انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 111 الى 114 من 114

الموضوع: علمي ابنتك كيفيه التخلص من الكراكيب ******* امال رفقي*******

Threaded View

الرد السابق الرد السابق   الرد التالي الرد التالي
    الردود
    6,151

علمي ابنتك كيفيه التخلص من الكراكيب ******* امال رفقي*******

السلام عليكم
    الموضوع اللي انا بصدده يهم كل زوجه مع سرعه ايقاع الحياه
    الزوج يذهب اللي العمل ويرجع موش عايز يشوفك الا في احسن صورة والبيت مرتب
    عارفه وسامعاكم انا طول النهار باشتغل في البيت وموش عاجب ومفيش كلمه حلوة تساوي وقفتي علي رجلي من تنظيف وتلميع

نسيتم اهم شئ وده كان نقطه الخلاف موش مهم انك تكنسي وتغسلي المهم تنظمي

الكراكيب الكراكيب

من كثره تعود الاعين علي الاشياء ممكن تكوني بتستخدميها نادرا اصبحت من الكراكيب

اولا قبل اي شي وانتي بتنظمي مطبخك لانه كان لوقت قريب عقده عندي لاني لم ادرب وانا في بيت والدي كيف انظم وارتب والله بيبقي صعب علي اللي ماتعودش

احضرت كيس كبير بلاستيكي معتم اللون وقررت وضع الاشياء اللي زاحمه المطبخ
    برطمان فاضي ونظيف اغطيه للبرطمانات وفي كيس في المطبئيه الملاعق والشوك بعد تجفيفها تلفيها في ورقه وقطعه فحم حتي لاتصدأ

لاني كنت بالاقي في الحوض 24 ملعقه وشوك بيستسهلوا لما مايلاقش نظيف وطبعا بتطري انك تبزلي مجهود ووقت

وهكذا اشياء عديده اذا مر شهر ولم تفتحي هذه الاكياس اعرفي انها كراكيب وهي العامل الاساسي للاكتئاب والضيق
    اجعلي رف التوابل موحد العبوات وباستيكر وبالقلم اكتبي اسماء كل نوع حتي لايرتبك مطبخك في حاله سفرك او تواجدك عند والدتك ويتصل بيكي ويقول انت حاطه الحاجه فين

ممكن اذا كنت كسوله في تنظيف البوتوجاز بتضعي الورق المعدني وبتغيريه كلما اتسخ بالدهون
    لاتنسي وضع سجادة صغيرة في المطبخ الوانها مبهجه فان ذالك يضيف عليك الارتياح

اهم شيء لاتحاولي غسل المواعين بدون قفاز خاص بذللك لان كثرة امتصاص الايدي للمواد المنظفه يودي اللي الفشل الكلوي عند الكثير من السيدات دون ان تعرف السبب

اذا كانت لديك غساله اطباق التاكد من التخلص من الفضلات حتي لاتنسد الفلاتر وانت في غني عن ذللك

ممكن لو فيه انبوبه للبوتوجاز بتعملي ليها تلبيسه من الاشياء القديمه وبزراير حتي يسهل غسلها

عقده زوجي الم الغسيل ولايطبق حاولي كما باحاول انا الاخري وانت بتلمي الغسيل فيه كرسي بتطبقي لكل واحد الملابس الخاصه بيه وخلصت العمليه

في جميع الاحوال لازم يكون الحمام ناشف الارضيه وتغسلي الاحواض والتواليت يوم بعد يوم حتي لاتتكاثر الروائح والجراثيم

لايمنع من انك ترشي معطر بعد الانتهاء من الطبخ فان ذللك يضفي سعاده عليك اولا ثم علي الاخرين

لو ماكنش عنك معطر ممكن شويه فانليا مع قليل من الماء تغلي او قشر الليمون او البرتقال

انا برضه عمات حاجه حلوة طبقت الشورتات والكلتات بالطول علي 3 ثم تبرميها موش هتاخد حيز في الدرج وكذلك الايشاربات

ضعي فقط في المطبخ بعدد افراد اسرتك اطباق والباقي شيليه في النيش هيخفف عليكي عبئ غسيل المواعين
    وكزللك شيلي المواعين الزياده
    وخصصي واحده فقط للارز واخري للطبخ وصينيه ومصفاه للمكرونه

والله العظيم هتلاقي نفسك لاتصرخي وانا عارفه لاني مجربه الموضوع ده وعندك وقت للفراغ تستفيدي به للمذاكرة موش تفكري ياهل تري مين اللي هيحن عليكي ويغسل المواعين

وياريت كل ام تدرب بنتها حتي ولو صغيره المساعدة معها
    آخر مرة عدل بواسطة امال رفقي : 10-10-2008 في 04:49 AM

مواضيع مشابهه

1. امال وكروشيه من بولندا ** امال رفقي **
    بواسطة امال رفقي في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 82
    اخر موضوع: 19-12-2014, 01:20 PM
  2. تفانين امال للشنط بالخرز والسلوفان *** امال رفقي ** متجدد
    بواسطة امال رفقي في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 65
    اخر موضوع: 25-10-2014, 05:36 AM
  3. التخلص من الكراكيب
    بواسطة نرجوس في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 30-11-2009, 05:48 PM
  4. أنتى و ابنتك العروس اليك ايتها الام
    بواسطة om_maram في نافذة إجتماعية
    الردود: 1
    اخر موضوع: 26-04-2009, 09:40 PM
  5. علمي ابنتك عمل ورود من ابسط الخامات مثل الكرنيش
    بواسطة زهرة بني عدنان في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 33
    اخر موضوع: 26-04-2008, 09:09 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ