انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 15 من 28 الأولىالأولى ... 511121314151617181925 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 141 الى 150 من 272

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )

الردود
    209
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيكم يا عرايس عاملين ايه بجد وحشتونى كلكم جدا جدا جدا وبالاخص هنوده بجد وحشتينى جدا والحمد لله رجعتلنا بالسلامة
    00000
    سوايتير الف مبروووووووووووووك على الجواز ((بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى الخير)) ومبروووك علينا رجوعك وارغى براحتك ده احنا مش حنزهق

الردود
    249

beatheart

هنووووووووووووووووووووووووووودة
    وحشتينى لدرجة انتى مش هتتخيليها انتى وكل البنوتات
    اللى معانا وطبعا احلى سلام لاحلى عروسة سولتير
    بجد والله انا فرحت اننا هنرجع نتلم مع بعض زى زمان يا قمرات
    هنودة انا اشتريت مجموعة اوبتمالس اللى قولتى عاليها كريم الليل
    بتاعها جميل جداا حسيت بتأثيره بسرعة
    كمان الغسول تحفة فى بردو من شركة أوريفليم غسول بخلاصة
    الشاى الاخضر دى جميل بردو انا استخدمته
    هنوودتى يلا هتعبك بقى انا بشرتى اغمقت اليومين دول من غير سبب
    انا متعرضتش للشمس بس مش عارفة ليه
    ايه العمل ؟

الردود
    26
    تسلمين حياتوو والله واستفدت منها

الردود
    183
    يسلموووووووووو

الردود
    26
    شكرا يا هنودة على ردك واهتمامك وان شاء الله هعمل الحمام المغربى قبل العيد وان شاء الله اعمله صح

الردود
    1,943
    البنات الحلوين عاملين ايه
    نهاردة حاقولكم على حاجتين لسه سامعهم من دكتور بهاء ناجى دكتور التغذية

اول حاجة وصفة تسد الشهية او بمعنى اصح تقلل الشهية
    علبة زبادى + 2 ملعقة ردة + نص ملعقة عسل نحل

تقلبيهم كويس وقبل كل وجبة بنص ساعة تاخدى ملعقتين تاكليهم

النتيجة انها بتقلل الشهية ازاى ؟؟؟

العسل بيدى اشارات للمخ ان فى سكريات داخل الجسم فيبتدى يحرق السعرات
    الردة بتقفل الشهية لانها اساسها دقيق
    الزبادى بيعمل زى بطانة للمعدة كانها غلاف تمنع الحموضة وتمنع احساس الجوع

الوصفة عجبتنى اولا سهلة ومش مكلفة والاهم طبيعية وكمان مغذية

تانى حاجة قالها على رفع مناعة الجسم عشان انفلونزا الخنازير قال على 3 عصاير تتشرب يوميا بترفع مناعة الجسم عشان تحمى من الفيروس ووصى بها كمان ان الامهات تديها لاطفالها

كمان قال ان مشروبات دول سعراتها مش عالية يعنى تشربى منها كمية كبيرة مفيش مشكلة وتقفل الشهية وتفيد الجسم

المشروبات ::
    الليمون
    الكيوى
    الدوم

الليمون كلنا عارفينه انتى ممكن تعملى كمية كبيرة وتحطيها فى ثلاجة وتشربى منها كل شوية وقللى السكر كدا حتستفادى ان جسمك مش حيزيد وزن كمان عشان العطش والحر وكمان الليمون كلنا بنقول انه بيسد الشهية يعنى لما بتشربى كوباية ليمون تحسى انك مش عايزة تاكلى بعده حاجة

الكيوى طبعا فاكهة الكيوى حتجيبها وتضربيها فى الخلاط وتعمليها عصير كمان الكيوى من حاجات الحارقة للدهون

الدوم طبعا مشهورين بيه اسوان والنوبة انا بحبه جدا كنت بشربه كتير بس مكتش اعرف فايدته

قايدته انه طبعا بيرفع مناعة الجسم كمان بينظف الجسم من السموم لانه مدر للبول كمان ناس اللى ضغطها عالى بيقلل الضغط عندهم وكمان مش بيزود الوزن لانه سعراته قليلة اوى

انا بجيبه زى باودر بيبقى لونه اصفر حتلاقيه عند العطار وتنقعى فى ماء يعنى مثلا انا بحط على كوب ماء ملعقة دوم كبيرة وتسبيه منقوع وبعدها تاخدى ماء بتاعته وتحطى عليها سكر حسب ما تحبى وتخلطيه مع بعض بالخلاط وتشربيه بيطلع تحفة وطبعا زودى كمية زى ما تحبى يعنى لو عملتى 3 كوبايات ماء حطى 3 ملاعق دوم وسبيه يتنقع ساعة وصفيه وحطى سكر واخطلى فى خلاط

نصايح نهاردة حلوة وسهلة يالالا شدوا حيلكم واعملوها وانا بدات عملت زجاجة عصير ليمون وحطتها فى تلاجة وبعد الفطار انطلق فيها انا واسرتى .. على الاقل احسن من مشروبات الغازية مليون مرة

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة إحساس الطفوله عرض الرد
    يعطيك ألف عافيه
    تسلمى ياقمر

تعقيب كتبت بواسطة ايمان مونى عرض الرد
    هنودة
    يا حبيبتى حمد الله على السلامة عاملة ايه وايه اخبارك
    على فكرة انا كمان سالت عليكى بس انتى تلاقيكى ماخدتيش بالك
    على العموم كويس انك بخير وترجعى تانى تنورينا وتكلمينا تانى زى الاول بكلامك الجميل
    وانا لسة فاضلى سنة عبال ماتجوز بس همشى برده على البرنامج اللى هتعمليه
    ربنا يخليكى يا مونى انتى وحشتينى بجد جدا ويارب نشوفك ارق عروسة

تعقيب كتبت بواسطة ماسه الحلوة عرض الرد
    تسلمين حياتوو والله واستفدت منها
    ميرسى ياقمر على كلامك

تعقيب كتبت بواسطة طالبة علم2 عرض الرد
    يسلموووووووووو
    تسلمى ياجميل

تعقيب كتبت بواسطة f-angel عرض الرد
    شكرا يا هنودة على ردك واهتمامك وان شاء الله هعمل الحمام المغربى قبل العيد وان شاء الله اعمله صح
    ان شاء الله تعمليه ويطلع حلو ويعجبك وتقولنا رايك

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة solitair_sam عرض الرد
    والله اتبسطت اوى لما لقيتك يا نودى

وربنا وحشانى كتير
    ياستى الجواز حلو اووووى عقبالك انتى وكل البنات يارب

بصى زى ماقلتى فعلا كل حاجه بتبقى جديده على جوزك وعشان كدا بتبقى لكل حاجه طعمها

يعنى مثلا انا شعرى مش طويل اوى ( نص نص ) ومقصف شويه واحيانا بيهيش من تحت بس دا كلو عادى

انا عن نفسى كنت لما باخد شاور بحط كريم واعمله ديل حصان .. او احط توكه شكلها حلو ( فراشه مثلا ) واتنى الشعر فوقها .. كدا حاجه خفبفه ومفيش اى مشاكل

وبالحق يا بنات احنا قالقين نفسنا اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى م الحكايات دى والله كلو بيعدى وعادى جدا جدا جدا

يعنى مثلا موضوع الشعر الزائد دا عادى ..واكيد مش هتبقى كل شويه ماسكه سويت او ماسكه براون .. عودى نفسك وجوزك ان دا شىء طبيعى ( بالنسبه لجوزى كنا بناخد الموضوع بهزار ) زى مانتى عارفه يا نودى انى مش عندى براون .والشعر عندى بدأ يطلع وكان قصير والسويت متقدرش تمسكه .. ومع ذلك عادى وقلت له كدا

وموضوع الابط والغمقان ( المعقول يعنى مش الزايد اوى ) مش بياخد بالو منو خااااااااااااالص ههههههههه

وغمقان المنطقه اياها (برضو الخفيف ) بيبقى عادى برضو ..لان الحاجات دى بجد بتبقى اخر حاجه بيفكروا فيها ..طالما انك واخده بالك من نفسك وبتلبسى معاه كويس وبتحطى برفيوم وتهتمى بنظافتك الشخصيه ..خلاص
    بجد دى اهم حاااااااااااااااااااااااااااااااااجه
    اوعى اوعى اوعى تطلعى م المطبخ ع الصاله كدا عادى

انا كنت بجهز هدومى قبل ما ادخل المطبخ واول ما اخلص ادخل اخد شاور سريع .. عشان ميشوفنيش بشكل مش لطيف ..

وبعدين صدقينى انتى طول مابتحبيه .. هيبقى نفسك تعملى اى حاجه تخليه فرحان .. وهو كمان

واعملوا زى ما الجمله دى بتقول ( كونى له امة ..يكن لكى عبدا ) ..والله مقوله صح مليوووووووووووون%

حاسه انى رغيت كتير ..بس بصراحه .. انا ماصدقت انى شفتكوا ورجعتلكوا من تانى.. وانا زى كوين ..بتكلم من بيت بابا لانى مش عندى نت .. ادعولى انا كمان اركبه بقا
    سولتير بجد معلوماتك روعة ومفيدة وتفتح النفس وتريح البال
    مبسوطة انك قولتنا كلام حلو عشان البنات اللى قلقانة وشايلة هم كل صغيرة وكبيرة تهدى وتعرف انه كله بيعدى

يالالا بقى دخلى النت عندك عشان نرجع نتكلم كتير معاكى

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة rose85 عرض الرد
    هلو هنودة حبيبي ازيك عامله ايه والله بجد فرحت جدا لرجوعك للمنتدى
    وراح استلمك بالاسئلة كالعادة
    شوفي انا طلعت وجبت الحاجات دي واريد رايك بيها
    بالنسبة لتبييض المناطق الحساسة حبت كريم فيد اوت شو رايك فيه ينفع اني راح اجربه لاني جربت ليمون ويزت زيتوون وملح بس نفسي بشي اريح من الخلطات بلكي ينفع معاي الكريم هذا اشوف رايك بيه ياريتتتتتتت وفيد اوت ينفع لاسوداد الركب والكوع انا سالت صاحبة المحل وقالت انه ينفع بس نفسي برايك يهمني جدا
    شي ثاني جبت لوشن للجسم نيفيا وانا اصلا استعمل فاسلين فاي نوع تعرفي استمر عليه احسن
    وبعد شي ثالث وهو الحمام المغربي هو بالظبط ماركات يعني وين الاقيه ياريت توريني صورة اله وهلا هو ماركات ولا شي ثابت ولا ايه لاني اريد استعمله وماعارقه عنه فكرة
    وعن غسول deep clean من نيوتروجينا للوجه استخدمه كل ليله يعني كل يوم اقصد متى استخدمه وهلاستغنى عن الصابونه واستعمله هو وبس على فكرة اني مستمرة على الحليب للوجه ونفع معايا جدا كل يوم قبل النوع استعمله للوجه
    انا عارفه اني راح اتعبك معايا بس ماعندي غيرك بجد

روز ياقمراية بصى فيداوت ناس قالت انه حلو وبيجيب نتيجة ومش فى اضرار بس انا مجربتهوش يعنى مش عارفة اذا كان كويس ولا بس كلام البنات عليه على النت بيقولوا كويس
    انتى جربيه وشوفى نتيجته بعد اسبوعين لقتى تحسن كويس كملى

لوشن نيفيا تحفة بينعم الجسم جدا انا مجربه وعحبنى اوى وريحته هادية وخفيف على البشرة

الفازلين بردو حلو بس تقيل شوية بس مناسب جدا للركب والاكواع والرجل بس اوقات بيبقى زى دهنى

الاثنين حلوين استخدمى مرة لوسن نيفيا ومرة فازلين

الحمام المغربى سهل اوى حتجيبى ليفة مغربية هى شبه جوانتى بس خشنة وتجيبى صابونة مغربية بتبقى لونها غامق وفى برطمان حتلاقيهم عند العطار

طريقته سهلة الاول لو عندك ساونا بتقعدى فيها ربع ساعة عشان تفتحى مسام البشرة لو مش عندك حتفتخى السخان فى الحمام وتفتحى ماء سخنة وتفضلى فى بخار بتاع الماء لمدة 5 دقايق وبعدها تغسلى جسمك بماء دافية وتحطى صابونة مغربية على كل الجسم يعنى تاخدى رغوة بتاعتها وتحطيها على كل جسمك من اول الرقبة لغاية الرجل والابط ومنطقة حساسة وتسبيها من 5 ل 10 دقايق على جسمك بعدها حتغسلى جسمك تانى بالماء الدافية وتاخدى الليفة المغربية وتفركى جسمك كله بس براحة حتلاقى كل خلايا ميتة بتطلع على شكل خطوط رفيعة وبعد ما تخلصى كل جسمك اغسلى جسمك تانى وفى الاخر الشاور بتاعك حاولى تخلى ماء باردة شوية عشان تقفلى مسام البشرة وكمان تشدى بشرة الجسم

كدا انتى عملتى حمام مغربى لازم بقى ترطبى جسمك انتى معاكى لوشن نيفيا وفازلين حطى اى حاجة منهم على جسمك

النتيجة ان بشرتك بتبقى نظيفة مع تكرار لونها بيبقى موحد وكمان ناعمة جدا وبيشيل اثار الحبوب والبقع مع التكرار

الغسول استخدميه قبل النوم او لما ترجعى من برا عشان يشيل الاتربة والدهون .. وانتى ممكن تستخدمى يوم الغسول نتروجينا ويوم الحليب يعنى مرة كدا ومرة كدا

واسالى ياقمر زى ما انتى عايزة احنا اخوات

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة Noura89 عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيكم يا عرايس عاملين ايه بجد وحشتونى كلكم جدا جدا جدا وبالاخص هنوده بجد وحشتينى جدا والحمد لله رجعتلنا بالسلامة
    00000
    سوايتير الف مبروووووووووووووك على الجواز ((بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى الخير)) ومبروووك علينا رجوعك وارغى براحتك ده احنا مش حنزهق
    نورا يا امورة انتى كمان وحشتينى كتير ايه اخبارك ؟؟؟

تعقيب كتبت بواسطة ملوكة 12 عرض الرد
    هنووووووووووووووووووووووووووودة
    وحشتينى لدرجة انتى مش هتتخيليها انتى وكل البنوتات
    اللى معانا وطبعا احلى سلام لاحلى عروسة سولتير
    بجد والله انا فرحت اننا هنرجع نتلم مع بعض زى زمان يا قمرات
    هنودة انا اشتريت مجموعة اوبتمالس اللى قولتى عاليها كريم الليل
    بتاعها جميل جداا حسيت بتأثيره بسرعة
    كمان الغسول تحفة فى بردو من شركة أوريفليم غسول بخلاصة
    الشاى الاخضر دى جميل بردو انا استخدمته
    هنوودتى يلا هتعبك بقى انا بشرتى اغمقت اليومين دول من غير سبب
    انا متعرضتش للشمس بس مش عارفة ليه
    ايه العمل ؟
    ملوكتى حبيبتى وحشتينى اوووووووى انا فرحت عشان رجعت معاكم وحشتونى اوى وحشنى كلامنا

الحمد لله ان اوبتمالس عجبتك وخليكى معاها مادول عجبتك

الغمقان اللى عندك ممكن يكون بسبب الجو الحر او ممكن يكون وشك خس شوية مع الصيام المهم انتى اعملى وصفة سهلة وسريعة وتفتح بسرعة

لبن + نشا تجيبى ملعقة صغيرة نشا وتحطى عليها لبن وتقلبيهم كويس وتحطيها على وشك وتسبيها ربع ساعة وكمان على رقبتك واغسليها

حتلاقى لون بشرتك افتح ومنورة كمان اللبين بيرطب جدا وبينظف الوجه من التراب ودهون

ونشا بتقفل اى مسام مفتوحة وخاصة مسام الواسعة وتفتخ اللون

انا مجربها الوصفة ديه كل ما كنت اخرج والاقى نفسى اغمقت شوية ارجع اعملها والحمد لله حلوة

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ