انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 10 من 25 الأولىالأولى ... 6789101112131420 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 91 الى 100 من 248

الموضوع: عروسات المستقبل تعالوا اقولكم ..

الردود
    900
    علياء حبيبتى انصحك بلاش براون ... انا كنت الاول بستخدمها لانى مش بحب الفتله خالص .. واه كان بيطلعلى حبوب .. ولما بنت عمى عرفت انى بعمل بالبراون قالت لى بلاش لان دى بتخللى الشعر يتقل ويخشن ويبقى عامل زى دقن الراجل بالظبط ... فبطلتها الحمد لله .

فأنصحك بلاش.

الردود
    5
    ياهنوده ياعسل انتي على فكرة انا عندي ليكم طريقه تفتح لونك وتخليكي منورة قبل الزواج

اللي هي الدخان
    طبعا حتستغربو بس هي طريقه الكل مجربها عندنا في السودان
    والمعروف عن السودانيين انو نصهم بشرتهم سمرة ويمكن الاغلبية فلما الوحده تكون عروس قبل الزواج بشر ولا شهرين بتقعد في الدخان وهو بيساعد على تنقية لون البشرة وجعلها نظرة وفاتحه اللون بالجد رهيييييييييب والدخان عندنا من العادات اللي كل بنت قبل ما تتزوج بتعملوا وحتى بعد الزواج تعمليهو كل شهر ولا شهرين لما تلقي لونك بقى باهت ومافهوش نظاره الدخان دة ياستي بتعمليه كيف؟ الجواب انك تجيبي طلح حطب يعني وتحطيه في حفره اذا عندك في الحوش بتاعك حفرة واذا ماعندك حفرة اعملي حفرة عميقه وضعي فيها الطلح وولعيه بس لازم تكون النار خفيفه مش مولع نار بس يكون زي الجمر يعني المهم انتي تجي تقعدي في كرسي صغير وتغطي نفسك كويس ببطانيه تقيله عشان الدخان يملا جسمك وملاحظه لازم تكوني لابسه شي خفيف ومامتحاجاهو لان الدخان بطلع لون اصفر على الملابس ومابيروح المهم يعني ممكن تلبسي ملابس داخلية بس وتقدعي في الدخان من ربع ساعه لغاية نص ساعه يوميا ولا يوم بعد يوم ده قبل الزاج وتستمري فيهو لمده شهر كويس حتلاقي اول مره تعملي فيها الدخان انو لونك بقى اصفر وكل مرة بتعمليهو لونك بيقى اصفر زياده يمكن بعد عده استعمال للدخان يبقى لونك بني بسبب طبقه الدخان معليش استحملي شكلك احنا عندنا في السودان فترة الدخان دي اسمها حبس لانك بتبقي فيها محبوسه ومابتطلعي بسبب مظهرك ولونك المهم بعد ماتعدي الفترة قبل الزاج باسبوع ولا كم يوم بتجي تشيلي جسمك بالحلاة وانتي حتندهشي من النتيجه هي بتحتاج ناس خبيرين في الدخان يعني لو حبيتي الفكرة وبتعرفي وحده سودانيه خليها تعمل ليكي الدخان لانو نتايجو روعه بالجد على فكرة قبل ما تقعدي في الدخان لازم تمسحي جسمك وتدهنيه بزيت (هو زيت او دهن مخصص للدخان) عشان مايعمل جفاف لي جسمك انتي لو بتعرفي وحده سودانيه خليها تعملوا ليكي هو اصلا بيعملوهو مع الدخان بالجد لو الوحده سمرا بتطلع بيضه بسبب الدخان وكل الناس حتتفاجا بيكي يوم العرس على فكرة الدخان مفيد جدا لوجع الجسم والام المفاصل ومفيد بعد الزواج لانه بيضيق المهبل

الردود
    321

byebye

تعقيب كتبت بواسطة م.هبة عرض الرد
    علياء حبيبتى انصحك بلاش براون ... انا كنت الاول بستخدمها لانى مش بحب الفتله خالص .. واه كان بيطلعلى حبوب .. ولما بنت عمى عرفت انى بعمل بالبراون قالت لى بلاش لان دى بتخللى الشعر يتقل ويخشن ويبقى عامل زى دقن الراجل بالظبط ... فبطلتها الحمد لله .

فأنصحك بلاش.
    جزاك الله خيرا يا هبة
    أنا فعلا بطلت أستخدمها على وشي خلاص
    و كل الطرق التانية بيطلع منها حبوب علشان بشرتي حساسة

بس لما هنودة قالت على الواكس قلت لو حد مجربه ممكن يفيدني

شكرا على النصيحة مرة تانية

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة Aaliya عرض الرد
    السلام عليكم...
    أولا أحب أشكرك يا هنودة على النصائح المفيده
    إن شاء الله حكتبها في ورق و نستخدمها في الوقت المناسب

لفت نظري آخر تعليق ليكي على موضوع شعر الوجه
    صراحة ده الكابوس الأكبر في حياتي و مش لاقيتله حل خالص

جربت الخيط قبل كده و طلعلي حبوب قلت أجرب براون - خصوصا إن واحده صاحبتي جربتها و قالتلي انها كويسة - و طلعتلي حبوب بشعة بعالج آثارها لحد دلوقتي

و بعدين قريت مشاركتك عن الـ WAX من فيت
    هو انت جربتيها أو أي حد جربها؟؟؟

يا ترى بتعمل حبوب ولا لأ ؟؟

و جزاك الله خيرا
    اهلا بيكى يا علياء بصى حبيبى انا عن نفسى بستخدم الفتلة والاول كانت تطلع ليا حبوب بس بعد كدا عرفت طريقة صح للفتلة انى لما اخلصها امسحى وشى بمياة ورد باردة وبعدها احط مرهم فيوسيدين لمدة 3 ايام والحمد لله بقيت الامور كويسة

بالنسبة الواكس انا بصراحة مش جربته ده بنات اصحابى عملوه وعجبهم بس ده اختلاف بشرة عن بشرة خايفة اقولك اعمليه وبشرتك مش ترتاح ليه بس لو عايزة انتى جربى على جزء صغير اوى على وشك ويارب تلاقى النتيجة اللى عايزها ياقمر

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة نادمه عرض الرد
    ياهنوده ياعسل انتي على فكرة انا عندي ليكم طريقه تفتح لونك وتخليكي منورة قبل الزواج
    تعقيب كتبت بواسطة نادمه عرض الرد

اللي هي الدخان
    طبعا حتستغربو بس هي طريقه الكل مجربها عندنا في السودان
    والمعروف عن السودانيين انو نصهم بشرتهم سمرة ويمكن الاغلبية فلما الوحده تكون عروس قبل الزواج بشر ولا شهرين بتقعد في الدخان وهو بيساعد على تنقية لون البشرة وجعلها نظرة وفاتحه اللون بالجد رهيييييييييب والدخان عندنا من العادات اللي كل بنت قبل ما تتزوج بتعملوا وحتى بعد الزواج تعمليهو كل شهر ولا شهرين لما تلقي لونك بقى باهت ومافهوش نظاره الدخان دة ياستي بتعمليه كيف؟ الجواب انك تجيبي طلح حطب يعني وتحطيه في حفره اذا عندك في الحوش بتاعك حفرة واذا ماعندك حفرة اعملي حفرة عميقه وضعي فيها الطلح وولعيه بس لازم تكون النار خفيفه مش مولع نار بس يكون زي الجمر يعني المهم انتي تجي تقعدي في كرسي صغير وتغطي نفسك كويس ببطانيه تقيله عشان الدخان يملا جسمك وملاحظه لازم تكوني لابسه شي خفيف ومامتحاجاهو لان الدخان بطلع لون اصفر على الملابس ومابيروح المهم يعني ممكن تلبسي ملابس داخلية بس وتقدعي في الدخان من ربع ساعه لغاية نص ساعه يوميا ولا يوم بعد يوم ده قبل الزاج وتستمري فيهو لمده شهر كويس حتلاقي اول مره تعملي فيها الدخان انو لونك بقى اصفر وكل مرة بتعمليهو لونك بيقى اصفر زياده يمكن بعد عده استعمال للدخان يبقى لونك بني بسبب طبقه الدخان معليش استحملي شكلك احنا عندنا في السودان فترة الدخان دي اسمها حبس لانك بتبقي فيها محبوسه ومابتطلعي بسبب مظهرك ولونك المهم بعد ماتعدي الفترة قبل الزاج باسبوع ولا كم يوم بتجي تشيلي جسمك بالحلاة وانتي حتندهشي من النتيجه هي بتحتاج ناس خبيرين في الدخان يعني لو حبيتي الفكرة وبتعرفي وحده سودانيه خليها تعمل ليكي الدخان لانو نتايجو روعه بالجد على فكرة قبل ما تقعدي في الدخان لازم تمسحي جسمك وتدهنيه بزيت (هو زيت او دهن مخصص للدخان) عشان مايعمل جفاف لي جسمك انتي لو بتعرفي وحده سودانيه خليها تعملوا ليكي هو اصلا بيعملوهو مع الدخان بالجد لو الوحده سمرا بتطلع بيضه بسبب الدخان وكل الناس حتتفاجا بيكي يوم العرس على فكرة الدخان مفيد جدا لوجع الجسم والام المفاصل ومفيد بعد الزواج لانه بيضيق المهبل

اهلا اهلا باهل السوادن معانا.. منورة يا جميل فكرتك جديدة وحلوة ياريت لو حد عملها يقولنا النتيجة وكمان ياقمر فيدنا اكتر بتجاربك

الردود
    1,943
    بنات قمراتى النهاردة حنتكلم على
    المـيـكـب

طبعا طبيبعى اى بنوتة مننا بتجيب ميكب خاصة عشان جوازها بس بلاقى بردو اسئلة كتير زى ...
    اجيب اد ايه ؟؟؟
    اجيب من كل نوع الوان ايه ؟؟
    طيب ايه ماركات ؟؟؟
    احط امتى ميكب كل يوم ولا الصبح ولا امتى ؟؟؟؟
    اعود جوزى على شكلى الطبيعى ولا خلينى بميكب عشان ابقى احلى ؟؟؟

تعالوا بقى نجاوب
    الاول خلينا متفقين ان الميكب بيبقى لجوزنا جوا البيت لانه حرام نحطه ونخرج بيه صح ؟؟
    اى راجل فى الدنيا بيحب التغيير بس بردو بيحب الشكل الطبيعى بتاع زوجته يعنى اوقات يحبها حاطة ميكب خفيف وقليل يحب التقيل لو كانت مناسبة او حفلة بس معظم الوقت يحب الطبيعى

لو انتى متعودة تحطى ميكب برا البيت حتلاقى ان جوزك مش حيحس بفرق لما تحطيه جوا البيت ازاى ؟؟
    لانه كل يوم هو شايفك وانتى حاطة ميكب لما تيجى بقى فى يوم عايزة تحطى جوا البيت مش حيلاقى تغيير بالعكس حيحس بالزهق .. اما لو انتى مش بتحطى برا البيت وتيجى فى يوم تحطى ميكب فى البيت وااووو حينبسط جدا لانه حيحس انه شاف حاجة جديدة منك .. سبحان الله يا بنات ربنا لما حرم علينا اننا منحطش ميكب برا بيوتنا ولغير محارم كان فعلا له حكمة

عشان كدا يابنات بلاش نجيب ميكب كتير لانك مش 24 ساعة حتحطى ميكب وبالتالى حيقعد معاكى كتير جدا حرام تجيبى انواع كتير وفى الاخر تلاقى نفسك صلاحيتها خلصت وبترميها
    طيب نجيب ايه ؟؟
    فيه اساسيات من الميكب وفيه حاجات تكميلية من الميكب

اساسيات الميكب ::::
    فونديشن " كريم الاساس "
    كونسلير " خافى العيوب مخصص للهالات "
    بلاشر " احمر الخدود "
    كحل
    روج وجلوس
    مناكير

ديه حاجات فى الميكب تدى شكل حلو للبشرة وبيدى ميكب خفيف هادى

حاجات تكميلية من الميكب
    لوس باودر " البودرة السائبة "
    كومبكت بودر " البوردة المضغوطة "
    ماسكرا
    ايشادو
    اى لينر
    محدد للشفاه
    كريم اضاءة للوجه

كل الحاجات ديه حنحتاج منها حاجة واحدة يعنى مش حنحتاج 2 فونديشن ولا 2 كونسلير هما 1 من كل نوع حيكفى بس فيه حاجات حنحتاج منها كذا عدد زى :::

بلاشر .. مثلا حنجيب درجة الروز منه ودرجة السيمونى منه وحسب ما يليق على بشرتك تجيبى منه لانه بيدى منظر حلو اوى للبشرة

كحل .. نوعى بردو فى الالوان طبعا الاسود ملك الالوان وعندك الوان كتير زى تراكوز وزيتونى وابيض اجيبى اللى يليق عليكى

روج وجلوس هاتى كل الالوان اللى تحبيها وغيرى فى الدرجات .. يعنى مثلا جيبتى روج لونه روز هاتى جلوس روز اغمق درجة ليه ؟؟ عشان لما تحطى الروج ممكن تكملى بالجلوس وتلاقى انه بيدكى لون مختلف فاهمنيى ياقمرات ؟؟؟ العبى بالالوان ونوعى بين درجات الروز والاحمر والبنيات وهكذا وانتى على ذوقك

مناكير هو طبعا استخدامه مش حيبقى كتير لانك يبقى في اوقات مينفعش فيها صلاة .. لو بتحبى الفرنيش هاتى اللى يناسبك منه وعامة هاتى اى لون حيليق عليكى

كدا خلصنا انواع وعدد المكيب .... نيجى بقى امتى نستخدم الميكب ؟؟؟
    بصوا ياقمرات خلينا زى ما قولنا على طبيعتنا حتى واحنا حاطين بالمكيب يعنى خليها حاجات هادية يعنى لو انتى حطتى بلاشر وكحل وروج حيديكى شكل طبيعى يجنن
    لو عايزة سهرة زودى فى الفونديشن ولوس باودر وكريم اضاءة
    عامة احنا مش عايزين نحط مقياس نحط اد ايه .. هو كل واحد حسب اللى يرتاح فيه وحسب ما جوزك يرتاح وديه اكيد حتعرفيها ايام الخطوبة وكتب الكتاب اكيد زوجك علق مثلا على ميكب بتاعك اذا كان بيعجبه ولا ...
    بس دايما الطبيعة تكسب

نصيحة كمان ياقمرات ساعات وانتى بتشترى ميكب تلاقى الوان بالنسبة لكى خايفة تجربيها خايفة تكون مش حتليق ان شاء الله بعد الجواز بعد ما تعرفى جوزك ايه اللى يحبه وانتى كمان تشوفى انتى ارتحتى لايه ساعتها تقدرى تجيبى الوان ديه وتجربيها وتاخدى راي جوزك فيها وانتى كمان تشوفى نفسك ...

بالنسبة لانواع المكيب فيه هنا على المنتدى طبعا موضوع روووووووووووووعة ل toty lovey الخاص باى استفسار عن انواع الميكب وهى بنوتة زى العسل وذوق جدا تقدروا تسوفوا الموضع وتسفيدوا منه فى انواع الميكب

ده كان اول جزء فى الميكب وحنكمل باقى الموضوع ان شاء الله بس عندى ضيوف اروح اشوفهم وارجعلكم

الردود
    5
    تعقيب كتبت بواسطة هنودة هنانيدو عرض الرد

اهلا اهلا باهل السوادن معانا.. منورة يا جميل فكرتك جديدة وحلوة ياريت لو حد عملها يقولنا النتيجة وكمان ياقمر فيدنا اكتر بتجاربك
    مشكورة ياعسل على فكرة انا امي مصرية

وبعدين انا شفت عماتي وبنات عماتي وصديقاتي كلهم مجربين الدخان وطلع تحفه عليهم بالجد روعة وامي دلوقتي بتستعملو وحلو جدا طبعا مش بتعملوا زي العرسان كتير يعني بس يومين وبعد كده تشيلو بالسويت بس النتايج انما ايه جنااااااان

انا ماعنديش خبرة كبيرة اوي في الخلطات ومابعملش خلطات لان لوني حلو الحمدلله
    يادوبك خلطه الصوابين لانهم بيقولوا انها بتوحد لون الجسم خلطة الصوابين موجوده هنا في المنتدى

الردود
    1,365
    بجد موضوع اكتر من رائع انا قريته م الاول وان شاء الله هجيب ليكوسيد ار للركب والكوع اما للمناطق الحساسه فى كريم اسمه فولديكس ده foldex هجربه ان شاء الله واقولوكم على النتيجه وكمان زيت الافندر معروف للتفتيح وممكن استخدامه للمناطق الحساسه

اما بالنسبه لشعرى فهو بحالات وحاليا فى اسوأء حالاته قشره وجفاف القشره بستخدم شامبو علاجى fongitar والجفاف بستخدم مره حمام زيت ومره حمام كريم ور بنا يهل لكن السيرم كان وحس اوى على شعرى نشفه وهشه رغم انى جبت كاريتيه وهو نوع كويس

المهم ان شاء الله ان جوازى هيكون فى خلال شهر دعواتكم ان ربنا يتمم جوازى على الخير ويهديلى خطيبي واهله واهلى يارب

الردود
    16,781
    التدوينات
    11
    التكريم
    • (القاب)
      • مُبدعة صيف 1430هـ
      • الذوق الراقي
    (أوسمة)
    هنوووووووووووده
    مووضوعك النهارده جميل
    ويالا عايزاكي علشان نكمل ايقمر

يارب احفظ لي ابنتي وزوجي وكل اهلي واحبابي
    امين يارب

مسابقة افضل تقرير عن مدينه في بلدك شاركونا

الردود
    1,155
    ياااااااااااااااااااااااااه هنوده بجد مش عارفه اقولك ايه..........ماشاء الله عليكى انتى جامده جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.....ر بنا يوفقك ياااااااااارب ويجعلك اجمممممممممل البنات فى عيون جوزك ياقمر ويسعدك
    وبجد بجد كللل ما اقرا نصايحك بستفاد جدااااااااااا

ونورااااااا بقى ايه الشغل الجامد ده ياعم انتى عارفه انا فعلا نفسى ابدا العب رياضه فعلالالالا بس مش عارفه مش متشجعه لييييييييه؟؟؟؟؟

بس هحاول لانى فعلا عايزة اشد جسمى وكمان هعمل تمارينك بس عايزة كمان تمرين يكون فعاااااااال جداااااا لمنطقه البطن كلهااااااا ويشدها كويس وطبعا يكون بسيط وبالتفصيييييييييل عشان اعمله صح.......ههههههههههههه معلش بقى طمااااااااااعه

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 12)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 258
    اخر موضوع: 13-11-2009, 09:06 AM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM
  3. " عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 3 )
    الردود: 310
    اخر موضوع: 09-06-2009, 08:57 PM
  4. عروسات المستقبل تعالوا اقولكم.. جزء 2
    الردود: 268
    اخر موضوع: 08-05-2009, 09:20 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ