انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 29

الموضوع: تجربتى مع الميزوثيرابى

الردود
    28

beatheart تجربتى مع الميزوثيرابى

تجربتى مع الميزوثيرابى
    طبعا كلكم يا بنات سمعتم عن حقن الميزوثيرابى لتنحيف الكرش والمناطق الاخرى الغير مرغوب فيها انا كنت خايفة منه فى الاول لكن الطبيبة طمانتنى منه وعرفتنى على الانواع وافضلها الفرنسى والاسبانى وفعلا بدات فى الحقن مع النظام الغذائى وكنت اخذ جلسة كل اسبوعين ولكن له بعض الاعراض الجانبية الطفيفةكاللاحمرار الطفيف بعد الحقن او حرقان فى منطقة الحقن واحيانابعض البقع الزرقاء التى سرعان ما تختفى المهم اننى بعد حوالى 6 جلسلت اصبحت بطنى راااااااااااائعة ولا انسى اننى اخذت حقنتين لشد الجلد فى وسط الجلسات بس نصيحتى يا بنات تسالى الطبيب عن النوع اللى حتستعمليه ولازم يكون طبيب امين لانى سمعت ان فيه انواع كتييييييييييير غير جيدة ولا تعمل اى نتيجة وافتكرونى فى دعواتكم

الردود
    577
    اللهم يجزيكى كل خير واضح طبعا من اسمك انك مصرية ممكن تقوللى اسم الدكتور وسعر الجلسة ارجو الرد سريعا

الردود
    28
    اهلا اختى اسم الدكتورة نانسى عبد السيد وهى طبيبة متخصصة فى التغذية ولا تتبع الا الريجيم الصحى فقط وسعر الحقنة الواحدة 350 جنيه مصرى والجلسة كل اسبوعين ولكن لاحظى اذا كانت مساحة بطنك كبيرة جدا ممكن تاخدى حقنتين فى الجلسة تحياتى

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)
    شكرا" حبيبه قلبى ياسمينا وجزاكى الله خير على عرض تجربتك الناجحه والف مبروك وعقبالنا
    بس بليز ممكن تقوليلى بطنك كانت كبيره جدا" ولا متوسطه لانى جسمى كويس لكن المشكله فى البطن بس ،
    وشكرا" يا جميل مقدما"

الردود
    141

وانا سالت دكتوره عنها قالت لى لها مضاعفات لو كانت الابر للشعر او للبشره ممتازه ومضمونه

بس للتخسيس لا لها مضاعفات ممكن الدهون تتكون بمكان ثانى غير الى كانت فى

وممكن تكون الياف تحت الجلد هذا كلام الدكتوره والله بمستشفى اصطون بالشرقيه

الردود
    1,000
    معلش انا ليا سؤال الاخت ياسمينة المصرية انتي عملتيها اثناء الريجيم ولا بعد ما خسيتي لقيتي ليكي بطن فحقنتيها عشان تخس
    ومبروووووووووووووووووووووك

الردود
    28
    مرحبا اخواتى العزيزات انا حجاوب على الاسئلة السابقة مرة واحدة بالنسبة لوزنى كان75 ونزلت الى60 بس نزلته ببطء فى خلال 3 اشهر لانى تعبت من كتر الريجيم الكيميائى وكنت اخس وارجع على طول علشان كدة المرة دى ذهبت لطبيبة معروفة انها لا تتبع الا الريجيم الصحى البطىءلكن اجمل شىء انى احتفظت ببشرتى وشعرى ووجهى لم يتاثر بالتخسيس والحمد لله وبالنسبة لحجم بطنى فقد كان متوسطا علشان كدة كنت اخذ حقنة واحدة فى الجلسة وبالنسبة للمخاوف من الحقن كانت عندى انا ايضا ولكن طبيبتى عرفتنى ان اى حد بيقول الكلام دة بيكون غير طبيب لان معظم اللى بيعملوا فى مجال التخسيس فى مصر هم خريجى معهد العلاج الطبيعى ولا علاقة لهم بالطب ولا التخسيس ولا التغذية ومعظمهم يعتمد على النظم العشوائية الغير صحية وهم يهاجموا الحقن لانه غير مسموح لهم قانونا بممارسته لانهم غير اطباءوعلى فكرة انا تاكدت من امعلومة دى فكنت اسال كثيرا قبل ما اخد الحقن وكل ما اسمع عن واحد يهاجمها اسال عنه واكتشف انه علاج طبيعى فنصيحتى يا اخواتى لما تروحوا لواحد علشان التخسيس ما يكونش اخصائى علاج طبيعى ولكن يكون طبيب وبالنسبة لتراكم الدهن بعد الحقن فمن النادر ان يحدث ولكن فى حالة الحقن الذى يحدث كل ست اسابيع لانه يتم فيه حقن 12 حقنة مرة واحدة فبعض الناس يكون عندهم الكبد غير قادر على تصريف كل هذه الكمية من الدهون فيحدث تراكم وبالتالى ممكن تليف ودة مش بيحصل مع الطريقة العادية للحقن التى تحقن كل اسبوعين واقصى عدد للحقن فيها هو4 حقن حسب حجم الجسم فبيكون اذابة الدهون فيها تدريجى وبكميات قليلة فيستطيع الكبد التخلص منها بسهولة وكمان الطبيب لما يكون امين بيختار الحالة اللى حالتها الصحية تتوافق مع الحقن وعلى فكرة ايضا الحقن تعمل تاثير فى الحجم اى فى مقاسات الملابس وليس الوزن وانا عملتها اثناء الريجيم ولكن شفت ناس فى العيادة اجسامهم عادية ولكن عندهم بطن فقط وبياخدوها
    تحياتى

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)

ياسمينـــــــــــا .. شكـــــــــــــــــــرا"

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    اختى مبروك نجاح العمليه بس لى مداخله

ومن قال ان الدهون تكون فى طبقات الجلد السطحيه فقط انزال الدهون الاهم المتراكمه داخل الجسم وهل تعتقدى ان انزال 15 كيلو من البطن فقط بالطبع جزء كبير بسبب النظام الغذائى احسبيها نسبه وتناسب بطنك تمثل كم فى المائه من وزنك الكلى

وهل للتنحيف يلزم اذابه الدهون فقط اختى ان التنحيف يعتمد على زياده النسيج العضلى او الكتله العضليه بالجسم مع حرق الشحوم عن طريق تفاعلات بالجسم نفسه لا الحقن

والتليف الذى ذكرته الاخوات المقصود به تليف منطقه الحقن لا تليف الكبد

التغذيه لا علاقه لها لا بالميزوثيرابى ولا اى من طرق التخسيس الموضعيه

انا تخصصى تغذيه ونحن لم نتعلم لا وصف ادويه ولا عمل تخسيس موضعى لانه ليس تخصصنا ولم نتعلمه لا فى لكليه ولا فى الدراسات العليا طبعا ما يفعله البعض هم احرار

هناك ثلاث تخصصات متداخله فى موضوعك التغذيه وتكون عن طريق نظام غذائى فقط ( حتى وصف فاتح للشهيه او حبوب للتنحيف مش تخصصنا )

التخسيس الموضعى ويكون اما طبيب ( وغالبا جلديه او تجميل ) او علاج طبيعى ( وعلى فكره العلاج الطبيعى تحول كليه يمكن من اوخر الثمانينات ودرجاته بعد الطب على طول فى الثانويه العامه )

اما ان تقولى طبيبه تغذيه ( كليه الطب لا تخرج دكتور تغذيه انما دكتور التغذيه يكون خريج اقتصاد منزلى قسم التغذيه وعلوم الاطعمه ومعاه دكتوراه وحتى الاطباء البشريين الذين يريدون التخصص تغذيه لابد ان تكون دراساته العليا من نفس الكليه ) وعملت ميزوثيرابى اسمحى لى كليتنا لا تعلمنا هكذا امور

اختى ارجعى لموضوع اخونا فى الله الدكتور محمد واقرأى ردود عن الميزوثيرابى
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=341814
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    28
    اختى العزيزة الراجية عفو ربها شكرا يا اختى على اهتمامك وتعليقك على موضوعىالذى نقلت فيه تجربتى الشخصية فقط ولم افرضها على احد واحب ان انقل لك رايى اولا انا لم انزل 15 كيلو من البطن فقط بل كانت من وزنى الكلى اما البطن فقد نزلت من الحقن مع الريجيم ثانيا انا لم اقصد فى كلامى تليف الكبد بل تليف منطقة الحقن على فكرة انا طبيبة تحاليل وما قلته ان مع حقن جرعات كبيرة جدا تذاب كمية كبيرة من الدهون قد لا يستطيع الكبد فى بعض الناس تصريفها وبالتالى يحدث تراكم وعلى الطبيب الامين الماهر ان يختارالحالة التى يحقنها وبالنسبة لتليف منطقة الحقن فقد سمعت هذا الكلام وخفت منه وعندما رجعت الى american journal of mesotherapy علمت ان هذا التليف لا يحدث الا مع حقن اكثر من 2سم من المادة فى نقطة واحدة وعلى مرات متكررة ولذلك اكدت على اخواتى الا يعملن ذلك الا على يد طبيب وليس اخصائى علاج طبيعى وبالنسبة لقولك طبيبة تغذية فانا لم استخدم هذا المصطلح بل قلت انى اخترت طبيبة لا تتبع الا الريجيم الصحى وعلى فكرة انا ذهبت لعيادة معهد التغذية وبدات معهم الريجيم ثم اكملت فى العيادة الخاصة نظرا للزحام الشديد هناك بعد ان ذقت الامرين مع اخصائيى العلاج الطبيعىفى المرات السابقة ولاحظت الفرق الشاسع بين الطبيب عندما تتبعين معه الريجيم واخصائى العلاج الطبيعى الذى لم يدرس الطب كالطبيب واعذرينى فقد تمررت من عدد كبير منهم وسؤالى لك ان لم يكن الاطباء الذين بعد دراستهم للطب وتدربهم وعملهم فى معهد التغذية متخصصون فى التغذية والتخسيس فمن يكون اذن واذا لم يمارس الحقن طبيب فهل يمارسه من لم يدخل كلية الطب اصلا وبالنسبة لردود الاخ الدكتور محمد فهى ممتازة ولا تختلف عما قلته فهو يحذر مثلى من دجالين التخسيس وعدم الانقياد وراء اى شىء الا بعد البحث والقراءة عنه واللجوء للمتخصصين الذين اصبحوا قلة نادرة فى وطنى مصر للاسف واخيرا تحياتى لك ولكل اخواتى

مواضيع مشابهه

1. تجربتى مع حقن الميزوثيرابى
    بواسطة hala510 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 24
    اخر موضوع: 24-05-2011, 07:31 AM
  2. الميزوثيرابي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة airraid في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 17-09-2010, 02:48 PM
  3. ما هو الميزوثيرابى
    بواسطة hairskin101 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 28-05-2010, 03:55 AM
  4. الحقن الميزوثيرابي
    بواسطة حبي الوحيد في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 17-05-2010, 10:18 PM
  5. حقن الميزوثيرابي لإذابة الدهون (( تعالوا شوفوا تجربتي ))
    بواسطة :: ريان :: في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 142
    اخر موضوع: 28-10-2009, 12:33 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ