انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 16 من 24 الأولىالأولى ... 6121314151617181920 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 151 الى 160 من 236

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )

الردود
    14
    ازيك يا هنودة ازيكم كلكم يا بنات وحشتوني اوي ) انا رجعت من السعودية ودعيت لكم كلكم هناك والله
    معلش بقى يا هنوده علشان انا نزلت امبارح اشتريت حاجات كتير كنت كتباها فى ورقه وبعد ما رجعت البيت لقيت نفسي تايهه فى المواضيع الكتير فانا هقولك الحاجه الى اشترتها وانت تقوليلي استعمالها علشان ابتدى بقى الكورس بتاعي
    ماء ورد
    زيت لوز مر
    مرهم بيتادين
    كيناكومب
    ليكوسيد
    نشا
    شبة
    كريم دوف - ده من السعودية
    مسك مكعبات و مسك بودرة ومسك سائل - برضه من السعودية
    وفية حاجة كمان يا هند بمناسبة الميكب انا فرحي لسه ادامه كتير بتاع سنة كده او اقل بكام شهر وفية واحدة صاحبتي جابتلى الشهر الى فات كريم اساس وبودره وكرات اللؤلؤ من اوريفليم مجموعة جيورداني لانهم كان عليهم خصم كبير وقالتلي عينيهم بقى وحاجات اوريفليم صلاحيتها طويلة جدا واقنعتني انهم لقطه وانا فعلا خدتهم ومش عارفه اعمل ايه دلوقت انا مبستخدمش كريم الاساس ولا البودرة السايبة دى حالياً وكنت عيناهم للجواز

الردود
    161
    نوده حبيبتى ..تسلم ايدك بجد استفد كتير و هانقل كل الماركات عندى
    انا بحب الميكب البسيط و اللوك الطبيعى عشان بيليق عليا لكن مش باستخدم ابدا فانوديشن لكن هى فعلا البودرة المائية دى غلط و الاحسن نجيب كريم اساس؟ و احلى حاجة يا نوده انك قلتى الانواع السهلة الاستخدام اللى نقدر كلنا نستخدمها
    بس انا عندى سؤال ليكى يا هنوده...انتى بتشترى الميكب منين هنا فى اسكندرية انا معرفش غير فؤاد اللى فى لوران..و كمان يا نوده الليفة المغربية الاصلية اشترتيها منين و كان سعرها كام و ياترى هالاقى الصابون المغربى البلدى...معلش يا نوده دايما باتعبك...

الردود
    100
    هنوده يا جميله حلو اوى توبيك انهارده انا عن نفسى افدنى جدا وفعلا يا نودى انا كنت هجيب شنطة الميك اب لجوازى بس خلاص مش هجابها وحاول انتقى ماركات كويس وخصوصا انى مش بعمل مايك خلاص بطبعتى بس مع الزوج واجب عليا التزين ولا ايه ومتشكرا اوى اوى انك عملتى توبيكات منفصله ودى مرجع لينا وموضوع الاهتمام بالفم كان هايل ربنا يوفقك فى حياتك انت وكل العروسات الجميلات الى معانا فى الموضوع دوا

الردود
    1,943
    العرايس الحلوين تعالوا نكمل الميكب

احنا قولنا حاجات الاساسية للميكب اللى تدينا شكل حلو طبيعى من غير ما نضر بشرتنا

بس طبعا فى حاجات تانية تنفع للبنات اللى تحب ميكب تقيل او للسهرات وده بنحتاج ::

فاوندشين "" زى ما قولنا بيمشى ميكب بسيط وميكب تقيل ""

كومبكت باودر :: ديه عبارة عن كريم اساس + بودرة عشان كدا اسمها بودرة مضغوطة بينفع للسهرات لانك ممكن تزودى ويبقى تقيل او تخففيه كمان مناسبة للبشرة الدهنية عشان بتمتص الدهون اما البشرة الجافة يبقى مناسب ليها اكتر كريم اساس سائل وفيه نسبة ترطيب

لوس باودر دى بودرة سائبة تتحط على كريم الاساس عشان تثبته وتدى شكل طبيعى يعنى فى نص السهرة لو حاسة ان كريم الاساس مش متظبط ممكن بلوس باودر تظبطيه وتخلى شكل حلو

فيه بودرة مضئية :: تتحط على الوجه والرقبة عشان تدى اضاءة للوجه والرقبة

فى بودرة برونزاج :: بتدى شكل ولون برونزى بس لو انتى سمراء حتغمق كتير انا جربتها من اوريفليم حلوة بس بتغمق جامد بس تنفع لما عايزة تعملى شكل جديد او لون برونزاج مع روج ذهبى بتطلعى شكل جديد

اى لينر :: ده بيترسم بيه العين ومن على الجفن بس لازم تبقى عارفة تستخدميه فى بنات زى حالاتى ميعرفهوش يتحكموا فيه هو عايز تعود بس بيدى شكل محدد للعين حلو

محدد الشفاة :: ميزته انك بترسمى بيه الشفايف وتقدرى تحطى الروج بشكل من غير ما يطلع برا الشفايف
    كمان لو شفايف عندك صغيرة تقدرى تكبريها بالتحديد

اضاءة الحاجب :: ديه بتدى اضاءة للحاجب وتتحط فى اول حاجب من فوق على عظمة الحاجب

ميكب ريموفر "" الى هو مزيل ميكب ""

طبعا مهم جدا لانك لو نمتى وسيبة باقى ميكب على بشرتك انتى بتقفلى مسام بشرتك وتسدها وبعد فترة تطلع دهون وورؤؤس سوداء لان البشرة محتاجة تتنفس وانتى منعها وكمان البشرة حتبقى مجهدة جدا وشكلها حيبقى مش حلو

طبعا فى ماركات كتيرة لمزيل ميكب ابسطها من اوريفليم ومن نيفيا ومن بورجوا وطبعا كل ماركات ليها مزيل ميكب

وفى طرق طبيعية لمزيل ميكب وانا عن نفسى بفضلها اكتر من حاجات صناعية عشان بتستفيدى منها يعنى تنظفى بشرتك وترطبها وتغذيها وتعوضها عن اثار ميكب

طبعا زيت اللوز المر من حاجات حلوة للميكب بيتحط على قطنة وتمسحى بيه كل البشرة كذا مرة

وزيت الزيتون نفس الطريقة

كمان للرموش بيبقى فى مزيل ميكب للعين عشان الكحل والماسكرا والكونسلير والايشادو

وبردو ممكن تستخدمى زيت اللوز مع جنين القمح وتمسحى بيه الجفون وتحت العين والكحل ومتخفيش مش بيدخل فى العين انتى بتحطى نقطة صيرة منه وتمسحى بيه وغيرى القطنة وحطى نقطة تانية وامسحى تانى
    كدا بشرتك كلها بتستفيد من الزيوت

فى شوية تعليقات على الميكب ::

الاول البودرة مائية منتشرة جدا وبنات بيحبوها ويقولوا بتدى شكل حلو لينا ومتعودين عليها ..
    بس هى للاسف وحشة جدا ومضرة جدا للبشرة وحتلاقوا كا اخصائية تجميل بتقول نفس الكلام حتى كا مرة الاقى امينة شلباية تقول غلط جدا البودرة مائية وبعد فترة بتعمل قشور على الوجة وتجير وتبتدى عيوبها تظهر .. الافضل بدليها واستخدمى كومبكت باودر

ماركات الميكب نجيبها من محلات معروفة وتوكيلات لان بينزل انواع مش اصلية وتلاقيها سعر رخيص جدا فطبعا بتبقى مضرة لان نسبة الزئبق فيها عالية وديه مادة مضرة للبشرة

قبل ما نحط ميكب نغسل وشنا كويس بالغسول عشان لو الوجه مش نظيف الميكب مش حيطلع حلو وحطى كريم مرطب عشان يثبت الميكب وسبيه 5 دقايق ةحطى ميكب بتاعك

لما نحط الميكب يا بنات سبيه 5 دقايق او اكتر عشان يهدى وتشوفى اذا كان مناسب ولا محتاجة تزوى او تقللى لانك اول ما بتحطى بيبقى تقيل مجرد تسبيه يبتدى يهدى وياخد الشكل الطبيعى

بالنسة للفرش الايشادو ليه فرشاة خاصة بيه بتقى صغيرة والبلاشر تبقى فرشاة كبيرة عشان تعرفى توزعيه كويس

لما تروحى تجيبى ميكب جربيه قبل ما تاخدى وجربيه على البشرة يعنى لو كريم اساس جربيه على وشك لو جلوس جربيه على سفايف وهكذا عشان يظهر ويبقى واضح ليكى لان جلوس مش حيبان لو حطتى على ايدك حيبان على الشفايف

حاولت افتكر كل حاجة عن ميكب معلش اعذرونى لو نسيت اى حاجة فكرونى يابنات ولو حابين اجيبلكم صور على كل حاجات ديه

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة so0oma_the cat عرض الرد
    الحمد لله ياقمر انتى اللى عامله ايه لا مافيش اصلى بشتغل فكده يعنى
    بس اكيد مااقدرش مادخلش نودا بقت جزء لايتجزء من حياتى
    ميرسى يا نودا ياقمر ع ردك ع اسالتى بصى ياجميل لا مش خطوط بيضاء دى زى كده بحس ان جلد رجلى مكشش عامل خطوط فهمتى
    طبعا قبل كل حاجه الموضوع جامد وف وقته بصى انا اول مره اعرف منك ع اويل فرى دى انها فى الميكب طيب بصى يانودا انا كنت بستخدم بودر مائى ووقفته لما عرفت انه غلط ع البشره فاستخدمت كريم اساس بس انا بشرتى دهنيه وكان برده بيسيح ويعمل ملمس دهنى
    استخدمت برده بودر مضغوط بس بمجرد اشوف الشمس كان بيسيح ممكن يانودا تقوليلى ماركه كويسه وسعرها ايه ومنين ؟ وبصى انا اسمع انا كريمات التفتيح دى وحشه طيب انا سمعت ان اولاى ده حلو وبيخلى لون البشره موحد ومشباين فى ميكب وانا مش بحب احط ميكب اوفر بحب وشى يبان طبيعى ايه الفرق بين اولاى كريم التفتيح واولاى التانى وبصى انا مش بحب الروج بصى انا بجيب قلم اى شادو نبيتى بحطه فى شفايفى ع خفيف بيدى لون طبيعى اوووى كانه هو اللى كده ايه ر ايك غلط ده ولا ايه ؟ وع فكره انا جبت ماسكارا من ايفون كانت غاليه ووحشه اخر حاجه بجد واوك ميرسى ع نيتروجينا هجيبه بس قوليلى ايه درجه الحمايه ؟ ومعلش يانوده انى بطول باسالتى
    سوما الامورة ربنا يقويكى بس اوعى تنشغلى عنا
    بالنسبة خطوط رجلك هى نتيجة قلة ترطيب عشان كدا بتبقى منكمشة يوميا زى شطورة ترطيب حطى كمان زيوت طبيعية زى اللوز المر لانه بيطرى ويشد الجلد وكمان مش دهنى مش حيسيب اثار على اللبس وبيمتص بسرعة او كريم زى جليوسليد ممكن تخففيه بزيت اللوز وكل يوم حطى على رجلك لغاية ما تلاقيها رجعت عادية

كريم الاساس لازم تجبيه اوبل فرى ده مخصص لبلبشرة الدهنية جتلاقى منه فى ماركة بورجوا حلو وخفيف على البشرة هو سعره فوق 100 كان فى نوع تانى كنت جايباه من بورجوا كان 120 اعتقد حيبقى قريب من السعر

كومبكت باودر بالعكس مناسبة للبشرة الدهنية عشان تمتص الدهون لو عايزة حاجة تحفة من ديور ومن فوراير لو عايزة حاجة متوسطة السعر من بورجوا وريميل وبردو حلوة وخفيفة جدا على البشرة

اولاى فى منه كريم تفتيح ده مش حلو سواء اى ماركة كريم تبيض مش كويس
    وفى اولاى المرطب زى التوب البرى او توتال افكتس ده عادى زى اى كريم مرطب وبيبقى حلو
    وفى اولاى اللى بيبقى فيه نسبة من كريم الاساس وده اللى قصدك عليه بيتحط على الوجه ويخلى شكلك طبيعى لان فى نسبة كريم اساس ويبقى اللون موحد وطبيعى هو مش مضر بس اكيد مش عالطول تستخدميه يعنى خليه فى اوقات معينة

انتى ممكن مكان قلم الايشادو استخدمى قلم تحديد الشفايف او الجلوس حيبقى احلى اصل كل حاجة مناسبة لمكانها يعنى الايشادو اكيد مكوناته مناسبة للجفون مش للشفايف وهكذا

ماسكرا ايفون وعامة ميكب من ايفون مش حلوة خالص فى بنات بتحبها

درجة حماية لو بشرتك عادية يعنى مش بتغمق يشرعة فى الشمس درجة 45 حلوة يعنى متوسطة لو بشرتك بتتعب بسرعة وتغمق من الشمس خدى درجة اعلى منها

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة ملوكة 12 عرض الرد
    هنوووودة أزيك ؟ يا رب تكونى بخير
    كلامك حلو ومنظم جدااا طبعا انا ابتديت اجرب واتعلم بقى الواح مش هيفضل يتفرج
    كتير ...انا جبت الماسكرا بتاعة أووريفليم طلعت حلوووة جداااا وان شاء الله بقى قريب
    الواحد يبدأ ينظم حكاية ألوان الروج والجلوسر مع بعض ومستنين الباقى
    والف سلامة على ايدك احنا تعبينك معانا
    مع هنوووودة مش هتقدر تغمض عنيك
    ازيك يا ملوكة ايه اخبارك ؟؟
    مبروك على ماسكرا انتى جبتيها اى نوع اللى هى wonder lash ولا حاجة تانية ؟؟؟
    ويالالا ظبطى الوان جلوس مع روج ونشوفك خبيرة وتفيدينا وانتى ممكن لما تجيبى روج جربيه الاول فى البيت وبعدها هاتى درجة جلوس اللى تليق معه عشان تكونى شفتى درجة اللون بعينك

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة solitair_sam عرض الرد
    حبيبتى نودى وربنا وحشانى ومعرفش هتجوز وهبعد عنك انتى والبنات ازااااااااى

بس برضو معرفش اسيبو لوحده كدا ازاااااااااااااااى (ياحرااااااااااااام ) ههههههههه

على فكره بمناسبة الميك اب فعلا انا اشتريته من اسبوعين كدا .. واهو لسه ع الفرح يجى اسبوعين تلاته ( يعنى كدا المده مناسبه ) مظبوط ولا نو ؟؟

والله انتى بتقولى فيها

دى مش ضربت .. تؤتؤتؤتؤ

دى لسعت خاااااااااااااااااااااااااااالص هههه

بصى يا نودى حمام كريم بوناويل ..بصراحه ملقيتوش عندنا ف البلد بس اللى ف الصيدليه قالت لى موجود منو ف اكياس .. المهم جبت واحد عشان اجربه

بس انا كنت سمعت بنات قالوا كلام كويس عن حمام كريم فاشكول ..وناس كانوا بيشكروا فيه اوى

فيه بالعسل و خلاصة التوم وزيت الحيه

وبما ان شعرى مقصف وهايش جبت اللى بخلاصة زيت الحيه (لانى سمعت انو بيخفف هيشان الشعر )
    المشكله انى بقا من يومين كدا قريت موضوع وكانت فيه بنت بتسأل عن فاشكول بس اللى بخلاصة التوم ..والبنات قالولها بلاش تحطه على فروة الرأس لانو بيعمل على تساقط الشعر ..ودا قلقنى جدااااااااااااااااااااااااااااا من نوع اللى جبته ..اعمل ايه ..طمنينى بالله عليكى

وحاجه كمان .. انا كنت حابه اوى اجيب روج احمر ( عاوزه اعمل بقا حركات وحاجات كدا هههههه ) وجبت جلوس احمر لان قلم الروج ( اللى من غير لمعه دا )حسيت انو صارخ اوى
    وبعد ما روحت ندمت انى جبت الاحمر ..عاوزاكى بقا بطريقتك المعهووووووووووده ف الاقناع تقنيعينى بيه تانى وتقوليلى لما احطه يبقى الميك اب عامل ازاى (بس يكون بسيط )وايه الالوان اللى اعملها معاه واللبس يكون على الوان ايه لان مهما كان دا احمررررررررررررررررررررررررررررررررررر ..فاهمانى طبعا

معلش رغيت كتير..بس انتى اللى قلتى هههه
    لا طبعا مينفعش تسبى العريس وتجيلنا ههو ياستى اهم احنا نستحمل تاخيرك علينا بس هو لا احنا بنعمل كل ده عشان خاطر عيونهم يارب بس يجيب بفايدة معاهم ههههههه

طبعا برفوا عليكى مدة مناسبة جدا فى شراء ميكب

ايوة ياقمر بونويل فى منه اكياس صغيرة تكفى كذا مرة

حمام فاشكول اللى اعرفه انه حلو انا مجربتوهش والثوم بالعكس مفيد للشعر ده حتى بيبقى حلو لتساقط ازاى بيوقع ؟؟؟ وزيت الحية طبعا اصلا معروف انه بينعم الشعر حتى بيتباع زيت الحية لوحده وبيبقى غالى الاصلى جربيه ياقمر مرة كدا وشوفى تاثيره على شعرك بس متقلقيش انا مسمعتش انه وحش كل الى جربوا عجبهم

احمر صاروخ هههههههههه على فكرة الاحمر حيفضل طول عمره احمر هو لون جامد جدا بيتكلم لوحده انا بموت فى اللون ده فى اى حاجة تحسى انك مش محتاجة تعملى معه حاجة

بصى ياقمر لو حتحطى روج احمر حطى بس مسحة خفيفة من كونسلير على شفايف وسبيها دقيقة وحطى روج عشان يهدى اللون شوية وحطى طبقة خفيفة من الروج مش تقيل وممكن تجيبى جلوس شفاف وتحطى منه على الروج كدا حيبقى فى لمعة من غير ما تزودى جلوس ولا حاجة وكمان الجلوس شفاف يهدى شوية او تحطى جلوس فقط من غير روج مهما كان جلوس اهدى من الروج لانه فى لمعة بتدى شكل اهدى

بالنسبة لباقى ميكب معه مش محتاجة غير قلم كحل اسود وماسكرا سوداء كفاية كدا حتطلعى تحفة وجربى على فكرة دلوقتى متجيش وانتى مع حوزو تجربى فى نفسك مش عايزين اى مفاجات هههههههه

اللبس لو عايزة بقى تبقى بجد صاروخ البسى لانجيرى قصير احمر بجد حيبقى تحفة او بنتكور جيزن عليه بادى احمر حركات وشعر كيرلى وشوفى جوزو حيبقى عامل ازاى

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة مسلمه_حره عرض الرد
    السلام عليكم
    انا الحقيقه متابعه الموضوع ده وعاجبنى قوى
    بس انا محتاجه مساعدتكم ضروووووووووووووووووووووووووووووووووووري جدا جدا جدا
    ان شاء الله يابنات انا فرحى بعد العيد
    وهنزل الاسبوع ده اشتري حاجة المطبخ
    وعايزاكم تساعدونى
    واشوف بقي جدهنة المصريات
    معلش يمكن الموضوع مش مناسب بس فعلا محتاجاكم
    عايزة اعرف الاماكن الكويسه للحاجات دى ولو فى ماركات لطقم الصينى
    وياريت يابنات لو حد يعرف سعر التيفال
    كمان سمعت ان فيه مكان فى الازهر كله مفروشات ياريت يابنات لو حد ممكن يوصفهولى

ضرووووووووووووووووووووووووري
    عروستنا الجميلة الف مبرووووووك وربنا يتمم ليكى بكل الخير
    انتى تامرى ياقمر وكل مصريات معاكى
    انا ياقمر مش من قاهرة اقدر افيدك فى الانواع وشوية فى الاسعار اما الاماكن اسيبها لبنوات القاهرة هما ادرى منى بكتير
    وكمان البنات اللى بيجهزوا يفيددوكى جدا عشان اكيد نزلوا ولفوا

بالنسبة انواع اطقم صينى طبعا اليابانى وبعده الالمانى والفرنسى من حاجات حلوة ونظيفة جدا حتلاقى فى محلات كبيرة وطبعا الاسعار على حسب الخامات وعدد القطع حتلاقى حاجات امانى وفرنسى تبتدى من 3000 لغاية 120000

فى انواع اقل وحلوة جدا صناعات تانية زى اماراتى والصينى والمصرى حتلاقيها من 1000 اغاية 2000

فى اطقم صينى اركوبال حتلاقيها ماركة لومنيارك Luminarc ماركة حلوة وكمان جميلة جدا فى كوبيات الماء والشاى تقريبا 650 يمكن الاسعار حتلاقى فرق بسيط لان ده على ما افتكره معلش

فى اطقم العشاء اللى بتبقى 19 قطعة تنفع ليكى فى استخدامت عادية وممكت تجبيه الوان مختلفة او شكل مربع على اساس انه استخدام يومى حتلاقيه 350 ج

التقال انا مش فاكرة الاسعار ولو افتكرت حاقولك

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة n_h_essawy عرض الرد
    ازيك يا هنودة ازيكم كلكم يا بنات وحشتوني اوي ) انا رجعت من السعودية ودعيت لكم كلكم هناك والله
    معلش بقى يا هنوده علشان انا نزلت امبارح اشتريت حاجات كتير كنت كتباها فى ورقه وبعد ما رجعت البيت لقيت نفسي تايهه فى المواضيع الكتير فانا هقولك الحاجه الى اشترتها وانت تقوليلي استعمالها علشان ابتدى بقى الكورس بتاعي
    ماء ورد
    زيت لوز مر
    مرهم بيتادين
    كيناكومب
    ليكوسيد
    نشا
    شبة
    كريم دوف - ده من السعودية
    مسك مكعبات و مسك بودرة ومسك سائل - برضه من السعودية
    وفية حاجة كمان يا هند بمناسبة الميكب انا فرحي لسه ادامه كتير بتاع سنة كده او اقل بكام شهر وفية واحدة صاحبتي جابتلى الشهر الى فات كريم اساس وبودره وكرات اللؤلؤ من اوريفليم مجموعة جيورداني لانهم كان عليهم خصم كبير وقالتلي عينيهم بقى وحاجات اوريفليم صلاحيتها طويلة جدا واقنعتني انهم لقطه وانا فعلا خدتهم ومش عارفه اعمل ايه دلوقت انا مبستخدمش كريم الاساس ولا البودرة السايبة دى حالياً وكنت عيناهم للجواز
    حمد الله على السلامة ياهبة وتقبل الله عقبال الحج يارب ان شاء الله وميرسى على انك مش نستينا ودعيتى لنا

حاضر ياقمر اقولك عشان تبتدى بسرعة كورس ههههههههه

ماء الورد :: تحطيها على قطنة وتمسحى بيها وشك تنظف الوش وتقفل المسام وتخلى الوش طبيعى فى نضارة وفى الصيف ممكن تخليها فى تلاجة وتمسحى منها حتحسى بجو برد حلو ههههه
    وتتحط فى الوصفات كتير

زيت اللوز المر :: بعد الاستحمام استخدميه زى مرطب للجسم يتحط على كل الجسم بينعم حدا
    بيتحط تحت العين للهالات بيقللها ويدى شكل حلو
    بيدخل فى وصفات كتير لو عندك اى منطقة خشنة بتحطيها عليها كل يوم بيرطبها ويخليها ناعمة

بيتادين "" مطهر وقاتل للبكتريا والفطريات اللى بين الفخذين ومنطقة حساسة بيشيل السواد اللى بسبب ابكتريا بيستخدم مرة قبل النوم ومفيش منه ضرر لانه مطهر

كيناكومب ده مرهم طبى بيستخدم للفطريات وحساسية بس خلى استخدامه قليل عند حاجة عشان فى نسبة كورتيزون
    انا كنت بستخدمه فى وصفة لتبيض الابط كريم كيناكومب + ملعقتين كريم مرطب خفيف زى لوكس او دوف + عصير ليمونة ويتخلط كويس وتحطيه فى تلاجة وتحطى منه كل يوم تحت الابط ميكونش فى شعر ولمدة اسبوعين

ليكوسيد مرهم مقشر للركب والكوع لازم الاول تجربيه عشان تشوفى مناسب ليكى ولا لانه فى بشرة حساسة مش بيبقى مناسب معاها بيتحط على الركب عشان يقشرها ويشيل السواد يستخدم مرة فى اليوم لمدة شهر ونص مش اكتر من كدا ومش تتعرضى الركب للشمس وترطبى بكريم جليوسليد

نشا :: بتستخدم فى ماسكات زى اللبن ونشاء ده للتفتيح وبيقلل اسمرار الشمس او نشاء + ماء ورد ده بيقفل المسام الواسعة ويشد البشرة

شبة "" تتحط فى وصفات للعرق يعنى شبة + بودرة تلك + ماء ورد + مسك مطحون وتحطيها تحت الابط عشان ريحة العرق بس خلى بالك جربيها عشن اوقات فى ناس بشرتهم مش بتبقى مناسبة مع الشبة

كريم دوف :: طبعا ترطيب للايد والرجل وممكن البشرة الوجه

مسك مكعبات ممكن تحطيه بين اللبس بيدى ريحة جميلة
    مسك بودرة حطيه فى وصفات زى بتاعة ازالة العرق
    مسك سائل ممكن تحطى منه على اللوشن او بيبى جونسون عشان يدى ريحة حلوة لما تستخدميه او تحطى منه على رقبتك او على ايدك من المرفق بيدى ريحة حلوة للجسم نوع من التعطير او لشعرك انك حطى نقطة صغيرة على ايدك وامسحى بيه على الشعر بس متجيش ناحية فروة الراس

منتجات اورفيليم مدتها 3 سنوات ان شاء الله خليهم للجواز ومتشتريش حاجة تانى دلوقتى كفاية دول

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة princess_sarah عرض الرد
    نوده حبيبتى ..تسلم ايدك بجد استفد كتير و هانقل كل الماركات عندى
    انا بحب الميكب البسيط و اللوك الطبيعى عشان بيليق عليا لكن مش باستخدم ابدا فانوديشن لكن هى فعلا البودرة المائية دى غلط و الاحسن نجيب كريم اساس؟ و احلى حاجة يا نوده انك قلتى الانواع السهلة الاستخدام اللى نقدر كلنا نستخدمها
    بس انا عندى سؤال ليكى يا هنوده...انتى بتشترى الميكب منين هنا فى اسكندرية انا معرفش غير فؤاد اللى فى لوران..و كمان يا نوده الليفة المغربية الاصلية اشترتيها منين و كان سعرها كام و ياترى هالاقى الصابون المغربى البلدى...معلش يا نوده دايما باتعبك...
    ايوة يا ساسو البودرة مائية غلط على البشرة بتضرها جدا وتنشف البشرة بعد فترة وتخليا زى مجيرة
    كريم الاساس احسن بكتير لانه فى نسبة ترطيب

الميكب حبيبتى بجيبه من فيسيز من كارفور عشان ده توكيل او مزايا فى كارفور بردو او سان ستيفانو بس برتاح اكتر فى فيسيز عندهم كل ماركات واسعارهم ثابتة وكمان الاضمن انهم توكيل حاجات اصلية

الليقة مغربية تلاقيها عند عطار فى منشية اسمه الوصفة او ماضى الاثنين جنب بعض فى شارع فرنسا الوصفة ده محل صغير جنب ماضى انا بحب اجيب من عنده لان حاجات اصلية الليفة كانت 15 ممكن تكون غلت لانى جايبها من سنة بس اقصى حاجة تبقى 20

والصابون عنده 15 ج حتلاقيه لونه غامق وفى برطمان وصاحب المحل اسمه استاذ حازم

تعبك راحة ياقمر

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ