لديكي حبيبتي تفسيرا لذللك لاني قعلا اصبت بالاحباط فقد جربت ان اقوم بعمله كذا مرة ولكني كنت اصاب بالفشل في كل مرة ايضا اعتقادي المتواضع ان كمية الزيت ليست كافية فياترى كم تستعملين من الزيت انا كنت ادهن اعلى القطعة واسفلها زيت ثم اضع ين الطبقات مسحة سمن بالفرشاة وعلى الوجه مسحت سمن ولكن لاحياة لمن تنادي باء كل شئ بالفشل
    اشكرك حبيبتي على سعة صدرك ورزقك ماتحبين وبارك بك وبأهل بيتك ورزقك الذرية الصالحة يارب
    اهلا يا ام يمنى..و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته..

بصيي يا ام يمنى انا راح اقولك على باعملة اليومين دول..

انا بقوم اعجن العجين بعد صلاة العشاء كده و اقطعها كور صغيرة و اسيبة يستريح لغاية صلاة الفجر..بعدين بقوم افرده على سمن و زيت و لازم العجينة تكون بتتحرك معاك..يعني ممكن تدفي السمن شوية ..تمام و تفردي العجينه على أد ما تقدري و لازم تكون العجينة اثناء عجنك لها طرية مش ناشفه اوي..يعني تلصق في ايدك على خفيف..تمام..

و احط طبقة في طبقة حوالي 4 مرات لكل فطيرة..و اسيبها تستريح بعد تغطيتها كده على خفيف بالزبده..و سيبها تستريح في اناء يكون له غطاء حوالي ساعتين ثم افردها و ادخلها الفرن..و بصي يا يمنى فرن البوتجاز في الغالب مبينفعشي الفطير..طبعا الافران الحشاش دي حلوه اللي هي بتناقد من 3 مناطق من الجنبين و اسفل الصاح....دي اكثر من راااااااائعه في الفطير لو مكنشي موجود عندك...سويها من فوق..على البوتجاز ..يعني هتفردي الفطيرة في صينية تكون مدهونة زبده على زيت..و تحطيها فوق على نار هادية جدا..و تغطيعها كمان..و بعدين بعد ما تحسي انها اتحمرت اقلبيها على الناحية الاخرى...و على فكرة و الله برضك طعمه بيطلع حلو و مش ناشف و طري و جميل..

اتمنى اكون افدتك..و اي خدمية يا ام يمنى و هجورة

_سمآت_'s صورة
    _سمآت_ غير متواجد متألقة صيف 1432هـ- باحثة متميزة في الصوتيات-مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    وهج الصوتيات
    الردود
    8,865
    التدوينات
    10
    ما شاء الله

تسلم الايــادي
    حسبي الله ونعم الوكيل
    اللهمــ احفظ مصر من الفتن ما ظهر منها وما بطن

إنّ غِـبَت
    أو أبّعدَتٍنني الظرِوف أوّ الأقّدار . . فـ/منِكـمّ أتمنى أن
    تُسآمِحونني

كود:

اللهم انصر المستضعفين في الأرض

اللهم عليك بالظلمة فإنهم لا يعجزونك

ولاحول ولا قوة إلا بالله

يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــآرب
    ..........في شوق إليهم .مايا دائماً في قلبي رحمكــ الله ...

الردود
    808
    تعقيب كتبت بواسطة الزينب عرض الرد
    اهلا يا ام يمنى..و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته..

بصيي يا ام يمنى انا راح اقولك على باعملة اليومين دول..

انا بقوم اعجن العجين بعد صلاة العشاء كده و اقطعها كور صغيرة و اسيبة يستريح لغاية صلاة الفجر..بعدين بقوم افرده على سمن و زيت و لازم العجينة تكون بتتحرك معاك..يعني ممكن تدفي السمن شوية ..تمام و تفردي العجينه على أد ما تقدري و لازم تكون العجينة اثناء عجنك لها طرية مش ناشفه اوي..يعني تلصق في ايدك على خفيف..تمام..

و احط طبقة في طبقة حوالي 4 مرات لكل فطيرة..و اسيبها تستريح بعد تغطيتها كده على خفيف بالزبده..و سيبها تستريح في اناء يكون له غطاء حوالي ساعتين ثم افردها و ادخلها الفرن..و بصي يا يمنى فرن البوتجاز في الغالب مبينفعشي الفطير..طبعا الافران الحشاش دي حلوه اللي هي بتناقد من 3 مناطق من الجنبين و اسفل الصاح....دي اكثر من راااااااائعه في الفطير لو مكنشي موجود عندك...سويها من فوق..على البوتجاز ..يعني هتفردي الفطيرة في صينية تكون مدهونة زبده على زيت..و تحطيها فوق على نار هادية جدا..و تغطيعها كمان..و بعدين بعد ما تحسي انها اتحمرت اقلبيها على الناحية الاخرى...و على فكرة و الله برضك طعمه بيطلع حلو و مش ناشف و طري و جميل..

اتمنى اكون افدتك..و اي خدمية يا ام يمنى و هجورة
    السلام عليكم حبيبتي الزينب كل كلمات الشكر تقف عاجزة امام ردك السريع والمستفيض
    جزاكي الله خيرا حبيبتي واثابك الواقع اني عملت كما قلتي لي امس والظاهر ان العييب فعلا بفرن البوتجاز ولكن النتيجة كانت افضل من سابقتها ومرة مع مرة ان شاء الله يضبط بس طلع حلو والله لكن من فوق معرفش ليه مش بيلمع زي بتاعك وشوية قشرته ناشفة معرفش بقى ليه بس حبيبتي نفسي اسأل كمية الزبدة او السمنة المفروض تبقى قد ايه انا بس بمسح بالفرشاه بين الطبقات ينفع ولا لازم اغرقه سمنه عشان يبقى طري زي الحقيقي؟كمان حبيبتي انا مثلا اخدت قطعة عجين فردتها وحطيت فيها السمنة وطبقتها كذا مرة وخلاص سبتها على جنب واعمل التانية اجي بعد كده عايزة احط الاتنين مع بعض الاقي انهم مش راضيين يندمجونهائي وقلت يمكن في الفرن بس برضه في الفرن اتفصلو على بعض لفطيرتين رفيعين مستقلتين معرفش بقى ايه المشكلة انااسفة بجد على كتر الاسئلة وغلاستي اعذريني حبيبتي ولكن كل مااقول خلاص مش هعمل تانني اشوف صورك يرجعلي الحماس واقول مش هبطل الا لما يبقى قريب حتى من بتاعك الجميل ماشاء الله
    ربنا يجزيكي خير الجزاء حبيبتي ومرسي اوي بجد على تعبك معايا
    آخر مرة عدل بواسطة ام يمنى وهاجر : 23-01-2009 في 06:50 AM

الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة ام يمنى وهاجر عرض الرد
    السلام عليكم حبيبتي الزينب كل كلمات الشكر تقف عاجزة امام ردك السريع والمستفيض
    جزاكي الله خيرا حبيبتي واثابك الواقع اني عملت كما قلتي لي امس والظاهر ان العييب فعلا بفرن البوتجاز ولكن النتيجة كانت افضل من سابقتها ومرة مع مرة ان شاء الله يضبط بس طلع حلو والله لكن من فوق معرفش ليه مش بيلمع زي بتاعك وشوية قشرته ناشفة معرفش بقى ليه بس حبيبتي نفسي اسأل كمية الزبدة او السمنة المفروض تبقى قد ايه انا بس بمسح بالفرشاه بين الطبقات ينفع ولا لازم اغرقه سمنه عشان يبقى طري زي الحقيقي؟كمان حبيبتي انا مثلا اخدت قطعة عجين فردتها وحطيت فيها السمنة وطبقتها كذا مرة وخلاص سبتها على جنب واعمل التانية اجي بعد كده عايزة احط الاتنين مع بعض الاقي انهم مش راضيين يندمجونهائي وقلت يمكن في الفرن بس برضه في الفرن اتفصلو على بعض لفطيرتين رفيعين مستقلتين معرفش بقى ايه المشكلة انااسفة بجد على كتر الاسئلة وغلاستي اعذريني حبيبتي ولكن كل مااقول خلاص مش هعمل تانني اشوف صورك يرجعلي الحماس واقول مش هبطل الا لما يبقى قريب حتى من بتاعك الجميل ماشاء الله
    ربنا يجزيكي خير الجزاء حبيبتي ومرسي اوي بجد على تعبك معايا
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة يا ام يمنى..بعدين مفيش بين الاخوات شكر..

كده احنا عرفنا اول مشكلة فين طبعا هو البوتجاز..تمام..ممكن نتخطاها بتسوية الفطيرة على فوق زي ما قلت لك..

بالنسبة لانك بتمسحي الفطير بفرشة..طبعا ممكن يكون احد الاسباب برضك انه بيكون ناشف..لازم تكتري السمنة شوية..يعني قطعة العجينة تروح و تيجي معاك ..تتزحلق يعني..على السمنة يعني لازم تكتري الكمية..و طبعا مرة على مرة هتقدري تظبطيها..اهم شيء متيأسيش..هو الموضوع ممارسة و طبعا انك تكوني شفتي حد عملها قدامك..

شكلك كده هتخليني اعمله تاني بخطوات اكتر تفصيلا..

بالنسبة لمسألة الاندماج دي..هما المفروض ميندمجوش..هما المفروض..تبقى عامله زي العجينة المورقة كده..

سبيها بس تستريح شوية..و بعدين ابقى افرديها بأيدك الاتنين ..هلاقيهم منفصلوش ولاا حاجه..و بعدين نوع الدقيق بيفرق انا بستعمل دقيق مخبوزات..فبيعطي نتيجة افضل..بكتير..من دقيق متعدد الاستعمالات

مش عارفة انا حاسة اني مش عارفة اوضح لك الصورة..
    منتظره ردك.و ان شاء الله اكون قدرت اوصلك اللي في بالي..

الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة توتا القطوطه عرض الرد
    ما شاء الله

تسلم الايــادي
    تسلمين يا توتا..نورتيني

مواضيع مشابهه

1. الفطير المشلتت
    بواسطة حبيبة قلبى في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 21
    اخر موضوع: 10-08-2011, 03:16 AM
  2. الفطير المشلتت
    بواسطة Ranrona. في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 20
    اخر موضوع: 02-04-2011, 07:48 PM
  3. الفطير المشلتت بالصور
    بواسطة عبق الزهور2009 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 12
    اخر موضوع: 14-09-2008, 11:12 AM
  4. الفطير المشلتت المصري
    بواسطة sweety-lady في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 10
    اخر موضوع: 11-02-2007, 08:51 PM
  5. الردود: 2
    اخر موضوع: 21-05-2006, 09:07 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ