انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 12 الأولىالأولى 1234567 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 112

الموضوع: ملف شامل عن الحضانات في مصر

Hybrid View

الرد السابق الرد السابق   الرد التالي الرد التالي
    الردود
    1,354
    طبعا موفقاكي حبيبتي ... اصل هيا اللي وافقت في الاول انها تنزل شوية من الفلوس ..ما تجيش بعد كدة تعاقبك وترجع الولد بدري ...الله اعلم اذا كانت بتفرق في المعاملة هناك كمان باللي بيدفع اكتر اذا كان عندها المبدا ده حاجة تقلق
    ربنا يستر علي ولادنا ويقوينا علي تربيتهم

الردود
    630
    واللة ربنا يستر بس معتقدش ان فية فرق فى المعاملة اصلا الحضانةمفيهاش دلوقت غير ابنى وولد كمان وبعدين اللى فهمتة من كلامها قبل كدة ان مش انا لوحدى اللى نزلت معاها بس هى من الواضح انها بتعمل كدة علشان يعنى انا مطلبش حاجة زيادة على اساس انى مسكينة وهى اتنزلت وخدت الولد اعتقد انها بتعمل كدة مع الكل و اللة انا مش عارفة حظى كدة مع المدرسة ومع الحضانة دة اكيد العيب فية لانى مش عارفة اختار ولا العيب فى المنظومة كلها وان الناس مبقاش عندها ضمير واللة ما انا عارفة

الردود
    7

heart2 احببنا

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة لولو كوكى كان اللة فى عونك و عون كل اللى بيعانوا مع اولادهم انا بداءت مع ابنى وكان عمرة ثلاث سنوات ونصف ورحت بية مستشفى عين شمس والنتيجة تاخر فى الكلام يعنى عمرة الفعلى كان سنتين ونص وديتة مركز الجنا فى المعادى لانى من سكان المعادى وكانت الجلسةثلث ساعة 25 جنية و طبعا ما بتكفيش وبياخد جلستين ب50 جنية وبعد كدة فضلت نظام تانى وهو اليوم الكامل يعنى من 9 صباحا حتى 2عصر ا ب40 جنية يعنى نصف شهر ب480 جنية وشهر كامل ب 850 وطبعا كدة افضل هو دلوقتى عمرة 5سنوات والدكتورة قالت لية انة يدخل مدرسة خاص يعنى مش لغات وطبعا فى الاول رفضت لكن لما شفت حالات تاخر اكثر من ابنى حمدت ربنا وانا دلوقتى ادمتلة فى مدرسة الصرح بالمعادى والحمد للة بدا فرق العمر اللغوى يقل ودكتورة رنا سعد الدين ممتازة واطمنك ابنى كان كلامة بسيط جدا جدا دلوقتى مش عارفة اقفلة بؤة ازاى لواحتجتى لاى استفسار ابعتيلى وان شاء اللة اقدر اسعدك

الردود
    1,354
    تعقيب كتبت بواسطة eldorry عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة لولو كوكى كان اللة فى عونك و عون كل اللى بيعانوا مع اولادهم انا بداءت مع ابنى وكان عمرة ثلاث سنوات ونصف ورحت بية مستشفى عين شمس والنتيجة تاخر فى الكلام يعنى عمرة الفعلى كان سنتين ونص وديتة مركز الجنا فى المعادى لانى من سكان المعادى وكانت الجلسةثلث ساعة 25 جنية و طبعا ما بتكفيش وبياخد جلستين ب50 جنية وبعد كدة فضلت نظام تانى وهو اليوم الكامل يعنى من 9 صباحا حتى 2عصر ا ب40 جنية يعنى نصف شهر ب480 جنية وشهر كامل ب 850 وطبعا كدة افضل هو دلوقتى عمرة 5سنوات والدكتورة قالت لية انة يدخل مدرسة خاص يعنى مش لغات وطبعا فى الاول رفضت لكن لما شفت حالات تاخر اكثر من ابنى حمدت ربنا وانا دلوقتى ادمتلة فى مدرسة الصرح بالمعادى والحمد للة بدا فرق العمر اللغوى يقل ودكتورة رنا سعد الدين ممتازة واطمنك ابنى كان كلامة بسيط جدا جدا دلوقتى مش عارفة اقفلة بؤة ازاى لواحتجتى لاى استفسار ابعتيلى وان شاء اللة اقدر اسعدك
    جزاكي الله كل خير علي الافادة والمشاركة

الردود
    1,354
    بوسي يا جميلة ...ما تؤنبيش نفسك ...شكلها بقت ازمة ضمير ... بس غريبة اووي حكاية ان مافضلش غير ابنك وواحد تاني ..باقي الاولاد راحوا فين ...يعني اهلهم نقلوهم من الحضانة ...لو كدة اسالي والدة الطفل التاني اللي مع ابنك في الحضانة ...يمكن يكون حصل حاجة خليتهم يسيبوا الحضانة او الاهالي مش عاجبهم اسلوب المديرة حاولي حبيبتي تعرفي السبب

الردود
    607
    يا جماعه مفيش حضانه كويسة فى اخرفيصل وتكون امان بامر الله لانى نازله ان شاء الله مصر قريب ومحتاجه فى منطقتى حضانه
    كويسة ونظيفة ومش مهم الفلوس بس تكون امان

الردود
    630
    بصى يا كوكى الولد صحى من النوم وبيعيط وبيقولى مش هيرجعونى عندك تانى بس هو كل يوم بيقول كدة وبيرجع مبسوط من الحضانة ويقولى الحضانة حلوة على اخر النهار يغير راية ويقولى وحشة وعايز اعقد فى البيت بس انا النهاردة لبست وهنزل اروح معاة واحاول اسال فى الحضانة لية الاطفال مشيت ولما اشوف المهم لما ابنى لقانى هنزل معاة بيستعجلنى على انة يروح الحضانةواللة انا مشعرفة هو موقفة اية بالظبط من الحضانة ولا هو عايزها وعايزنى فى نفس الوقت قوليلى رايك اية

الردود
    630
    فى نفس الوقت انا كنت مرتاحة وهو فى الحضانة لانة بيتعبنى جامد جدا وبعدين لما ابتديت اودية الحضانة كان الولد قبلها نفبتة زى الزفت وبيعمل حركات وحشة كتير ولما وديتة الحضانة اتظبط شوية وبقى احسن وانا بقيت اهدى شوية لانى اصلا عصبية وكانت بردة طريقتى مش صح اوى معاة لكن انا مش عارفة الاحسن اية وانا لو قعد معاية تانى واحنا كمان ايم امتحانات لاختة اعتقد انى هرجع تانى اتعصب علية بس واللة دة غصب عنى لان الضغط لية جامد واللة وهو شقى جدا مش عارفة اعمل اية اكمل الشهر وبعدين يقعد لما اختة تاخد الاجازةواقدملة الدراسة الى جاية بيبى كلاس ولا اسحب الفلوس و يقعد من دلوقتى طولت عليك لكن معلش عايزة اعرف رايك

الردود
    630
    بصى يا كوكى انا لسة راجعة دلوقتى لما رحت مع ابنىاول لما دخل كان ماسك فية جدا وبعدين الميس قالتلو تعالى اديك بالونة راح لها ونسينى تماما وفضلت مستنية مسمعتوش بيعيط خالص ولا سال عنى اصلا وقعد يلعب بالالعاب ومع الاولاد وعلى فكرة انا رحت لقيت فى الحضانة اولاد حوالى 5 او 6 يعنى عدد كويس وبعدين مشيت وفضلت واقفة برة مسمعتوش بيعيط خالص فطمنت يبقى هو فعلا عايز الحضانة وعايزنى كمان لانة متعلق بية جدا ولاانتى اية رايك حتى المدرسة اللى كان بيقولى انها بتقولو انت مش هتروح عند ماما انا سمعاة كل شوية ينادى عليها ويخليها تعملة حاجة يعنى هو بيلعب بية ولا انتى اية رايك لو كان فى حاجة بتزعلة من الحضانة ماكنش هيعمل كدة وينسانى صح معلش انا طولت عليك جامد بس عايزة اسمع رايك

الردود
    1,354
    تعقيب كتبت بواسطة possy26 عرض الرد
    بصى يا كوكى انا لسة راجعة دلوقتى لما رحت مع ابنىاول لما دخل كان ماسك فية جدا وبعدين الميس قالتلو تعالى اديك بالونة راح لها ونسينى تماما وفضلت مستنية مسمعتوش بيعيط خالص ولا سال عنى اصلا وقعد يلعب بالالعاب ومع الاولاد وعلى فكرة انا رحت لقيت فى الحضانة اولاد حوالى 5 او 6 يعنى عدد كويس وبعدين مشيت وفضلت واقفة برة مسمعتوش بيعيط خالص فطمنت يبقى هو فعلا عايز الحضانة وعايزنى كمان لانة متعلق بية جدا ولاانتى اية رايك حتى المدرسة اللى كان بيقولى انها بتقولو انت مش هتروح عند ماما انا سمعاة كل شوية ينادى عليها ويخليها تعملة حاجة يعنى هو بيلعب بية ولا انتى اية رايك لو كان فى حاجة بتزعلة من الحضانة ماكنش هيعمل كدة وينسانى صح معلش انا طولت عليك جامد بس عايزة اسمع رايك
    حبيبتي انا تحت امرك في اي وقت
    انا حاسة بيكي اووي...لان ابني لما بيروح المدرسة فترة الصبح بتبقي الامور هادية بالنسبة لي وبعرف اركز مع ابني الصغير لكن يوم الاجازة ده بيبقي دمار وخناق طول اليوم
    كمان الاولاد لما بيروحوا الحضانة بيبقي احسن ليهم ولكي انتي كمان ...انا حتي مش عارفة هعمل ايه لما ابني ياخد الاجازة من المدرسة
    احسن لهم انهم بيتعملوا حاجات كتير وبيشوفوا ناس مختلفة ويكونوا صداقات وبيتظبتوا نفسيا واجتماعيا ..وبالنسبة لك ارحم انه يروح الحضانة لانه في البيت هيتعبك كتير وخصوصا اخته هيبقي عندها امتحانات فده هيعصبك اكتر...فخليه في الحضانة ده من رايي
    وبالنسبة للحضانة بتاعته مادام هو مبسوط منها ومش بيعيط وانتي شفتي ده بنفسك فخليه فيها احسن اولا لانه اتعود عليها وارتبط باصحاب ومدرسات هناك
    ثانيا محصلش منهم حاجة محددة او مشكلة بعينها تخليكي تنقليه
    ثالثا لو غيرتي الحضانة برضه هيقلك نفس الكلام لانه واضح انه مرتبط بيكي اوووي ومش عايز يبعد عنك
    رابعا لو غيرتي الحضانة هتعيدي القصة من اولها لانه هياخد وقت عقبال ما يتعود علي الجو الجديد هناك
    اهم حاجة انك روحتي بنفسك وشفتيه مبسوط هناك وبيلعب ومفيش حاجة مضايقاه دي اهم حاجة...احنا كل اللي كان مخوفنا انهم يكونوا بيعاملوا الاولاد وحش ..وده شفتيه محصلش وكمان لاقيتي اولاد تانين في الحضانة وده كمان نقطة مهمة معني كدة ان فيه اقبال عليها مش زي ما كنا فاكرين
    وربنا يوفقك حبيبتي ...وبعدين انتي لو هتقدمي له بيبي كلاس السنة دي يبقي استني خليه في الحضانة بتاعته ومتغيرهاش وتغير بتغير يبقي علي المدرسة علي طول علشان كتر التغير ما يؤثرش عليه
    وممكن تبقي تلفتي نظر المدرسة بشكل غير مباشر كدة بلاش تقولو انك مش هترجع عند ماما لان الحاجة دي اكتر حاجة تخوف الاطفال من الحضانة او المدرسة

وربنا يحمي ولادنا ويصبرنا علي تربيتهم
    آخر مرة عدل بواسطة kouky5 : 30-04-2009 في 01:32 AM

مواضيع مشابهه

1. أفضل الحضانات في مصر
    بواسطة Ranona في الأمومة والطفولة
    الردود: 99
    اخر موضوع: 17-03-2015, 02:01 PM
  2. ملف الحضانات في الأسكندرية
    بواسطة monydent في ساعدوني
    الردود: 88
    اخر موضوع: 21-05-2012, 06:36 PM
  3. ملف شامل عن الحضانات في مصر
    بواسطة kouky5 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 93
    اخر موضوع: 05-05-2010, 10:25 AM
  4. أفضل الحضانات في جده
    بواسطة ام لنو في الأمومة والطفولة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 28-06-2006, 06:40 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الكلمات الاستدلالية لهذا الموضوع

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ