انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 6 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 53

الموضوع: الأعشاب _8_و الشعر موسوعة د.حكيم زمانه بالعلم والتجربة

الردود
    273

flower3 الأعشاب _8_و الشعر موسوعة د.حكيم زمانه بالعلم والتجربة

اولا نحمد الله على قبول هذا الملف عند الناس ..ونثنى بشكر الناس على التواصل معنا من خلاله و ثقتهم ..واعرفكم بشىء مهم جدا ..ان الغرب تفوقو فى هذا المجال تفوق مذهل ...احيانا اقف مشدوه اما تفوقهم هذا ..ليس اعجابا بمجتمعهم فانا اعلم مدى الضعف الاجتماعى الذى هم فيه ..بس بصراحة بحسدهم على تقدمهم المبهر فى هذا المجال ..وثقو تماما ان كل من يتوغل فى هذا المجال ..أحس انه فعلا لا شىء ...ربنا يعلمنا جميعا ..عاوز اخلص الملف اللى مش عاوز يخلص ده ..بس بصراحة ملف طويل و شيق وياريت بس الناس تحاول تجرب و تشغل ايديها فى التراكيب ..لانه مجال رائع و فيه ابتكار وعلم وتجربة
    نكمل ما نحن فيه ..الأعشاب التى تمنع التساقط و تزيد من كثافته من خلال تنشيط البصيله وزيادة تدفق الدم اليها ..عشبة اليوم ربما تكون عشبه غريبه عليكم و لكنها مشهورة عالميا و تاريخيا جدا ..اسمها عشبة (الجابوراندى) ...اسمها باللاتينى (بايلو كارباس ) يعنى مزيد الشعر او منشط الشعر ..وده دليل على ثقلها التاريخى فى موضوع الشعر لدرجة انهم اشتقو اسمها من مفعولها ..طبعا مش هندخل فى فوائدها الطبية الاخرى لانها ممكن تاخد ملف لوحدها ..
    _كيف تعمل العشبة : هذه العشبة تسبب ما يسمى توسيع (vasodilatation) للشعيرات الدموية المغذية لبصيلة و غلاف الشعرة ..بالطبع يزيد توارد الدم فتزيد تغذية الشعرة وتبتدى تتحسن خصائصها ..الجميل ان هذه العشبة دائما تذكرنى بعقار (المينوكسيديل) وده من اشهر العقارات العالمية فى منع التساقط ..بس عن تجربه و صدقونى البدائل العشبية بتعطى نتيجة احسن منه ...ومعلش اذكر لكم حاجة لطيفه كدة عند المينوكسيديل ده ..اصلا الشركة المنتجة كانت تجرى تجارب عليه كدواء مخفض للضغط من خلال توسيعه للاوعية الدمويه الطرفيه ..فوجئوا ان المتطوعين اللى بيجربو عليهم بدا شعرهم ينمو اسرع ..و الذى كان منهم اصلع أحس بشعر خفيف بدأ ينمو فى مكان الصلع ...طبعا لما وجدا ذلك عرفو انهم تسويقيا سيجنو الملايين من العقار اذا كان للشعر عنه اذا كان للضغط ...فنزلوه كعلاج للشعر موضعى علشان يزيد اثره ..(طبعا غريبه) ..الغريب ان نفس الموضوع حصل مع نباتنا الجميل ..كانو بيستخدموه حقن تحت الجلد لبعض الحالات وجدوا ان الشعر بيكثف و يزيد ...تشابه غريب سبحان الله ..ومن يومها استخدم موضعيا لهذا الغرض ..من اجمل المعلومات بالنسبة للنبات ده ان الدولة المشهورة عالميا فى انتاجه هى البرازيل ..منعت اى نقل او بيع بذور او شتلات لاى منطقه فى العالم حتى تنفرد هية بانتاجها ..وهناك قانون يجرم ويسجن من حاول نقله خارج بلاده ..هوة ده المحافظة على الثروات القوميه ...العرب بيبيعو ثروات نباتيه ضخمة ..و ترجعلهم اضعاف اضعاف اثمانها منتجات مستخلصة منها ..طبعا الخلاصة هيه اللى بتباع من البرازيل لجميع انحاء العالم وده اللى احنا عاوزينه .
    _طبعا هتستخدمى الخلاصة العشبية كدهان موضعى لفروة الراس مع تدليكه تدليك خفيف حتى تمتص ...طبعا بعدها بتحسى ببعض العرق فى الراس لانها بتزود التعرق لانها بتفتح المسام و تزود توارد الدم ..طبعا المادة الفعاله فيها هى البيلوكاربين ودى مادة مشهورة جدا ومنها قطرات للعين تستخدم فى علاج الجلوكوما كما هو معروف
    _ما اجمل ان تضاف خلاصتها لخلاصة الزعتر او حصا اللبان او يستخدما بالتبادل او سويا .وتجرى ابحاث الان فى امريكا لزيادة فعاليتها مع خلطها بخلاصة البلميت المنشارى التى تكلمنا عليها و بعض الفيتامينات كالبيوتين ..وباذن الله بعد ميخلص الملف هنبقى نولف مع بعض مجموعة قوية من التوليفات بغرض تعويدكم على كيفيه ابتكار التراكيب .
    _من اشهر تركيباتها (التونوسكالبين) مع خلاصة الشطة و غيرها .!!!!!!!!!!!!!!
    -عاوز اقول معلومة رائعة ...ولكنها تحت التجريب ...ولكن لا انصح طبعا بتجربتها شخصيا لان الخلاصة لا زم تتاخد داخليا بحذر جدا ...المعلومة بتقول ان خلال سته شهورالى ثمانيه شهور تعيد خلاصة الجابورندى المقننه لون الشعر من الابيض الى البنى الداكن و الاسود (عارف انكم متمنين حاجة زى كدة..وانا نفسى بصراحة نفسى فى كدة لما بدر من شعر ابيض وراثى فى رأسى )..وسابحث بنفسى و الحمد لله انا عندى الخلاصة و ساحاول التجربة وربنا يعلمنا ..
    _دى صورها اتماما للفائدة ..مع انى لم اتكلم عنها بتوسع ولكن خشية الملل
    وآسف على الاطالة و اتمنى تكونو استفدتم ..ودمتم سالمين
    آخر مرة عدل بواسطة hakeemo : 22-04-2008 في 08:57 PM

الردود
    69
    يا سلام يا دوكتورنا العزيز...كنت مستنيه الجزأ التامن ده ...رااااااااااااااااااااااائع ...بس منين اجيب الخلاصة دى ...؟؟؟؟ لازم اجرب الخلاصة التحفة دى

الردود
    273
    والله اختنا العزيزة مش عارف بس ممكن اسل لك على الطريقه ..وكتير من الاخوات بيطلبو حاجات بس انا مش فى المملكة للاسف ...سنحاول ايجاد طريقه..المهم انكم تكونو بتستفيدو علميا وعمليا..الموضوع مش كلام وبس

الردود
    1,443
    كيف يتم الحصول عليها ؟
    انا في السعودية

الردود
    69
    شكرا يا دكتور برجاء اعطائى احسن وسيله لاستخدامها ..هية العبوة 100 مل زى مقالولى

الردود
    273
    هتخلطى معاها خلاصات اخرى و لا هيه بس ؟؟ ارجو الرد علشان اعرفك الطريقه الصحيحة

الردود
    95
    جزاك الله خير على مواضيعك الرائعه
    اتمنى بعد ماتخلص ملف الشعر تبدا بملف عن مشاكل البشره وعلاجها اذا سمحت
    وشكرا

الردود
    273
    لك ذلك اختنا الكريمةلو اطال الله فى العمر ..واتمنى تكونو مستفيدين من الملف ده ..ولو فى اى مشكله او مناقشة او اعتراض اتمنى لا تبخلو به على ..فنحن نتعلم و نعلم ...وشكرا على التواصل

الردود
    69
    شكرا دكتورنا على التواصل ...بس عاوزة اعرف افضل الخلاصات اللى استخدمها معاها ...يا ريت حضرتك تدينى برنامج زى بقيه الاخوات ....ربنا معاك و تستحملنا

الردود
    405
    السلام عليكم جميعا .....
    فعلا ملف رائع نشكرك جدا عليه بارك الله تعالى لك
    ممكن اعرف اجيب هذه الخلاصه من اين ؟ على فكرة انا من مصر القاهرة

مواضيع مشابهه

1. الأعشاب__7__و الشعر ملف د.حكيم زمانه بالعلم و التجربه
    بواسطة hakeemo في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 26
    اخر موضوع: 16-12-2010, 11:38 AM
  2. الأعشاب___5___ و الشعر ملف حكيم زمانه بالعلم و التجربة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 04-05-2008, 05:11 PM
  3. ملف الأعشاب ..2...و الشعر ....موسوعة حكيم زمانه
    الردود: 12
    اخر موضوع: 22-04-2008, 05:50 PM
  4. الأعشاب ..3....و الشعر ملف غير مسبوق د.حكيم زمانه
    الردود: 3
    اخر موضوع: 02-04-2008, 11:48 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ