انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: محتاجة لآرائكم اخواني اخواتي..ممكن؟

الردود
    10
    محتاجة لآرائكم اخواني اخواتي..ممكن؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتمنى ان تستمعوا لي فأنا بحاجة شديدة لأذن صاغية وليد حنونة وبارك الله فيك وفرج عليكم كرب يوم القيامة ان شاء الله

"انا بنت ملتزمة عندي 19 سنة مش مصرية طالبة
    مشكلتي ابتدت من لما كان عندي 15 او حوالي 16 كده كنت لسه مش ملتزمة ولا محجبة (كنت في اولى ثانوي)
    وحصل مرة اني كنت قاعدة وسط صحباتي وجيه شاب وقعد بنتكلم وكده ويانا وكان بيبصلي نظرات غريبة وطويلة
    ومن يومها بقى كل يوم بيجي يوقف ويانا في ساعات البريك وكده لغاية ما بقينا اصحاب وساعات كان بيقلي من فضلك عاوزك في كلمتين ويقعد بقى يتكلم هنا وهنا (عشان عاوز بقى ايه يقربني منه ويعودني عليه وده اللي فهمت بعد ما خلصت الحكاية)
    ومع الايام بقينا زي الانتيم وبقت نزرات الناس بتابعنا واتحولت الى علاقة ورسائل غرامية وكنا بنمشي سوا من البيت للمدرسة وده شيء كان غلط من وجهة نظر تربيتي وظروفي يعني بابا او ماما كانت حتبقى مصيبة لقدر الله بس ربنا ستر
    بس اشهد الله اني وانا في وسط العلاقة دي كنت بتصرف بسذاجة وببراءة يعني مكنتش بعرف ان اللي بعمله ده فعلا غلط من وجهة نظر الدين اونه زي اخويا مع ان اللي في الرسايل كان غير
    والعجيب ان لما بفتكر بلاقي نفسي كنت بكتب عن الحب والكلام ده كله وانا لحد دلوقت معتقدش اني حبيت حد بجد يعني لسه عمري ما حبيت
    يعني دي كانت مجرد مراهقة
    جيت بقى في لحظة كنت بمر بظروف إيمانية شديدة وكانت بداية تحول في حياتي كان عندي 16 سنة وكنت بسمع شرايط دينية وكنت حاسة بعذاب شديد عشان بعمل حاجة من ورا اهلي وهما اللي وثقوا في وربوني وكده
    فجيت في لحظة كنت اتحجبت قلت انا النهاردة حقطع العلاقة التافهة دي لأن لا ربنا بيرضى بكده ولا حرضى لنفسي اني اخون اهلي
    لأني صدقوني انا مكنتش بفكر بالطريقة دي قبل يعني مكنتش بفكر اني بخون اهلي واني بعمل حاجة من وراهم وده ممكن يكون له عواقب خطيرة لأنه بحكم تربيتي احنا من اسرة محافظة نسبيا وعلاقتنا مع الناس محدودة
    وانا دلوقت بقيت اجتماعية بس قبل كانوا عدد صحباتي محدودين ومكنتش بفهم في الدنيا خالص
    يعني اللي كنت بعمل والله من غير اقتناع ورضى وهو كان بيجرني
    ولما فقت ..كانت اختي بتساندني يعني كانت بتقلي ان اللي بعمله غلط وان بابايا ومامتي لو عرفوا حتبقى حكاية ...و....و وتزامن ده (مع زي ما ذكرت ) بداية التزامي فخلاص قطعت كل حاجة من غير ولا اواجهه ولا اي كلمة يعني خلاص خلاص
    فحاول يتصل بي حاول يجيلي معرفش......حاول كتيييير وانا استغربت انه مملش
    ده حتى كان بيرن للبيت (بس دي مش انا اللي عملتها يعني جاب نمرة البيت من مصدر غيري مع انه حاول كتير ورفضت)
    والرنات المتواصة كانت بتيجي البيت في ساعات متأخرة من الليل فمرة بابا شك وقال الرنات دي مش عاوزة تخلص ده حد قاصدنا بقى
    قمت انا نزلت واتصلت بيه وقلتله انت يا اللي فاكر نفسك محدش قدك يا إما توقف الاساليب السخيفة دي يا إما حردلك الصاع صاعين؟ (عشان مديلوش فرصة انه يهددني) عشان الجوابات بتاعتي لسه معاه ومكتب ابويا بيعرفه ويقدر في اي وقت يديهمله
    فقعد يحلفلي انه مش هو اللي بيعمل كده

فأختي كانت بتحاول انها هي ترجع الجوابات دي عشان العبيطة كنت بكتب حاجات عن البيت وبعض الحاجات خاصة بينا كأسرة او خلافات حصلت مابيني وبين اختي
    ومؤخرا قلتلي انها عرفت تجيبهم بفضل الله وبفضل احد الاخوان معاها في الجماعة شرحت له المشكلة وقرر فورا انه يروحله عشان عز عليه حالي لأن كان مر سنتين على انتهاء علاقتنا والرنات لسه بتيجي
    بس بصراحة انا مبوثقش في كلام الشاب ده لأن (وده موضوع ثاني) هو عاوز يتقدم لها فمش عارفة اذا كانت حكاية انه رجع الجوابات صح او غلط خصوصا نها مورتهمليش قلتلي انهم قطعوهم سوا ورموهم ومقلتليش في ساعتها لأ بعد ما سألتها بالصدفة
    وكمان حاجة تانية حكاية الرنات دي بقالها مصدر تاني هو الشخص ده اللي بيعرف اختي عشان فيه علاقة سطحية بينهم على اساس انه حيتقدم لها قريب بس فيه اشارات كده بينهم بتتم عن طريق انه يرنلها للبيت
    وبكده ابقى مش عارفة حاجتين: ايه هو مصدر الرنات اللي لسه بتيجي من الاخ ده او من الشخص اللي انهيت علاقتي بيه من اكتر من 3 سنين ومفيش اي كلام بينا لأني خلاص تبت لربنا
    وكمان مش واثقة اذا كان فعلا ادالهم الجوابات علما ان جواباته لسه عندي محتفظة بيهم عشان خاطر لو حصل حاجة اعرف ادافع عن نفسي(عشان هو كمان كاتب حاجات كتيرة عن اسرته وفيه كمان اسرار محدش من اخواته يعرفهم)

ولما بفكر في المستقبل ...بيعز علي نفسي الحقيقة ...بقول انا ايه اللي وداني لحاجة زي دي..بس بفكر وبقول انا مكنتش عارفة نفسي بحط رجلي فين...وبعدين محدش كان بيقلي ان ده غلط..صحباتي كانوا واخدني المسألة ببساطة واواخواتي كانوا محايدين في الاول بس لما تطورت المسألة لعلاقة اتدخلوا
    وبفكر ان لما حيتقدملي حد أقله ايه او اعمل ايه وانا لسه مش واثقة اذا حكايتي خلصت ولا لسه (علما انه بيجي لكليتي مع انه مبدرسش فيها وكل ما دور لناحية الاقيه واقف قصادي فأغير المكان مع صحباتي)

بابا وماما مش حقدر اقلهم حاجة والا حيفقدوا الثقة في نهائيا انا عارفة بابا وماما كويس ويمكن كمان مأخلصش دراستي

طيب لو حد اتقدملي اقله على الحكاية دي؟ ولا استر على نفسي زي ما ربنا سترها علي ؟

طيب ...اقلك على حاجة حطلعها من جوات قلبي
    انا الموضوع ده بصراحة عاملي كابوس في حياتي ... معدتش بحس بآمان
    بقت بتهز لما بسمع تلفون البيت بيرن...بخاف من المستقبل لأني لسسه متعلقة بالماضي
    وخايفة ليكون لسه مترصدلي لأنه دايما كان بيقلي احنا لبعض ومحدش حيتجوزك غيري
    طب اواجهه؟ طيب هو ممكن جدا يفتكر اني خايفة منه عشان كده رجعت اكلمه بعد كل المدة دي

طب اعمل ايه بس
    انا محتاجة حد يفكر معايا ويلاقيلي حل لمشكلتي
    وحسبي الله ونعم الوكيل
    ولا حول ولا قوة إلا بالله

وجزاكن الله خيرا ويا ريت مأكنش ثقلت عليكي بمشكلتي دي العويصة
    وربنا يجعله في ميزان حسناتكم يا رب"

الردود
    5,297

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...
    هلا ومرحبا فيكِ أختي الدكالي ...

أولاً أنيهكِ حبيبت قلبي على إلتزامك و على توبتك إلي الله
    فهنياً لكِ غاليتي أنكِ عرفتي طريق الحق ...

ثانياً عزيزتي أنتِ محمله نفسك فوق طاقتها ...
    مع أن هالقصة صار على إنتهاء احداثها ما يقارب 3 سنوات ...
    أختي الغالية أنتِ ذكرتي أن أحد الشباب من معارف أختك إستطاع
    أن يحضر الرسائل من عند ذاك الشاب وهي أكدة لكِ
    أنهم قطعوا تلك الرسائل ...
    فإذا كنتِ لا زلتِ متخوفة وشاكة في الأمر فتأكدي أولاً
    من أختك هل رأت تلك الرسائل وهل فعلاً تم التخلص منها ...
    فإذا أكدت لكِ ذلك فحمدى الله غاليتي و لا تعودي تفكري
    في هالموضوع أما إذا لم تؤكد لك ذلك وقالت لكِ أنها
    لم تراي الرسائل ولكن الشاب أخبرها انه تخلص منها
    فذهبي معها إلي ذاك الشاب و اطلبي منه ان يقسم لكِ أنه
    تخلص من الرسائل بالفعل ...
    حتي ترتاحي نفسياً من عبأ التفكير في أمر الرسائل ...
    أما أمر رنات الهاتف فيالغالية أنتِ الأن تبتي إلي الله
    والله سبحانه ستر عليكِ لما كنتِ مرتكبة لهذا الأثم ...
    أفلا يستر عليكِ بعد أن تبتي إلية و إلتزمتي
    وأقلعتي عن هذا الأثم ...
    فلجأي إلية غاليتي أن يتمم سترة عليكِ
    وأن ينجيكِ من هذا الشاب و أن يصرفة عنكِ
    بما شاء وكيف يشاء ...
    وكررى هذا الدعاء غاليتي ...
    أللهم أكفنية شرة بما شئت وكيف ما شئت ...
    طيب لو حد اتقدملي اقله على الحكاية دي؟ ولا استر على نفسي زي ما ربنا سترها علي ؟
    أختي الغالية مدام الله ستر عليكِ فستري على نفسك ...
    فالمجتمع وبالذات الرجل الشرقي لا يغفر للمرأة زلتها
    او خطأها مهما كان صغيراً ...
    الأن و الحمد لله أصبحتِ فتاة ملتزمة وعارفة
    أمور دينك وما مضي قد مضي و أصبح
    من الماضي وعفى الله عما سلف ...

أسأل الله تعالى أن يرزقك الزوج الصالح
    الذي يعينك على أمور دينك ...

الردود
    435
    متقوليش غير كلام عام ان كان فى شخص بس لقيتى ان الموضوع هيكون لى خسائر دينية ونفسية والاهل فابتعتدى عنة عشان الدنيا صغيرة وممكن يعرف وربنا يوفقك

الردود
    2,237

السلام عليكم ورحمة الله

غاليتي الدكالي

قال تعالى ( فاما من تاب وامن فأولائك يبدل الله سيئاتهم حسنات )

اهنئك على التوبه

ولااااااااااا اؤيد ابدا انك تصارحي اي خاطب لك بهذه القصه لان الرجل في مجتمعنا لا يغفر هذه الزلات

اسأل الله لك الهدايه ولجميع بنات المسلمين

الردود
    217
    عموما أختي الكريمة : أنصحك بنسيان الماضي والتفكير في المستقبل والبراءة إلى الله من كل مامضي . وأعلمي أختي الكريمة أن كل بني آدم خطأ وخير الخطائين التوابون . و من ذا الذي ترضى سجاياه كلها كفى بالمرء أن تعد معايبه . الخطأ أن يواصل الإنسان في الذنب ولا يندم على ذنوبه

الردود
    10

ثانياً عزيزتي أنتِ محمله نفسك فوق طاقتها ...
    فإذا كنتِ لا زلتِ متخوفة وشاكة في الأمر فتأكدي أولاً
    من أختك هل رأت تلك الرسائل وهل فعلاً تم التخلص منها ...
    فإذا أكدت لكِ ذلك فحمدى الله غاليتي و لا تعودي تفكري
    في هالموضوع أما إذا لم تؤكد لك ذلك وقالت لكِ أنها
    لم تراي الرسائل ولكن الشاب أخبرها انه تخلص منها
    فذهبي معها إلي ذاك الشاب و اطلبي منه ان يقسم لكِ أنه
    تخلص من الرسائل بالفعل ...
    حتي ترتاحي نفسياً من عبأ التفكير في أمر الرسائل ...

أختي الغالية مدام الله ستر عليكِ فستري على نفسك ...
    فالمجتمع وبالذات الرجل الشرقي لا يغفر للمرأة زلتها
    او خطأها مهما كان صغيراً ...
    الأن و الحمد لله أصبحتِ فتاة ملتزمة وعارفة
    أمور دينك وما مضي قد مضي و أصبح
    من الماضي وعفى الله عما سلف ...

أسأل الله تعالى أن يرزقك الزوج الصالح
    الذي يعينك على أمور دينك ...

أولا جزاكي الله خيرا أختي الحبيبة على ردك الرائع الذي ريحني كثيرا غير أنه لي بعض التعليقات جزاكي الله خيرا
    وانا جد آسفة على تأخري في الرد الخارج عن إرادتي
    حيث أن أختي أخبرتني بالفعل انها رأت الرسائل
    لكنني غير ضامنة انه أعطى لهم كل الرسائل او أهمها
    ثم أنه ليس لي كلام مع زميل أختي لأنه أصبح يلاحق أختي باستمراار او بالاحرى أصبحت بينهم علاقة (وهذا موضوع ثاني) في السر يعني من غير خبر لبابا وماما وكلمناها انا واختي الثانية كذا مرة ومسمتعتش كلام ومعرفناش نعمل معاها ايه خصوصا انها أكبرنا
    فعلاقاتنا بيها بقت سطحية خصوصا انها مبتحكيلناش حاجة
    وهو مبقيناش نكلمه خالص على اساس انه بيعرف كويس جدا ظروفنا واننا من عيلة محافظة ومع ذلك بيلاحقها في الكلية وبيقضوا مشاوريهم كمان سوا (وده ممنوع خالص عندنا في البيت)
    انا شرحتلك ده عشان أجاوبك على تعليقك الكريم أنه مش حقدر أكلم الشاب ده من تاني لأننا قطعنا علاقتنا بيه نهائي من فترة لأنه مش محترم ظروفنا (مع ان اختي اللي سمحتله بده على اساس انه حيخطبها في الصيف)

فيعني معنديش اثبات دلوقت غير اني ادعي ربنا انه يبعد عني شر هذا الموضوع واني واثقة من الله انه كما سترني من قبل سيسترني ان شاء الله طالما تبت لرب العزة توبة نصوحا لا رجوعا فيها أبدا إلا في إطارها الشرعي وبمعرفة الوالدين طبعا

والتعليق الثاني: قولك اختي الكريمة ان لا اخبر زوج المستقبل بهذاالامر
    طيب ماذا لو درى فيما بعد ؟ مش قصدي ان ربنا مش حيسترها علي بس اقصد ان الرسايل لسه عايشة والشاب ده كل ما يطلع الكلية بيتعمد انه يمر من قدامي زي ما يكون طالع يشوف إذا بوقف مع حد او كده ...
    وناسي اني نسيته خلاص ومعدتش بفكر في ده خااااالص
    يعني اخاف بشكل او بالثاني اطلع كذابة في نظر جوزي وعيلتي او مصطنعة الاخلاق والحياء
    وده والله طبيعتي وده الصح
    والله بعد ما تبت بقت خجولة اكتر وبستحيي أكلم الشباب او أطلع فيهم إّا حصل واتكلمنا
    وحاسة ان مميزات كتيرة اتضافتلي سبحان الله
    وانا حاسة دلوقت ان لما حتجوز..يعني جوزي ححطله في عني وحطيعه وحكون نعم الزوجة العاقلة ان شاء الله
    بس بما ان الرسايل دي لسه موجودة (الغرامية)اللي مش عارفة ايدي كتبتها ازاي والله
    يقدر يتحسب ان كلللللللل ده تمثيل* تمثيل واني مقنعة او حاجة كده

ايه رأيك؟

الردود
    10
    متقوليش غير كلام عام ان كان فى شخص بس لقيتى ان الموضوع هيكون لى خسائر دينية ونفسية والاهل فابتعتدى عنة عشان الدنيا صغيرة وممكن يعرف وربنا يوفقك

بارك الله فيك اخي الكريم
    بس ردك خوفني بصراحة
    يعني بكده لو حد اتقدملي وكان حسن الذين والخلق ارفضه عشان يمكن يعرف بحكاية الماضي دي
    ده كده ابقى انا واقعة في مصيبة مش مشكلة وبس

الردود
    10
    السلام عليكم ورحمة الله

غاليتي الدكالي

قال تعالى ( فاما من تاب وامن فأولائك يبدل الله سيئاتهم حسنات )

اهنئك على التوبه

ولااااااااااا اؤيد ابدا انك تصارحي اي خاطب لك بهذه القصه لان الرجل في مجتمعنا لا يغفر هذه الزلات

اسأل الله لك الهدايه ولجميع بنات المسلمين

جزاكي الله خيرا أختي الكريمة
    لكن نفس السؤال اللي طرحته على الاخت العزة
    لو دري بشكل او التاني حتصرف ازاي؟

الردود
    10
    عموما أختي الكريمة : أنصحك بنسيان الماضي والتفكير في المستقبل والبراءة إلى الله من كل مامضي . وأعلمي أختي الكريمة أن كل بني آدم خطأ وخير الخطائين التوابون . و من ذا الذي ترضى سجاياه كلها كفى بالمرء أن تعد معايبه . الخطأ أن يواصل الإنسان في الذنب ولا يندم على ذنوبه
    والله يا اخي الكريم انني جد نادمة نادمة نادمة..
    وان شاء الله ربنا يقبل توبتي
    بس المستقبل ده اللي بفكر فيه واللي دعوتكم جميعا (بارك الله فيكم ) للتفكير معايا به هو ما يشغل بالي
    يعني حسلأل حضرتك انا دلوقت لو اتجوزت بنت وعرفت بعدين انها كانت على علاقة قبل كده في مرحلة الاوالى الثانوي
    ولما واجهتها قالت ان ده كان في اولى ثانوي وبعدين ربنا امرنا بالستر يعني من الناحية الشرعية ليس عليها شيء
    حيبقى رد فعل حضرتك ايه؟

وأشكركم جميعا على ردودكم وفي انتظاركم رمة ثانية وفك الله كربكم وم القيامة وأزال عنكم الهم والغم وستركم وحفظكم جميعا ياااااااااارب

الردود
    5,297
    حيث أن أختي أخبرتني بالفعل انها رأت الرسائل
    لكنني غير ضامنة انه أعطى لهم كل الرسائل او أهمها
    أختي الغالية مدام أنك مش متأكدة أن الرسائل كلها قد تم تسليمها
    من قبل ذاك الشاب ...
    وانك كثير قلقلة بالنسبة لهذا الموضوع فأنا من رأي أختي أن تفاتحي والدتك فقط بالموضوع
    تحيني فرصة تجمعكم سوا ومن دون أن يكون أحد معكم في البيت و أعترفي لها بالموضوع
    وأبدي أسفك وندمك و إستحلفيها أن لا تخبر والدك بالموضوع فمهما كان
    فالوالدة أكثر حنية على أبناءها و إن شاء الله تتفهم الموضوع وتحاول أن تساعدك
    وتقف بجانبك إذا حدث وقام هذا الشاب بأي فعل دني و قد تستطيع والدتك
    أن تذهب لذاك الشاب و تكلمة في موضوع الرسائل ...
    هذا رأي أختي الدكالي إذا كانت والدتك من النوع إلي ممكن ان تتفهم الموضوع بهدوء
    وتستوعبة وتعالجة بكل حكمة ... أما إذا كانت خلاف ذلك فليس أمامك سوي الدعاء
    واللجوء إليه سبحانه كي يسدل عليكِ سترة في الدنيا و الأخرة ...
    والتعليق الثاني: قولك اختي الكريمة ان لا اخبر زوج المستقبل بهذاالامر
    طيب ماذا لو درى فيما بعد ؟
    حبيبتي ما حدث في الماضي مش ملك حد غيرك يعني زوجك له المستقبل
    أما الماضي فليس له أن يحاسبك عليه لانك لم تكوني وقتها تحت عصمته ...
    فحياتك الماضية لك أما المستقبل فهو له وهذا لازم يكون ردك علية إذا لا سمح الله وعرف
    بالموضوع ...
    وصدقيني أختي الغالية الله سبحانه مستحيل يهتك سترك إذا تبتي إليه توبة نصوح
    فجعلى ثقتك و أملك في الله كبير ...
    وربنا يستر عليكِ دنينا و أخرة ويرزقك الزوج الصالح ...

مواضيع مشابهه

1. اخواني اخواتي ( ابالوليد ابو ليما )
    بواسطة fadi5 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 9
    اخر موضوع: 23-12-2007, 11:14 PM
  2. محتاجة لك دكتورة لولا و محتاجة لكم كلكم اخواتي
    بواسطة bassmat farah في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 03-12-2007, 02:32 PM
  3. اخواتي ...........اخواني
    بواسطة شيمـاء في روضة السعداء
    الردود: 0
    اخر موضوع: 12-12-2006, 03:55 PM
  4. اخواتي اخواني ممكن طلب ارجوكم
    بواسطة ameera_s2000 في المجلس العام
    الردود: 0
    اخر موضوع: 24-08-2006, 10:10 AM
  5. اخواتى اخوانى..................
    بواسطة مسلمة 11 في الملتقى الحواري
    الردود: 10
    اخر موضوع: 04-04-2001, 12:07 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ