انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 11 من 24 الأولىالأولى ... 78910111213141521 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 101 الى 110 من 236

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة فيونكة الليبية عرض الرد
    مبارك هنودة علي الجزء الجديد بس ممكن سؤال بسيط انا عندي مسامات واسعة علي الخدود ممكن تعطيني كريم يساعد علي تصغير المسامات مع العلم اني استعملت ماء ورد وتلج مافيش فايدة وسمعت عن مجموعة بيور من لوريال انها حلوة لهالمشكلة تعرفي حاجة عن المجموعة هادي حلوة ولا لا قبل مانشريها وشكرا
    ازيك يافيونكة ايه اخبارك ؟ بصى ياقمر مسام واسعة بجد احلى ماسك لها ماء ورد + نشاء فعلا بتقفل وتقلل المسام ؤس مع الاستمرار وكا اخصائية تجميل قالت عنها فى تلفزيون

بالنسبة لمجموعة بيور من لوريال سمعت عنها انها كويسة وبتجيب نتيجة خلوة للمسام هى عبارة عن جل مقشر وتونيك وكريم مرطب خفيف

الردود
    1,943
    السلام عليكم يا قمرات عاملين ايه ؟؟

النهاردة ايه رايكم نتكلم عن الاسنان ورائحة الفم

تعالوا نبتدى برائحة الفم ؟؟

رائحة الفم لها سببين اما اسباب عضوية زى ::
    التهاي اللثة
    ان فيه اسنان او ضروس محتاجة علاج
    التهاب اللوزتين والجيوب الانفية

لو عندك اى مشكلة من دول يبقى لازم الاول تتعالج لانك مهما استخدمتى وصفات وعلاج عشان تخلصى من رائحة الفم مش حتجيب نتيجة مادول السبب موجود

فيه اسباب تانية زى ::
    وجود بقايا اكل فى الفم
    اكل الثوم والبصل
    عدم غسل الاسنان بالمعجون

الاسباب الاولى لازم تتعالج مع دكتور الاسنان لان اى وصفة حيبقى مفعولها مؤقت وتنتهى

الاسباب التانية علاجها
    * نغسل الاسنان الصبح وبليل بالمعجون واختارى معجون كويس يكون بينظف ويبقى فيه مادة الفلوريد لانها مادة مسئولة عن التنظيف وازالة الريحة

* لما تاكى اى اكل فى ثوم وبصل كلى بعدة حاجة فيها مادة الكوروفيل ديه مادة بتمتص ريحة البصل والقثوم وتقللها ومادة ديه موجودة فى البقدونس والخس
    عشان كدا بيقولك كلى بقدونش بعد البصل والثوم

* انك لما تاكلى اى حاجة خاصة حلويات اغسلى اسنانك بعدها وخاصة قبل النون عشان واحنا نايمين بقايا الاكل بتتخمر وتعمل بكتريا هى اللى بتعمل ريحة الكريها عشان كدا عالطول قبل ما ننام نغسل اسناننا بالتالى مش حيبقى فى باقايا اكل والصبح مش حيبقى فى ريحة كريهة

* بعد الاكل اللى يخلى ريحة الفم مش حلوة او الصبح لما تصحى وحاسة ان ريحة فمك مش حلوة فى اللبان اللى بالنعناع موجود فى الصدليات وبيبقى خالى من السكر ده ممكن تاخدى واحدة منه الصبح تغير ريحة فمك

* فيه كمان مضمضة بالنعناع موجودة فى الصدليات ممكن تبقى معاكى وقت ما تحسى ان ريحة فمك مش حلوة تستخدميها هى مفهاش اضرار لانها مضمضة بريحة نعناع تشيل بكتريا وتخلى ريحة الفم منعشة

* فيه سبراى معطر للفم بس انا مش عارفة اذا كان حلو ولا ليه اضرار لو حد يعرف عنه حاجة ممكن يقولنا

* اخر حاجة حاجات طبيعية زى ما قولنا البقدونش والنعناع والخس كلها حاجات بتقلل ريحة الفم وكمان التفاح من حاجات اللى بتخلى ريحة الفم حلوة

طيب نيجى الاسنان
    مشكلة الاساسية ان اصفرار لون الاسنان

فيه 3 وصفات حلوين ومجربين عشان تخلصى من الاصفرار بس قبلهم لازم الاهتمام اصلا بالاسنان يعنى نغسل بالمعجون ومنسبش بقايا اكل فى الفم وبرجو شرب الشاى والقهوة الكتير بتزود الاصفرار

3 وصفات هما :::
    * نحط عسل على فرشاة الاسنان ونحط عليها معجون مجرد طبقة بسيطة من العسل النحل ونغسل اسنان عادى بافرشاة وديه نعملها 3 مرات فى الاسبوع واول ما الصفرار يروح نخليها مرة واحدة

* نجيب توست ونحرقه ونطحنة يعنى نخلية زى رماد وناخده ونحط عليها عسل وندعك بيه اسنانا

* نجيب بيكربونات الصوديوم وندعك بيها الاسنان

انا مجربة اول طريقة وبجد تحفة مجرد اعمليها 3 مرات وشوفى النتيجة عالطول بياض وتلاقى الاسنان نظيفة جدا وكمان مفهاش اى ضرر وملهاش طعم وحش

وصفة بيكربونات سمعت دكتور بيقول بلاش نكتر منها عشان متاذيش طبقة الجير بتاعة الاسنان

بردو من حاجات المهمة اللى بتمنع ريحة الفم وتعالج اصفرار الاسنان السواك . سيدنا محمد دايما مان بيتسعمل السواك اكيد هو حاجة مفيدة جدا لنا ممكن نجيب السواك ونستخدمه فى نص اليوم زى تنظيف سريع للاسنان

يارب يكون موضوع مفيد ونكمل مع بعض ان شاء الله
    آخر مرة عدل بواسطة هنودة هنانيدو : 10-07-2009 في 09:56 PM

الردود
    3,082
    حبيبتي انا جيت متأخرة جدا
    بس قريت كل الروابط واستفد كثير منها يا قلبي
    كلام رائع جدا
    اسمعي وحبيت اسألك سؤال بالنسبه لكريم ليكوسيد
    مش موجود في السعوديه ياليت يا حبيبتي تقولي شئ بديل
    ونفس الغرض ياهنوده

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة lonleygirl عرض الرد
    هنوده مرسيي على ردك ويسلم زوقك انا اقصد تعطير الجسم بعد الاستحمام ازاى بس ياريت الوصفه مش يكون فيها بودرة تلك عشان سمعت انو مش حلو وكنت عاوزه حل يا نودى لاهم مشكله عندى وهيا السيلولايت علما بان وزنى مناسب لطولى ومرسييى ليكى يا قمر.
    تعطير الجسم يقمر لو عايزة رايحة ثابتة وقت اطول يبقى ممكن تجيبى
    لوشن بريحة فاكهة او بالمسك او بالعنبر او اى ريحة وتحطيه على جسمك بعد ما تنشفى كويس ويكون معاكى برفيوم نفس الريحة وترشى على جسمك
    فى بدو بادى سبلاش ده بيترش على الجسم وهو مبلول بينعم الجسم ويدى ريحة تحفة احلى بادى سبلاش من فيكتوريا سيكرت عندك انوع garden .. pure sedccion

ممكن بردو تعملى حاجة بسيطة فى البيت انك تجيبى بيبى اويل جونسون وتحطى عليه اى زيت عطرى تحبيه مثلا زيت المسك وتحطي البيى جونسون على جسمك وهو مبلول وتجيبى المسك وتحطيه على رقبتك وعلى ايدك وراء الركبة عشان دول اماكن النبض كدا تبقى ريحتك مسك وجسمك ناعم

نفس الكلام بس غيرى الزيت مثلا حطى زيت عطرى بريحة الفاكهة على اويل جونسون ومنه بردو على رقبتك وايديك من عند المرفق وراء ركبتك

طبعا انتى مش حابة البودرة تلك بس هى حلوة وملهاش اضرار وبردو طريقتها سهلة هاتى بودرة تلك معطرة بريحة برفيوم معين وهاتى البرفيوم بتاعها كدا تحطى بودرة على جسمك وتاخدى نعومة وترشى برفيوم على الجسم

بردو بيبقى فيه اطقم من شاور جل + لوشن + بادى سبلاش او برفيوم وكلهم بريحة واحدة

حتلاقى زى اورفيليم وايفون
    وطبعا منتجات بودى شوب وفيكتوريا سيكرت

يارب اكون قدرت افيدك ياقمر

بالنسبة سليوليت انا بصراحة سمعت عن وصفات كتيرة بس معرفش اذا كانت بتجيب نتيجة ولا عامة حاشوفلك حاضر وصفة مجربة واجيبلك كلام اللى جربوها وكان فى كتاب بيتكلم عن سليوليت لو تحبى ابعتهولك

الردود
    100
    [url=http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php][/url
    شكرا يااحلى نودى فى الدنيا بجد على النصايح دى والكتاب انا قريته بس دا بيتكلم عن طريقة اكل ونمت الحياه مش عارفه حسيته معقد كدا شويا مش عملى انى اطبق الكلام ده هو الى بعمله انى بلعب ايروبكس مش عارفه هجيب نتيجه ولا لا بس ربنا يخليكى يا قمر لو عرفتى حاجه بخصوص الموضوع ده قوليلى

الردود
    249
    هنووودة أزيك ....كلامك طبعا صح مفيش كلام
    بس انا بقى عندى مشكلة انا بشرتى دهنية وكنت عايزة استخدم زيت اللوز
    المر لانى سمعت كتير عن فوايده ومش عارفة أعمل ايه بقى ؟ يلا يا بروفيسور
    هند قوليلى اعمل ايه
    كمان النهاردة انا سمعت من خبيرة تجميل النهاردة ان الواحد الصبح مفيد جدااا
    انا يستخدم قطنة وماء ورد ويمسح منطقة العين بما فيها الجفن لان كده بتزود
    من نضارة الجلد ..طب انا بردو وشى بيلتهب من ماء الورد أعمل ايه؟؟؟ عشان كده بردو
    يا هنوودة لو فيها تعب قوليلى على اى تونر بديل لماء الورد واسفة على التعب

سموحة انتى فين؟؟؟ اول مرة أدخل ومش ألاقيكى منورة الموضوع بردك..يا رب
    تكونى بخير

في عروسة البحرالابيض المتوسط فى حضن اعظم بلد فى الدنيا مصر ام الدنيا
    الردود
    1,091
    موضوعك النهاردة حلو جدا يا نودة
    وسهله اوى اول وصفه حجربها ان شاء الله

الردود
    136
    حبيت افيدكم بخصوص الاسنان بعد ازنك يا هنودة
    انا بروح كل سنة للدكتور لازم يتعمل تنضيف للاسنان من الجير
    لانه من اهم اسباب الروائح وبيكون سهل جدااا
    وعملت من 3 سنين تبيض للاسنان والنهاردة دكتورة بتتكلم فى التلفزيون
    بتقول انه مش بياخد من طبقات المينا ولا اى حاجة ومفيد جدا وبيعمل لمعان للاسنان
    بعد كدا الدكتور وصفلى معجون رووووعة بجد بستخدمه ريحته نعناع وماما واخويا بيستخدموه معايا وهو مبيض يومى على فكرة اسمه EZ-CAREبجد حلو جدا وب12 جنيه بس يابنات
    نصيحة جربوه بيعمل لمعة جناااااان

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة solitair_sam عرض الرد
    حبيبتى نودى وكل البنات .. والله ميرسى خالص ليكوا كلكوا ويارب افرح بيكوا قريب
    اللى مش مخطوبة تتخطب
    والمخطوبه تتجوز
    والمتجوزه ربنا يرزقها بالذريه الصالحه
    واللى عندها اولاد تفرح بيهم يارب
    ميرسى ليكى يانودى ع النصايح وفعلا متاخدش وقت خالص ..انا هستبدل حمام الزيت ب حمام الكريم لان شعرى بيجى اكتر مع الكريمات اما الزيوت ف بحس انو مغصوب عليها مش بمزاجه يعنى هههههه
    اما حكاية البيبى ليس و البراون .. خلاص بقا دا كان من يجى شهرين كدا وكنت اشتريت فعلا البيبى ليس
    ربنايسهل ويستر بقا ف الموضوع دا
    وسوررىانى اتاخرت عليكى .. اصلىاليومين اللى فاتوا دول كنت بحجز الاستوديو والفستان والكوافير وبجيب الحاجات اللى الكوافير طالبها ..عقبالك ياقمر
    سماح..رحتى فين يارب يكون المانع خير
    سوليتر عروستنا الجميلة ايه اخبارك ؟؟؟يارب تكون الامور جميلة وتخلصى كل حاجاتك لو محتاجة اى مساعدة اصحابك هنا موجودين

سموحة مش عارفة هى فين يارب تطمنا عليها وحشتنى كتير

تعقيب كتبت بواسطة ميويا86 عرض الرد
    جزاكي الله خيرا يانودي ياحبيبتي
    ربنا يباركلي فيكي يارب ومايحرمني منك
    ويجعلك اجمل عروسو في عيون جوزو
    تسلمى ياميويا ياقمراية انتى تامرى

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة lonleygirl عرض الرد
    [url=http://www.lakii.com/vb/smiles/index.php][/url
    شكرا يااحلى نودى فى الدنيا بجد على النصايح دى والكتاب انا قريته بس دا بيتكلم عن طريقة اكل ونمت الحياه مش عارفه حسيته معقد كدا شويا مش عملى انى اطبق الكلام ده هو الى بعمله انى بلعب ايروبكس مش عارفه هجيب نتيجه ولا لا بس ربنا يخليكى يا قمر لو عرفتى حاجه بخصوص الموضوع ده قوليلى
    ايوة ياقمر الايروبكس طبعا بيجيب نتيجة بصى انا كنت شايفة هنا بنوتة كاتبة انها كان عندها سليوليت على رجلها وبقيت بتلف الرجل بورق نايلون الشفاف اللى بتاع الاكل وتتحرك وتلعب ايروبكس وبعد كدا تشيل النايلون بيكون فيه عرق كتير وتفرك بالليفة وفضلت كل يوم لمدة شهر بتعمل كدا لغاية ما سلسوليت انتهى

بردو سمعت دكتور بيقول شرب ماء كتير مهم جدا للسيلوليت

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ