PDA

View Full Version : ارجوكم عايزه حل لتنظيف الموكيت

alfarhaa
18-04-2010, 03:13 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخواتى الحبيبات انا بجد تعبت من الموكيت عندى فقلت اكيد هلاقى الحل عندكم ان شاء الله
انا اخواتى الموكيت عندى فيه بقع بشكل غير طبيعى لدرجه ان باحس انه بيطلع ريحه مكتومة حاولتانى اغسله كذا مرة كنت باجيب جردل فيه(ماء+القليل من مسحوق الغسيل+قليل من كلوركس) و اجيب فرشاة الارض و ادعك بيها الموكيت جيدا و انتظر طول اليوم حتى ينشف و بعدها..................................
بيجيلى اكتئاب لانى بلاقى البقع تقريبا زى ما هى او خفت حاجه بسيطة و الاكتر من كده ان الموكيت بيلزق و طول ما بنمشى عليه بتحس انه بيلزق فى ارجلنا و تقرفى اكتر منه
انا بجد ما عدتش اعرف اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياريت تجيبو لى حل جزاكم الله خيرا
عايزه حاجه تنظف الموكيت كويس من البقع و يكون بعد ما ينشف ما بيلزق و ناعم زى ما كان الاول
و المشكله انى عايزه انظف الموكيت و هو مكانه لانه اصلا ملزوق فى مكانه و ما اقدرش اشيله خصوصا انى حامل

DAHUBA14
18-04-2010, 08:22 AM
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

اختي الفرحة

عندي طريقة جدا رائعه و عن تجربه بقولك اياها ....

انا بنظف الموكيت فيها كل ما احتاج ما بستعمل لا مساحيق غسيل و لا اي نوع من الكلور ،

اسمعي يا عزيزتي

في البدايه المشكله عندك ان الموكيت بيلزق في الأقدام لأنه مشبع بمسحوق الغسيل

انت ما قمت بأزالته كلياً من نسيج الموكيت علشان هيك بيلزق ...

و سوف تحتاجي لعده محاولات لغايه ما تتخلصي من كل الكمية الموجوده بداخل نسيج الموكيت ،

الطريقه هى كما يلي

ضعي في جردل كمية من الماء الدافئ و اضيفي حوالي كوب كبير من الخل الأبيض الى الماء ،

احضري فوطه ( منشفة صغيرة الخاصه بتنشيف الأيادي )

منشفه تكوني مستغنية عنها .... ضعيها في هذا الماء و قومي بعصرها نصف عصرة

و بعد ذلك ادعكي الموكيت بها ..... اعيديها الى الجردل و قومي بغسلها في نفس الماء

و كرري العمليه على جميع المكان و سوف تلاحظي الفرق ....

ملاحظه : اذا اصبح الماء عندك في الجردل مليئ بصابون اعلمي ان الموكيت

يحتاج الى تنظيف مره تانيه بنفس الطريقه حتى تستخرجي جميع كمية الصابون منه ،

المهم بعد ان تستخرجي كل الأوساخ و الصابون القديم ،

احضري ماء جديد دافئ و قومي بمسح الموكيت بفوطه نظيفه اعصريها نصف عصره

و ابدأي امسحي الموكيت كأنك بتمسحي بلاط من غير عناء كبير ،

المرحلة الأخيرة : قومي بتنشيف الموكيت بفوطه ناشفه بنفس الطريقه و كأنك بتنشفي في بلاط ،
اجمل طريقه لتنظيف الموكيت هى بالماء الدافئ و الخل بمساعدة فوطه

فقط و الله انها طريقه رائعه و فعاله جدا و يبقا الموكيت محتفظ بلمعته و جمال نسيجه ،

جربي طريقتي هذه و اعلميني بنتيجه ،

لك خالص الود اختي .

أم سدن
18-04-2010, 09:22 AM
الخل الابيض ممتاز جداااااااااااااااااااااااا
ويزيل البقع والروائح الكريهه
وكذلك الشكولاته
والاحبار وغيييييييييييييييره من البقع الصعبه

ولازالة البقع ايضا سائل تلميع الزجاج وهذا مجرب اسكبيه على البقع وامسحي وبعدها فوطه مبلوله بماء ثم فوطه ناشفه

ام حسان الطريفي
19-04-2010, 03:45 AM
وكمان طريقه ثانيه لازاله البقع ومجربه وكثير روعه احضري برش صابون المصنوع من زيت الزيتون واذامالقيتيش برش ووجدت الصابون النابلسي ابرشي شويه بالمبرشه واغليه على النار لغايه ما يدوب البرش والماء دافي افركي السجاد فيه كويس بعد ذلك استعملي منعم الملابس مثل كومفورت او داوني شويه مع ماء ثاني وافركي السجاد فيه فانه يساعد بالتخلص من الصابون وكل الرغوه ويترك السجاده ناعمه الملمس وبعد ذلك نشفي الماء كويس واتركي الشبابيك مفتوحه او شغلي المروحه وبس ينشف حتلاحظي انه بطل يلزق والطبع راحت
ملاحظه نسيت اكتبها اذا في بقع زيت رشي مبيد الحشرات اي نوع موجود عندك قبل عمليه التنظيف وان شاء الله اكون ساعدتك بتخطي مشكلتك

doremi
19-04-2010, 10:34 AM
الله يعينك..انا حاسه فيكي لان عندي كمان موكيت مثبت بالارض..بس انتي باي بلد??
بالبلد الي انا فيها بستاجر مكنة تنظيف للموكيت مريحه كتير..بحط فيها دوا خاص وبينرش بالمكنه وبرجع بعبيها مي وبتسير تغسل وتسحب المي.. بتضل الارض شوي رطبه وبشي ساعتين بتكون ناشفه.. والله مريحه وما بتطري تفركي وتعزبي حالك خصوصا بالحمل مش سهله توطي وتفركي..يا البي ازا انتي باوروبا اكيد فيه تاجير مكنات هيك..لان باكتر اوروبا منتشر الموكيت وكل الناس بستاجروها..