انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 18 من 27 الأولىالأولى ... 8141516171819202122 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 171 الى 180 من 267

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة lonleygirl عرض الرد
    هنوده ياقمر ازيك كنت عاوزه حاجه للشعر تنعيم ومنع تقصف بس تجيب نتيجه بسرعه انا عارفه انك هاتقوليلى فيه صفحه خاصه بكدا بس انا بصراحه بثق فيكي وهاعمل اللي تقولى عليه وبعدين ياهنوده مش هانفرح بيكى بقى ولا ايه والله بجد حبيتك جدا والله العظيم
    انا والله كمان فعلا بحبك جدا وحاسة انى اعرفك واعرف كل البنات من زمان واننا اتقابلنا وشوفنا بعض

بالنسبة ماسكات الشعر حاقولك على اللى جربته وطبعا فيه ماسكات تانية كتيرة
    ولسه كاتبهم لكوين

بصى انا جربت ماسك زبادى لوحدة عجبنى بيطرى الشعر جدا وبغسل يعدها شعرى كويس اوى عشان الريحة بصراحة عجبنى
    تحطى زيادى لمدة ساعة

وفيه كمان موضوع الزبدة حلو اوى بس حاسة انه تقيل فى الصيف او لو شعرك بيمشى مع الزيوت يبقى حتعجبك لان شعرى يمشى اكتر مع كريمات موضوع الزبدة بيخلى شعرى دهنى شوية

طريقاتها انك تسخنى شوية زبدة صغيرين جدا على النار وتبرد تكون دافية وتحخطيها على شعرك زى كانك بتعملى حمام زيت وتسبيها ساعة

دول جربتهم انبسطت منهم
    فيه كمان ماسكات للتقصف للشعر
    زبادى + عسل + وبدة ويفضلوا على الشعر ساعة
    زيت زيتون + بيضة + خميرة بيرة بردو ساعة على الشعر

الاول جربته طلع حلو التانى مجربتهوش

فيه وصفة حلوة كنت بجربها زمان حليب+ زيت زيتون واعملهم زى ماسك لشعرى لمدة نص ساعة واغسل شعرى
    كان حلو اوى وبيطرى جدا

ادعيلى ربنا ييسر امورنا وتفرحى بيا ههههههههه الحمد لله على كل شىء بس الامور شوية ملخبطة معانا لسه مش عارفين حنستقر فين كل ما الامور تتظبط يطلع حاجة تبوظها شوية الحمد لله ادعيلى يابنوتة ان ربنا يسيسر امورنا ونستقر ويارب نكوون فى مــــــــــــصــــــــــــــــر
    لو ربنا كرمنا ونعيش فى مصر ليكم عندى اى حاجة تطلبوها
    آخر مرة عدل بواسطة هنودة هنانيدو : 30-06-2009 في 11:15 PM

الردود
    249
    ربنااا ييسر أمورك يا هنوودة وتحققى اللى نفسك فيه
    وأكيد طبعا مصر هتنور لو هتعيشى فيها ..وحشتينى طبعا
    هجرب ماسك الزبادى لشعرى ده يمكن يعمل حاجة معايا
    هنوودة عايزة اخد رأيك فى حاجة انا للاسف قرص النموس بيعلم فى
    رجلى جامد والايام اللى عدت زاد شويه هو ينفع استخدم كريم بيتاديرم
    ولو حتى لفترة قصيرة ولا انتى ايه رأيك؟؟؟

الردود
    100
    هنوده ياقمر انا بدعيلك ديما وهاكثف دعائى ليكى ولو انى كنت بعمله عن ظهر قلب عشان ربنا يستجيب بس معلش هادعيلك انك تيجى القاهره تنوريها بس نبقى اصحاب ولو عاوزه تسالى عن حاجه فى القاهره قوليلى وانا انزل اسالك وربنا يوفقك لانك بجد خليتينى اهتم بنفسى اوى. دكتوره بقى وعندى مشاغل فكنت ناسيه نفسى شويا وخلتينى احب المنتدى(lakii) منتدى رائع طولت عليكى تصبحى على خير ياجميله

الردود
    249
    تعقيب كتبت بواسطة f-angel عرض الرد
    ازيك يا ملوكة12
    يارب تكونى بأتم صحة وسعادة ,شكرا لاهتمامك ,قوليلى اسم الدوا , هو جاب نتيجة كويسة معاكى ؟!
    ياريت تقوليلى على اسم الدكتور اللى بتتعالجى عنده من حبوب الشباب وعنوانه وتليفونه عشان لو قريب احاول اروحله
    الله يسلمك يا قمر . بصى هو العلااج الحمدلله جاب معايا نتيجة كويسه جداا
    لانى انا بجد كان حب الشباب عامل معايا أحلى واجب
    بصى يا ستى هو العلاج بيتكون من 3 كريمات هما ماربالين +بيتا فيوسين+
    ايزاليك نخلط 3 كريمات فى برطمان غامق لانهم بيتأثروا بالضوء ونضع منهم
    عل الجبهة ومنطقة الخدود والذقن ولا مينفعش يلمسوا منطقة العين والفم
    دول ليهم علاج تانى خالص وكمان لما تدهنيهم هتدهنى مرة واحدة بالليل وهتقعدى فى الضلمة حتى بلاش تلفزيون أو كومبيوتر وانتى دهنى وشك والصبح تغسلى وجهك بماء دافئ وبس
    هتحسى بأول النتيجة بعد 3 أيام بس انتى هتستمرى شهر على العلاج
    العلاج ده تمنه حوالى 33 جنيه...لو انتى مش عايزة تستخدمى ده كله
    استخدمى ايزاليك ده بجد مفعوله حلو ومخصص لعلاج حب الشباب واثار الشمس
    الدكتور ده موجود فى القليوبيه لو هتقدرى تروحيله هديكى العنوان بالتفصيل
    واسفة لو كنت طولت عليكى
    واسفة على الرد الطويل يا هنوودة

الردود
    161

heart2

اولا :الف مبروك على الجزء الخامس و عقبال المائة ان شاء الله
    ثانيا: انا متابعاكى من بداية الدعوة للجزء الاول بس كنت من بعيد بس اليومين اللى فاتوا دول قررت انى لازم اشترك فى المنتدى الرائع
    ربنا يوفقك يا هنوده و يحقق لك اللى تتمنيه و تنورى مصر و نفرح بيكى قريب جدا
    ثالثا: ندخل فى الشغل ....انا ما صدقت انى ان شاء الله اتخرجت(اصل النتيجة لسه مطلعتش..ادعيلى) فقلت ابدأ اهتم بنفسى و استعد لان ده احسن من الاستعجال قبل الجواز مباشرة...و بالتالى انتظرى فى الايام المقبلة زبونة دايمة و هتتعبك
    رابعا: اكبر مشكلة فى حياتى(شعرى) لسه مبدأتش فيه بس هو حاليا مدمر خالص و تقصيف جامد...كنت عايزة ابدأ بالزبدة ايه رايك و لا انتى ترشحى لى حاجة تانية
    اسفة جدا عشان طولت عليكى و تمنياتى لك بكل خير
    جزاكى الله خيرا

الردود
    1,943
    السلام عليكم يا بنات عاملين ايه ؟؟؟

نهاردة حابة اتكلم معاكم على مشكلات بننسى اسبابها وندور على علاج خارجى

يعنى مثلا مشكلة زى الهالات السوداء كلنا بنجرى ندور على وصفات وماسكات وننسى ان فيه اسباب ممكن هى سبب المشكلة ومش بنعالجها وبالتالى نقول ان ماسكات مجبتش حل ...
    لازم الاول نحل المشكلة الاساسية عشان لما نستخدم العلاج والماسكات تتحل المشكلة

يعنى من المشاكل اللى موجودة وننسى اسبابها :::
    الهالات السوداء
    سواد منطقة حساسة
    الارداف والبطن
    جفاف البشرة
    شعر زائد فى الجسم
    تساقط الشعر

نيجى للهالات السوداء :::
    قبل ما نشوف وصفات وماسكات الاول ممكن يكون سببها انيميا او نقص حديد او ان الاوعية الدموية تحت العين الدم مش بيكون فيها قوى او نسبة ميلانين عالية او وراثى
    الاول لازم تكشفى وتشوفى اذا كان عندك اى سبب من دول ولا لا قبل ما تجربى الوصفات وتعالجيها

يعنى لو عندك انيميا ونقص حديد حتاخدى فيتامين وتاكلى كويس مع الوصفات وماسكات حتتحل مشكلة الهالات

لو مشكلة زى نسبة ميلانين او ان الاوعية الدموية بيبقى فى مراكز الطبية اجهزة الليزر بتتعمل على
    جلسات وتحل المشكلة

طبعا انا مش دكتورة عشان اقول ان ديه الاسباب كلها اكيد فى حاجات تانية
    وقتها لما تعالجى كل مشكلة يبقى ماسكات والوصفات وقتها مناسبة وتجيب فايدة

وحنتكلم بعد كدا على الوصفات

تانى مشكلة تساقط الشعر
    بردو من اسابها انيميا وضعف ونقص فيتامين وبيبقى اسابها التوتر والقلق ولو حامل وبعد الولادة بيبقى بسبب الهرمونات وتغيرات اللى فى الجسم واحيانا بيكون عدم اهتمام بالشعر واستخدام الفرد والصبغة مينفعش يكوةن عندك مشكلة من دول وتقولى شعرى بيقع لوحده

لازم تتعالج الاول مشكلة لو نقص فيتامين يبقى تاخدى كبسولات فيتامين وتهتمى بالاكل

لو بسبب الولادة والحمل تغذية مع فيتامين بتحل مشكلة مه الاهتمام بشعرك

لو الفرد والصبغة بتعملى كورس كامل مغذى لشعرك من اول شامبو لكريم لماسك وتخليها حاحات طبية او طبيعية مش تجميلية يعنى مينفعش عندك تساقط وتقولى اجرب برت بلاس لانه فى الاخر ده منتج تجميلى مش حيغذى ولا يحل المشكلة وطبعا بتكلم على كل انواع شامبوهات الشبيهة
    فيه حاجات ومنتجات مخصصة للشعر والتساقط بتبقى طبية او طبيعية وطبعا بتكملى بالماسكات والوصفات بس الاول تحلى مشكلة التساقط

وياريا لو عارفين ان عندنان مشكلة نروح دكتور بلاش نجرى وراء الوصفات وننسى سبب المشكلة ولا نهتم بيه ولا نعالجه مفيش اى ماسك حيجيب نتيجة واحنا سايبين سبب المشكلة زى ماهو
    المسكات والوصفات مساعدة وبعد حل المشكلة تحافظ على عدم رجوعها

حنكمل باقى المشاكل بعد الفاصل

الردود
    180

heart2

وعليكم السلام يا ست البنات والعرايس باذن الله كان هيحصلى حاجة والله لمجرد انى مدخلتش النت امبارح وسلمت عليكى ربنا يكرمك يا نودى والله يانودى كلامك صح 100 فى 100 بس اهو الواحد بيتعلق باى حاجة عشان يحل مشكلة لكن كلامك هيبقى ضمير حى جوانا زى كلام الثقة بالنفس قبل كده الى دائما بفكر نفسى بيه...سبحان الله يانودى انتى متعلقة بمصر بصورة جامدة جدا يمكن عشان انا سافرت السعودية مع ابوية قبل كده فالسفر مش هيبقى صعب اوى بالنسبة ليه مش عارفة لكن متقلقيش يانودة والله انتى بنت حلال وربنا هيكرمك باذن الله ويعوضك خير على صبرك والى جاى باذن الله هيكون اجمل من الى عده وبعدين متقلقيش انتى وراكى كتيبه بتدعيلك وانتى تستهلى كل خير بس بجد بجد نفسى اشوفك دى انا نفسى اجى اسكندرية عشان خاطرك ياقمر
    آخر مرة عدل بواسطة سماح عزت : 01-07-2009 في 09:33 PM

الردود
    1,943
    نكمل ياقمرات

مشكلة سواد المنطقة حساسة
    بردو بننسى ان سبب السواد هى مشكلة بكتريا وفطريات وعدم تنشيف ماء والتهابات
    هو ده سبب المشكلة مهما عالجت وفيه التهاب وفطريات مش حيروح السواد وللو راح حيرجع تانى بسهولة لان السبب موجود

يبقى الاول اخلص نفسى من مشكلة البكتريا والالتهابات تروحى دكتورة وتستخدى غسول ومطهر وتنشفى كويس كدا حتخلصى من سبب المشكلة وحتلاقى جزء من السواد بيروح وطبعا مع الوصفات تكملى جزء الباقى عشان كدا نلاقى بنات تقول بيتادين ضيع السواد هو فعلا بيعمل كدا بس مش عشان هو معجزة

عشان هو مطهر من بكتريا وفطريات بالتالى بيشيل سبب كبير من السواد
    لو انتى معندكيش بكتريا ولا التهابات وعالجتى ده ونشفتى كويس بتكملى باقى الوصفات

مشكلة سواد الركب
    بردو نفضل نجرب الليمون وغيره بس بنسى ان سبب السواد 3 حاجات عالجيهم الاول قبل الوصفات
    الاحتكاك بين ركبتك والارض
    عدم الترطيب وتبقى ركبتك ناشفة
    ان الطبقة السوداء محتاجة تتقشر عشان تعالجيها وتحافظى على الطبقة جديدة

سبب مشكلة انك لازم تقشرى طبقة ميتة السوداء عشان الوصفات مش حتجيب نتيجة معاها غير لما تتخلصى من طبقة ديه وتحافظى عليها انك متعمليش اى احتكاك بين رجلك والارض لانه حيرجع مع تكرار والجفاف بسبب قلة الترطيب حيرجعها نعمل ده وبعدها نكمل وصفات

مشكلة البطن والارداف

كلنا بنجرى وراء مشروب الكمون والشاى الاخضر والزنجبيل ورمان والجريب فروت
    متخيلين ان حاجات ديه حتخلصنا من الكرش والارداف وده مستحيل دول حاجات مساعدة
    الشاى الاخضر والزنجبيل بيحرق الدهون بس مش بنسبة انه يشيل البطن والارداف بالمصرى "" مكنش حد غلب """

دول حاجات تساعد يا بنات بس مش الحل .. البطن والارادف ملهومش غير المشى والرياضة بلاش نقعد نلف حوالين نفسنا وندور واحنا عارفين ان المشى والرياضة هو الحل بس مكسلين عايزين نشرب مشروب السحرى يخلصنا

مش حيحصل الكمون بينظف البطن من الغازات يعنى لو عندك غازات هى اللى عاملة البطن يبقى عليكى بالكمون حيضيعها بس مش حيكون عندك كرش بسبب العضلات مرتخية وسبب الدهون والكمون حيشيلها

عشان كدا نلاقى بنت كان عندها غازات وراحت بالكمون تكتب موضوع وتقول اتخلصت من البطن بالكمون هى اتخلصت من الغازات اللى كانت سبب بروز بطنها
    اما انتى لو بطنك كبيرة بسبب الولادة وبسبب قلة الحركة وكتر الدهون والعضلات مرتخية ملكيش غير المشى ورياضة

الارداف نفس المشكلة وعن تجربة انا جربت المشى لمدة شهر والارداف كلها راحت والحمد لله مرجعتش من غير مشروب ولا غيره
    الاول نحل مشكلة بالرياضة والمشى ونكمل بالشاى الاخضر والكمون

حنكمل ان شاء الله باقى مشاكل بعد شويتين

الردود
    512
    المسك للطهارة طبعا مفيد وحديث عن سيدنا محمد بيتكلم عن الطهارة بس مش المسك العادى اللى يتباع عند العطار لا ده اسمه مسك الطهارة الاصلى حيبقى عند عبد الصمد القرشى اعتقد فى سيتى ستارز او لو عندك حد فى السعودية يجبهولك

هنودة المسك اللى بيجى من السعودية بيكون لونه غامق و سايل زيتى شويه فى زجاجة بليه هو ده ؟ و يستخدم ازاى ؟ كمان فيه المكعبات .. بردوه تستخدم ازاى ؟

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة ملوكة 12 عرض الرد
    ربنااا ييسر أمورك يا هنوودة وتحققى اللى نفسك فيه
    وأكيد طبعا مصر هتنور لو هتعيشى فيها ..وحشتينى طبعا
    هجرب ماسك الزبادى لشعرى ده يمكن يعمل حاجة معايا
    هنوودة عايزة اخد رأيك فى حاجة انا للاسف قرص النموس بيعلم فى
    رجلى جامد والايام اللى عدت زاد شويه هو ينفع استخدم كريم بيتاديرم
    ولو حتى لفترة قصيرة ولا انتى ايه رأيك؟؟؟

ملوكة الامورة عاملة ايه ؟؟؟يارب يعمل ماسك حاجة هو عجبنى حلو وسريع
    بصراحة مش عارفة اذا كان بيتادريم حيبقى كويس ولا بس اقولك اسالى عليه اى صيدلى احسن عشان تبقى مطمنة

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ