انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 27 من 30 الأولىالأولى ... 172324252627282930 الأخيرالأخير
عرض النتائج 261 الى 270 من 296

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 7 )

الردود
    1,943
    القلق والتوتر قبل الجواز

اللى خلانى اتكلم نهاردة عن موضوع ده عروستنا سوليتير
    من كتر ما حسيت انا قلقانة ومتوترة فقولت لازم نتكلم نهاردة على موضوع ده

الاول طبيعى جدا جدا ان بيبقى فى حالة قلق وتوتر قبل اى حاجة جديدة بنعملها
    يعنى لو انتى رايحة تستلمى شغل اول مرة بيبقى عندك توتر وقلق
    لو رايحة اول يوم كلية نفس الاحساس
    لو بتعملى حفلة وانتى مسئولة عنها بردو قلقانة ومتوترة
    لو مستنية نتيجة او خبر معين نفس الكلام

يبقى انتى قبل فرحك احساس التوتر والقلق حاجة عادية طبيعية متقليش بقى انا متوترة انا مش طبيعية انا حاسة انى فيا حاجة وكلام ده
    لان كتر احساسك انك متوترة قبل الفرح بيديكى احساس انك خايفة وان حاجة وحشة لاقدر الله حتحصل وانك مش عارفة تنبسطى وتفرحى وتحسى بفرحك لان تفكيرك كله مشغول بالتوتر والقلق وتبتدى تحلمى بكوابيس وحلام مش حلوة وتصحى متضايقة وتدخلى فى توتر اكتر

لا انتى الاول اتعاملى ان التوتر والقلق قبل الفرح حاجة عادية عند كل الناس بس المهم انى مش بزودها اكتفى باللى عندى بلاش بقى قلق اكتر من اللازم والعصبية

كل حاجة حتخلص فى وقتها لانننا كلنا نفضل متعصبين ونتخانق ونزعق وخايفين حاجة تبقى ناقصة وتبقى عايزة تعملى كل حاجة بنفسك

عشان تقللى الاحساس ده تعالوا نتفق على كذا حاجة :::

اولا ابداى ظبطى كل حاجتك من بدرى يعنى متجيش قبل الفرح باسبوع وتعملى كل حاجة مرة واحدة لا انتى كدا حتزودى الضغط العصبى عليكى لانك حاسة ان الوقت ضيق ومطلوب منك حاجات كتير وترهقى نفسك ومتلاقيش وقت تهتمى بنفسك او حتى تريحى جسمك عشان كدا قبل فرحك بمدة كويسة ظبطى كل حاجة ورتبى حاجتك واكتبى اللى ناقصك وحددى الاماكن اللى تروحى فيها وتشترىحاجتك يعنى متجيش تقولى انا حنزل الف المحلات كلها عشان اجيب طقم كذا لا انتى كدا بتضيعى وقتك مفروض قبل فرحك بكتير اوى تبقى محددة المحلات اللى بتيجبى منها وتنزلى تشترى عالطول منها ,,,,,

متقوليش اجيب بقية حاجاتى قبل الفرح باسبوعين لا انزلى خلصى حاجتك يعنى قبل الفرح بشهر مفروض كل حاجتك خلصت ليه تتاخرى ؟؟

طبعا موضوع الفرش الشقة والاثاث مفروض بردو انك خلاص قبل شهر بفرحك تكونى جيبتى الاثاث بتاعك وظبطتى الستاير والسجاد والتحف وكل حاجة وتبتدتى تفكرى حتفرشيها ازاى وتخلى مامتك واحختك او اصحابك معاكى وتقولهم انتى حابة تفرشى بيتك ازاى ...

عشان انتى متجيش قبل الفرح بكام يوم تقولى حاروح افرش بيتى لا خلى مهمة ديه مهمة ماما واخواتك واصحابك انتى عليكى تروحى فى الاخر تبصى على النظام اللى مش عاجبك غيرى مكانه وهكذا كدا اريح ليكى بلاش ترهقى نفسك ..عشان كدا لازم تفهمى اللى حواليكى انتى عايزة تفرشى بيتك ازاى وهما حيعملوا وانتى فى الاخر شوفى لو عايزة تغيرى حاجة

لان فى بنات ترهق نفسها جدا بالفرش ومتنمش وتفضل طول اليوم تفرش حاجتها وتضيع وقت وتنسى حاجات تانية .. انتى الحاجة اللى تعمليها بنفسك ترتيب لبسك فى الدولاب عشان تبقى منظمها بشكل يريحك وكمان ديه حاجات خاصة ممكن متحبيش حد يشوفها

خلوا يا بنات مبدا انك تخلصى كل حاجات كبيرة قبل الفرح بشهر يعنى شراء حاجاتك والاثاث وحجز الكوافير والاستديو وكلطلبات يه قبل فرحك بشهر خلى دايما الشهر الاخير لراحتك واهتمامك بنفسك وبقية الامور اللى بتطلع فجاة وهكذا

بلاش تضغطى على نفسك وتيجى قبل الفرح بشهر وتعملى كل حاجة مرة واحدة

واكتبى دايما كل حاجة ناقصكى ومحتاجها عشان لما تنزلى تشترى يبقى معاكى الورقة اللى كاتبه فيها وتجيبى حاجتك الناقصة
    يعنى انتى روحتى محل لانجيرى هاتى كل حاجة ناقصكى متروحيش مرة تجيبى حاجة وتروحى تانى عشان تجيبى حاجة تانية لا خليها كل حاجتك مرة واحدة

كمان اختارى دايما مول او مكان تكون محلات كتير جنب بعض عشان تنجزى فى الوقت ومتتعبيش من التنقل من محل للتانى
    يعنى انتى نازلة تشترى حاجات للمطبخ اختارى المكان اللى فى تجمع محلات ادوات منزلية واشترى عالطول

حاولى تختصرى المشواير واللف عشان متبقيش تعبانة ومرهقة

بردو لو عندك اى افكار لفرحك او لبيتك ابداى اكتبيها من بدرى لانك قبل الفرح دماغك حتبقى مشغولة بمليون حاجة مش حيبقى عندك وقت تفكرى ولا تبدعى

بردو حاولى تخلى معاكى حد يساعدك فى المشواير يعنى مثلا اختك او اصحابك معامى وانتى بتنزلى على اسس يشوفوا معاكى ولو مثلا فى حاجة ناقصكى تقوليهم على المحل وحاجة اللى عجبتك لما كانوا معاكى وينزلوا هما يشتروها

بردو بلاش تقولى انا لازم الف كتير عشان اجيب حاجة كويسة هو ده طبعا مهم بس مش لدرجة انك تبقى تعبانة ومرهقة اكتر من اللازم

يعنى انتى لو روحتى محل ولقيتى حاجة حلوة عجباكى وسعرها كويس ومقتنعة بيها خلاص هاتيها مش لازم تقلبى البلد على حاجة واحدة او على الاقل شوفى محل تانى وثالث واشترى لان فى بنات عندها اقتناع انها لازم تلف محلات كتير ومولات كتير عشان تتطمن انها تجيب حاجة معينة انتى كدا بترهقى نفسك اوى مش معقولة كل ما تشترى حاجة تلفى 20 محل عشان تقررى تشتريها

ان شاء الله نكمل باقى موضوع لان لسه فى كلام كتير

الردود
    113
    ازيكم يا بنات كلكم بجد مبسوطه ان انتوا باركتولى على نجاحى بجد احنا كلنا اخوات
    الموضوع انهارده حلو اوى فعلا مهم عشان العروسه ماتتعبش انا ماما بتجهزنى من زمان و كل ما ننزل نشترى نجيب حبه حاجات مع بعض
    على فكرة يا سوليتير انتى تالت عروسه اعرفها فرحها يوم 5 / 8 يعنى بالنسبه لى يوم تاريخى .. ان شاء الله هتبقى عروسه زى القمر و ماتقلقيش و كله هيمشى تمام

الردود
    180
    ازيكم يا قمرات والله يانودى نصايحك كلها جميلة ومفروض ان احنا نرتب نفسنا عليها لكن الطبع دايما يغلب يعنى انا مجهزة حاجات كتير من زمان لكن حمله هم الايام دى والله ساعات بقول نفسى اغمض وانسى ومفتحش عينى الا وانا على باب القاعة عشان بس اشوف فرحى شكله ايه والا كنت اتمنيت اغمض شوية كمان هههههه والله كلام سوليتير وجعلى بطنى من دلوقتى على حوسة الايام دى مع ان لسه فاضل اربع شهور تفتكرى ده عقل اكيد غباء بس اعمل ايه فى نفسى

الردود
    389
    انا الحمد لله انتي عاملة اية ياملوكة ياحبيبتي وشكرا علي ردك علي واهتمامك معلش هتعبك في سؤالك عن الدكتور التاني بس هل الدكتور اللي قلتي عليه بيعمل ليزر كمان وهو فعلا كشفه معقول جدا بالنسبة للدكاترة التانيين وانا فرحانة اوي ان في ناس بلدياتي موجودين معايا في المنتدي انتي منورة المنتدي يا احلي ملوكة الله يبارك فيكي وعقبالك يارب وعقبال ما نشوفك عروسة يارب

الردود
    389
    ازيكوا يابنات كلكوا ازيك يا سوليتير ماتعيطيش كتير وروقي عشان وشك يبقي رايق يوم الفرح وان شاءالله ماسكات هنودة ونصيح سارة يفيدوكي
    والف سلامة عليكي يا بينك والله يبارك فيكي وانتي يا ميويا بتنوري المنتدي بطلتكالحلوة
    انتي ازيك يا سلافوت والف مبروك علي النجاح وان شاء الله تبقي عروسة زي القمر وانتي كمان يا لولانا وفرحك ما يبقاش ناقصه حاجة وعقبالكل البنات في المنتدي يبقوا عرايس زي القمر

الردود
    389
    اهلا بيكي ياسماح ده نوركوا والله الله يبارك فيكي وان شاء الله الجزء ده ما يتقفلشي ابدا ويفضل داءما متالق بوجود هنودة وكلامها الجميل وشكرا علي دعواتك و ما تقلقيش ان شاء الله فرحك يبقي احلي فرح في مصر

الردود
    389
    تسلمي ياهنودة يا حبيبتي علي ردك الرقيق وربنا يخليكي لينا يارب انتي نورتي المنتدي برجوعك ليه وردودك الجميلة وان شاء الله اجرب زيت اللوز واقولكوا علي النتيجة وشكرا ليكي علي ترحيبك بردك علي اسئلتي وجزاكي الله خيرا

الردود
    33
    تسلميلي ياملوكة علي رضك ليا معلش والله كان بقالي كام يوم كدا مش بدخل ولسة شايفة رضك دلوقتي بس بجد والله مبسوطة انك رضيتي عليا وكمان ادتيني فكرة
    عن الاسعار هغلس عليكي تاني لوتعرفي تجبيلي نمرتة او عنوانة يعني هوا كويس وخشب كويس انتي اكيد شوفتيهم معلش انا تقلت عليكي في الاسئلة

الردود
    33
    ازيكم ياقمرات عاملين اية يارب تكونو بخير
    ازيك هنودة وحشتيني خالص بجد موضوع تجيهز العروسة قبل الفرح بمدة فعلا مفيد جدا لائن بجد وقت فرح هند كنا مشغولين وماما وهي ونا برد كنا ارهقنا جد وكل حاجة جت بستعجال وهي كانت لما بتشتري فستان الفرح تبت واغمي عليها من التعب والارهاق والله انا علشان كدة ناوية اعمل عكسها خالص انشاء الله واجيب حجتي بدري بس مش عارفة اجيب البرفيوم والميكب من دلوقتي والا امتي يكون قبلها باد اية

الردود
    180
    ميويا بجد انتى بتوحشينا مش تغيبى عننا تانى وبعدين فى الظروف بتاعتك دى عمالين ندعيلك عشان تخلص وترجعلنا على طول ومفيش فايدة هههههههههه لا والله بتوحشينا وبتوحشنا مدخلاتك وابقى زورينا فى احكى يا شهرزاد بصة كده يعنى احنا بنحب رايك كتير
    مش تقلقينا عليكى تانى ماشى
    آخر مرة عدل بواسطة سماح عزت : 31-07-2009 في 06:24 PM

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ